230 612 läst ·
403 svar
231k läst
403 svar
Tillsynsmyndigheten trampa in på min tomt
Slappna av Zodde, det är inte bra för Ditt hjärta.Det är ett allmänt forum där alla som är anmälda kan yttra sig, därmed är din kommentar också överflödig.Z Zodde skrev:
annars får Du starta upp ett exklusivt forum för bara från Dig inbjudna och så blir Du nöjd och belåten.
Jag har haft en hel del med olika myndigheter att göra och medförande av en legitimation är obligatorisk och en självklarhet. Trots många inlägg , verkar den insikten ändå ha gått förlorad.
kan du visa mig lagtexten eller förordningen som gör det obligatorisk?R Raskhund skrev:Slappna av Zodde, det är inte bra för Ditt hjärta.Det är ett allmänt forum där alla som är anmälda kan yttra sig, därmed är din kommentar också överflödig.
annars får Du starta upp ett exklusivt forum för bara från Dig inbjudna och så blir Du nöjd och belåten.
Jag har haft en hel del med olika myndigheter att göra och medförande av en legitimation är obligatorisk och en självklarhet. Trots många inlägg , verkar den insikten ändå ha gått förlorad.
Däremot är det mycket lämpligt att kunna legitimera sig som en myndighetsperson när man är ute i tjänsteärende. Men det är inte obligatoriskt... (detta tror jag också har framkommit om man läser tråden.)
Skrivkåta individer som inte orkar läsa tråd innan kommentar har jag inte mycket till över för.R Raskhund skrev:Slappna av Zodde, det är inte bra för Ditt hjärta.Det är ett allmänt forum där alla som är anmälda kan yttra sig, därmed är din kommentar också överflödig.
Styrk istället påståendet att leg är obligatoriskt (dvs TVUNGET).
Vad skulle ev straff vara för den som inte kan legitimera sig...?
Medlem
· Halland
· 4 516 inlägg
Hemfridsbrott om man hårddrar. Men lagen är skriven för en tid då man inte rekade för inbrott så ofta och om någon utgav sig för att vara myndighetspersoner så var personen det.Z Zodde skrev:
Bäst du ser dig själv i spegel och skriver in de svar du vill ha. Du kanske tycker att du är rolig, men det du skriver är bara sorgligt Ha en fin helg och stör inte andra!Z Zodde skrev:
Att utge sig för att vara myndighetsperson är ett brott i Sverige enligt 17 kap. 15 § Brottsbalken (1962:700)
Hej,B bergenudd skrev:
Att utge sig för att vara myndighetsperson är ett brott i Sverige enligt 17 kap. 15 § Brottsbalken (1962:700)
Det handlar inte om lämpligheten , utan om ett brott!
Detta som du skriver:
motsäger det du citerar:R Raskhund skrev:
Z Zodde skrev:
Man kan utge sig för att vara myndighetsperson utan att visa ID.R Raskhund skrev:
I höstas var det iaf inte något krav (obligatoriskt) att visa ID, utan bara på begäran.
https://www.ja.se/artikel/2226834/varnar-fr-bedragare-som-utger-sig-att-vara-frn-lnsstyrelsen.html
http://data.riksdagen.se/dokument/H811352.html
Husägare
· Sörmland
· 1 483 inlägg
Håller fullständigt med @Demmpa , när jag jobbar utför jag myndighetsutövning och är inte tvungen att visa ID innan, kan tom. neka att identifiera mig om anledningen är att kunna leta upp mig i ett senare skede och åsamka mig skada eller liknande.
Sen är det ju aldrig fel att underlätta för alla parter genom att visa ett ID-kort.
Sen är det ju aldrig fel att underlätta för alla parter genom att visa ett ID-kort.
Jag bad en polis legitimera sig en gång (när han ville se på mitt körkort), han blev skitarg, och inte fanns det med på kartan att han tänkte legitimera sig, det var då riktigt tydligt.
Skulle jag bara kört iväg istället då tro?
Själv tror jag det var bäst att göra som jag gjorde, låta han kolla mitt körkort utan att själv vara säker på vem jag hade att göra med ...
Själv tror jag det var bäst att göra som jag gjorde, låta han kolla mitt körkort utan att själv vara säker på vem jag hade att göra med ...
Precis så ...D Derbyboy skrev:
Jag hade nämligen bra länge tänkt att då jag förväntas hala fram mitt leg i alla möjliga och omöjliga tillfällen, så borde jag ju kunna kräva det också, om nu folks identitet är så viktigt.
Så jag hade tänkt att det ska jag minsann kräva ifall jag hamnar i någon trafikkontroll, nykterhetskontroll, nu är inte polis så aktiva på vägarna längre, så det tog bra länge, men till sist.
Och då tänkte jag kaxigt, japp nu är det dags.
Men några minuter senare kände jag mig inte alls så kaxig, och lite dum för att jag obstruerar.
Men frågan är dock aningens intressant, kan jag kräva att polisen legitimerar sig, för annars ställer inte jag upp på det som kan krävas av mig?
Medlem
· Halland
· 4 516 inlägg
Polisbrickan har väl numera återinförts så att du kan skriva upp numret? Tror den återinfördes just av skälet du anger, att du skall vara säker på att det är en polis utan att du kan leta upp honom.Mikael_L skrev:
Jag bad en polis legitimera sig en gång (när han ville se på mitt körkort), han blev skitarg, och inte fanns det med på kartan att han tänkte legitimera sig, det var då riktigt tydligt.