Har länge funderat på en lite snyggare kompost för trädgårdsavfall och det har nu blivit högaktuellt.
Vad tror ni om att svetsa ihop en med två fack av 3mm Cortenplåt med yttermått 1500 X 1000 X 750mm (B X H X D)
Fronten ska ha två luckor (550 X 400mm) och vara 750mm hög.
Mellanväggen tänkte jag ha 250mm från botten och 500mm hög.
Typ något åt det här hållet tänker jag att det ska se ut:
Alla mått är för att maximera måtten av en Cortenplåt som är 1500 X 3000mm.
Luckorna på framsidan kommer troligtvis sitta fast med skruvar och vingmuttrar.
På båda kortsidorna samt på baksidan tänker jag ha någon form av mönster utskuret för att lufta i komposten samt för att höja utseendet.
Här är lite bilder på mönster som jag hittat på nätet:
Vad säger ni om detta, kan detta bli en snygg och funktionell lösning?
Är 3mm Cortenplåt lagom tjockt för ändamålet?
Vad tror ni om att svetsa ihop en med två fack av 3mm Cortenplåt med yttermått 1500 X 1000 X 750mm (B X H X D)
Fronten ska ha två luckor (550 X 400mm) och vara 750mm hög.
Mellanväggen tänkte jag ha 250mm från botten och 500mm hög.
Typ något åt det här hållet tänker jag att det ska se ut:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alla mått är för att maximera måtten av en Cortenplåt som är 1500 X 3000mm.
Luckorna på framsidan kommer troligtvis sitta fast med skruvar och vingmuttrar.
På båda kortsidorna samt på baksidan tänker jag ha någon form av mönster utskuret för att lufta i komposten samt för att höja utseendet.
Här är lite bilder på mönster som jag hittat på nätet:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad säger ni om detta, kan detta bli en snygg och funktionell lösning?
Är 3mm Cortenplåt lagom tjockt för ändamålet?
Produkter som diskuteras: "kompost"
Kompost 200 liter mörkgrå Biolan
Effektiv året-runt-kompostering
6 205 kr inkl moms
Läs mer
Jag skulle nöjt mig med 3 mm tjocklek på plåten. Större tjocklek på plåten än så blir den onödigt tung och dyr om än något stadigare
4,5 kvadratmeter 3 mm plåt väger 108 kg och vad kostar en sådan plåt?
4,5 kvadratmeter 3 mm plåt väger 108 kg och vad kostar en sådan plåt?
Det låter lite litet. Vi hade tre komposter på 500l styck på en villa, och det var med ett nödskrik att det räckte. Å andra sidan kanske det går att bygga ut med ett tredje fack på sidan senare om det behövs.
Jag tryckte gilla av misstag istället för på svaraknappen.rakt09 skrev:
Cortenplåt eller motsvarande plåt är en roströg plåt, alltså något mellanting mellan rostfriplåt och vanlig plåt så därför rostar inte corten i samma utsträckning som vanlig plåt. Växtligheten påverkas nog inte nämnvärt eftersom vi skall ha i oss bla både järn och krom via födan om än i måttliga mängder.
ja, vi drar nytta av järn, men hur ser det ut för växterna? verkar vara ett tveeggat svärd....L L A Axelsson skrev:Jag tryckte gilla av misstag istället för på svaraknappen.
Cortenplåt eller motsvarande plåt är en roströg plåt, alltså något mellanting mellan rostfriplåt och vanlig plåt så därför rostar inte corten i samma utsträckning som vanlig plåt. Växtligheten påverkas nog inte nämnvärt eftersom vi skall ha i oss bla både järn och krom via födan om än i måttliga mängder.
.
https://www.easpublisher.com/media/features_articles/EASJPP_64_182-186.pdf
Hur stor är trädgården (hur mycket avfall blir det per år)?
Är det vedartade växter och flisning, ellet bara gammal jord, ogräs och vissna blad?
Volymen är inte särskilt stor, och om det inte är en varmkompost med lock, så kan det ta några år att få mikroorganismerna och maskarna att göra jord av det grövsta om det är lufttäta sidor skulle jag tro, då får man nog lufta komposten med jämna mellanrum så det "blandas om".
Luckorna verkar små, och svårt att komma åt längst bak via dem. Jag har liknande fack (i trä) (ca 1 m kvadrat, och 1,5 högt för efterkompostering från varmkomposter av jorden år 2 och 3, men jag har valt att kunna lyfta hela framsidan av respektive fack för att lättare kunna skotta ut det. Och en låg tröskel i framkant för att hålla jorden inne i facket.
Är det vedartade växter och flisning, ellet bara gammal jord, ogräs och vissna blad?
Volymen är inte särskilt stor, och om det inte är en varmkompost med lock, så kan det ta några år att få mikroorganismerna och maskarna att göra jord av det grövsta om det är lufttäta sidor skulle jag tro, då får man nog lufta komposten med jämna mellanrum så det "blandas om".
Luckorna verkar små, och svårt att komma åt längst bak via dem. Jag har liknande fack (i trä) (ca 1 m kvadrat, och 1,5 högt för efterkompostering från varmkomposter av jorden år 2 och 3, men jag har valt att kunna lyfta hela framsidan av respektive fack för att lättare kunna skotta ut det. Och en låg tröskel i framkant för att hålla jorden inne i facket.
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Nu har jag gjort den så stor jag kan med tanke på plåten storlek (1,5X3m) men har du något förslag på hur jag kan göra den ännu större så mottages det tacksamt.F fribygg skrev: