293 läst ·
7 svar
293 läst
7 svar
Element i liten toalett i källare
Hej! Har funderingar kring uppvärmning av liten toalett, 1,5kvm. Vi bygger en liten toalett i tvättstugan i sutteränghus. En vägg kommer vara mot yttervägg som är 2/3 under jord, en mot befintlig innervägg och två nya innerväggar. Ventilation kommer ordnas med fläkt. Huset står på oisolerad betongplatta. Övriga huset och tvättstuga värms upp med vattenburna element. I dagsläget något kallare i den halvan av nedervåningen som har ytterväggar 2/3 under jord. Vi tänkte installera ett elektriskt element i toaletten, finns det några råd kring val av element för ett så litet utrymme? Fullt elektriskt eller oljefyllt?
Det spelar ingen roll, välj ett med bra termostat så du kan ställa in en lägre temp än i rummen med vattenburna radiatorer (och förhoppningsvis mer ekonomisk uppvärmning)
Det är i mitt tycke viktigare med en bra ventilation på toan än ett element, luften den uppvärmda och "använda" från resten av våningen ska ju ut kontinuerligt genom tomrummet så elementet på toan ska ju helst inte behöva användas.
Det är i mitt tycke viktigare med en bra ventilation på toan än ett element, luften den uppvärmda och "använda" från resten av våningen ska ju ut kontinuerligt genom tomrummet så elementet på toan ska ju helst inte behöva användas.
Och ta inget oljefyllt, det ger inget mervärde men dock en större kostnad. Välj ett vanligt ca 500 Watt 230 V och montera det på belysningsgruppen.
Tex det här https://www.elbutik.se/product.html...nwxcIeG9eEE5OShSCE0uGYKULPi55nBcaAgR-EALw_wcB
Tex det här https://www.elbutik.se/product.html...nwxcIeG9eEE5OShSCE0uGYKULPi55nBcaAgR-EALw_wcB
Tack för tipsen hittills, det ger lite perspektiv på det hela! Tänker att elementet dels är för komfort än absolut nödvändighet.
Hoppar oljefyllt! Går det att ställa ner elementen tillräckligt om man tar så mycket som 500w? Verkar dock vara svårt att hitta många alternativ med lägre effekt.
Hoppar oljefyllt! Går det att ställa ner elementen tillräckligt om man tar så mycket som 500w? Verkar dock vara svårt att hitta många alternativ med lägre effekt.
Vill man ha extra komfort i en bottenvåning brukar det betyda varmare. Dvs att alltid ha högre temp än i resten av våningen. Dvs att ha termostaten på en högre temp så man värmer hela tiden. Vilket i sin tur betyder att dörren måste vara stängd för annars kommer det nya elementet vilja värma hela våningen. Det ger naturligtvis komfort oavsett.I Isalah skrev:
Men kanske är det bättre att höja temperaturen i hela våningen med bef vattenburen värme?
Frågan man bör ställa sig är om det verkligen behövs extra värme. Skulle det kunna räcka med en matta på golvet för att slippa frysa om fötterna?
Man kan göra på olika sätt. Vad som är bäst avgör de som bor i huset. Inte "någon okänd på nätet".
Klicka här för att svara