Jag har fått (ytterligare) problem med min FTX (Recovent). Den har den senaste tiden stannat ofta. Jag har satt ned från normal drift (läge2) till läge 1 och det verkar hjälpa…Obs någon för eller efter värmare installerades aldrig och det är något jag funderar på. Lindsell som installerade menade inte att det behövdes….men…

Skärmdump av FTX-systemets temperaturinställningar med aktuell temperatur, sensorsensorval och värmejusteringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

utan större vetskap om ventilation nu låtet -32 som ett sensorfel eller snarare ej ansluten eller trasig givare.

Haft samma på vår utomhus sensor för fjärrvärme

Givet att det inte är så kallt ute förstås.

• Gilla
sepani
  • Laddar…
Då borde utgående utluft vara bra mycket kallare också.

Utetemperaturen är minus 1. Så det låter som ett fel…

Det är korrekt har man rotrrande växlare behövs inte för eller eftervärlden.
Jag har en eftervärlden men avaktiverat så dennaldrig startar.
där jag bor kan det dessutom vara -30 ute på vintern under längre perioder

• Gilla
sepani
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Det är korrekt har man rotrrande växlare behövs inte för eller eftervärlden.
Jag har en eftervärlden men avaktiverat så dennaldrig startar.
där jag bor kan det dessutom vara -30 ute på vintern under längre perioder
Jag har inte roterande växlare utan separata kanaler för från och tilluft….och tidigare har det inte varit så här.

S sepani skrev:
Jag har inte roterande växlare utan separata kanaler för från och tilluft….och tidigare har det inte varit så här.
Det har inget med vad för värmeväxlare man har. Då kanske det var dumt att skippa extra värmarna 😅

• Gilla
sepani
  • Laddar…
S sepani skrev:
Korsväxlare då. Har du gjort rent växlaren, genom att spola den med varmvatten eller blåst med tryckluft. Mycket damm blir det i dom, både från insida och utsida. För hög fart på fläkt från utsida och kallt, så kan det bli is i växlaren.

T TheGame skrev:
Det har inget med vad för värmeväxlare man har. Då kanske det var dumt att skippa extra värmarna 😅
Det är inte det enda som var dumt på den installationen. Svårt att hitta en sämre femma tror jag.😳😳😳

Ventilationssystem med grönt luftfilter monterat under ett tak på en vind, omgiven av isolering och träreglar.
Skapa konto
Ventilationssystem i en vindsvåning med isolerade rör och trälister i taket.
Skapa konto

S sepani skrev:
[bild][bild]
Jag kan se att filtret redan ca 5 månader) är ganska rejält smutsigt…kan det vara orsaken? Till att aggregatet stannar..

S sepani skrev:
Jag kan se att filtret redan ca 5 månader) är ganska rejält smutsigt…kan det vara orsaken? Till att aggregatet stannar..
Du får prova med att rengöra filtret, men ingen garanti på det. Eftersom filtret är finmaskigt, så kanske det är att blåsa det med tryckluft. har du ingen kompressor, så gå till bensinstationen och blås.
Inget vatten på det, då blir det bara gegga i filtret.

• Gilla
sepani
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Du får prova med att rengöra filtret, men ingen garanti på det. Eftersom filtret är finmaskigt, så kanske det är att blåsa det med tryckluft. har du ingen kompressor, så gå till bensinstationen och blås.
Inget vatten på det, då blir det bara gegga i filtret.
Filtren bytta men gjorde ingen nytta på tilluftstempen …

Två nya, bytta metalliska ventilationsfilter ligger på marken.
Skapa konto

Enda rimliga är att givaren visar fel. Troligtvis fel på själva givaren eller glapp i kabeln. Ett snabbt test för att se om det är själva givaren är att byta plats på anslutningarna i kopplingsutrymmet med en annan givare och se om felet flyttar med.

Redigerat:
  • Gilla
sepani och 1 till
  • Laddar…
Tilluft temperaturen verkar faktiskt inte gåner även fast jag har stängt av anläggningen….

Temperaturinställningar på en kontrollpanel med val för tilluftskanal och huvudvärmare, indikeras som avstängd. Temperaturen visas i olika kanaler.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.