:eek: Har du verkligen foderrör av plast? :confused:

Immobil skrev:
:eek: Har du verkligen foderrör av plast? :confused:

Jag måste fråga samma sak? Då måste du ha en grävd jordbrunn, att bergborra med foderrör i plast låter inte ens möjligt, men visst jag kan ha fel även om jag aldrig hört talas om det

H
Brunnens översta del består av cementringar och en gjuten botten som det sticker upp ett plaströr D115 ur i vilket PEM-slangarna går ner. Min gissning är att plaströret monterats i stålfoderröret och att det då är 5 tum. Så vilken diameter har då borrhålet? Med vattennivåmätaren ska jag sen kunna räkna ut tillrinningen!

h2oro
Jag förstod lite fel ser jag nu. Du menade såklart inte att det var borrat med plaströr utan efteråt nedfört. Det är helt rätt och förekom ofta tidigare. Som jag förstod var din brunn ganska gammal. Då borrade man till berget men kunde inte gå ner en bit i det med foderröret utan det blev stående på berget. Det fick till följd att det blev svårt att få det tätt mellan berg och foderrrör. Därför sänkte man ner ett plaströr i foderröret som gick ner i berget och tätades. Oftast lämnades foderröret kvar men inte allt för sällan plockades det även upp (som i ditt fall) då det kostar endel pengar.
Nyare bergbrunnar med plaströr är med all sannolikhet att man inte fått tätt mellan berg och foderrör, då kan man sänka ner ett plaströr med en gummitätning. Gummitätningen placerar man i skarven mellan berg och foderrör och när den blir blöt av vatten så expanderar den och tätar således brunnen.

Då du inte vet foderrörets diameter kan jag inte med säkerhet säga borrhåletsdiameter. Men troligen skulle det kunna vara 115mm. En bergbrunn med 115mm har ett foderrör som är 148/128mm vilket då ett 115 rör går ner i. Men det skulle kunna vara en 140mm borrning och då skulle foderröret varit 171/157,7mm

Om du inte vill manueltt mäta flödet med hink och tidtagning så kan du ju skaffa en vattenmätare. Själv tycker jag det verkar som du krånglar till en enkel sak. Gör du en stegpumpning kan jag räkna ut det åt dig ifall du känner dig osäker på formeln och rita diagram. på det sättet kommer du att komma närmast verkligheten.

Hoppas det var till någon hjälp även om det inte är ett fullständigt svar

Edit
Att du har betongringar runt brunnen tyder på att det varit en grävd brunn som har sinat på vatten om man har då borrat en bergbrunn i den grävda brunnen.

H
Tack för ett, tycker jag, mycket bra svar och förklaring på varför det sticker upp ett plaströr. Det har inte varit en grävd brunn, den ligger tio m bredvid. Bergbrunnens cementringar är 1,5 m djupt, jag tror att det är ganska nära till berget.

Fördelen med en permanent vattennivåmätare är förutom att kunna mäta tillrinningen även att jag enkelt kan se vattenpelaren året runt.

Om borrhålet har D115 blir volymen, när PEM-slangarnas volym dras ifrån, ca 8 liter per meter.

H
Tjacko skrev:
Normalt sätt görs en stegpumpning. Pump har du ju redan och det du behöver är ett ljuslod eller annat att mäta gvy med under pumpningen.
Bifogar en pdf från en stegpumpning med formel och diagram. Har klippt bort massa saker så det kan hända att det ser lite lustigt ut men principen bör gå att förstå hoppas jag.
http://www.byggahus.se/attachments/forum/vatten-avlopp/23857d1229887944-tillrinning-stegpumpning.pdf

Tjacko. Stegpumpning verkar gå ut på att man pumpar i steg men med olika kapacitet på pumpen. Det verkar också som att man inte måste tömma brunnen för att mäta brunnens inströmningsförluster! Men är denna mätning jämförbar med uppmätt tillringing när brunnen tömts?

Om jag med min/en vattennivåmätare och vattenpumpen vill utföra en mätning av tillrinngen, utan att tömma brunnen, vid ett tillfälle när jag ändå ska förbruka en större mängd vatten med högtryckssprutan e.d. och sänker nivån i brunnen tio meter, stänger av vattenpumpen, väntar sex minuter, läser av hur högt nivån stigit, multiplicerar höjdskillnaden med 10 x brunnens volym i l/m, och får tillrinningen i liter per timme. Då blir det ju aldrig ett lika högt värde på tillrinningen som om brunnen tömts helt. Men finns det någon formel som kan korrigera för detta?

Hoppas inte frågorna är för svåra, men jag har funderat en hel del på detta.:)

Stegpumpning är precis som du säger att man pumpar i steg (syns även i pdf:en jag bifogade) Först mäter du gvy och sedan startar du med tex 1l/s och mäter avsänkningen kontinuerligt i säg 30min för att sedan höja till säg 2l/sek och göra som tidigare och sedan köra maxflöde på liknande sätt som tidigare. Vid stegpumpning tömmer man inte brunnen.
För att vara korrekt så mäter man inströmningsmotståndet vid stegpumpning men kan därur ta fram tillrinningen ganska väl.

Att göra som du föreslår kommer ge en väldigt missvisande bild då det variera med gradienten. Dessutom (gäller i båda dessa fall) så kan brunnen ge en viss mängd i några dagar, veckor för att sedan ge mycket mindre. Det kan bero på att det är ett stort magasin runt brunnen och när det är avsänkt så är inte tillrinningen så hög.

Om det ska göras helt rätt måste en provpumpning utföras över ett par månader. Det ger jag mig inte in på att förklara närmare men pumpen ska gå dygnet runt en längre tid och kontinuerlig mätning görs. I början mäts det ofta för att bli färre och färre mätningar

Men du kan ju göra en fusk provpumpning under en dag. Sätt på ett lämpligt flöde och pumpa minst en dag och mät gvy under tiden. Sjunker gvy hela tiden så ger den troligen mindre än ditt flöde och stannar gvy efter säg en timme och inte sjunker mer under resterande 8-9tim så kan du anta att den ger mer än du tar ut men med risk för att den står i ett magasin som kommer tömmas.

H
Citerat ur SGU, Brunnsarkivet:
"Brunnens vattenmängd (kapacitet) i l/tim. Kapaciteten mäts normalt genom ett enkelt mätningsförfarande (pumpning, blåsning eller flottörmätning). Provpumpningstiden är oftast endast någon eller några timmar. I intervallet 0 till ca 5 000 l/tim bedöms de nämnda provpumpningsmetoderna ge en god uppskattning av storleksordningen av brunnens momentana kapacitet. Avvikelser från sanna förhållanden kan vara betydande där kapacitetsangivelsen är större än ca 5 000 l/tim och i sådana fall är den momentana kapaciteten vanligen större än det angivna värdet."

Om jag låt säga lyckas tömma min brunn och mäter tillrinningen på samma sätt som brunnsborrarna verkar göra, men med hjälp av den fasta vattennivåmätaren, så blir mitt värde lika fuskigt som brunnsborrarnas, och därmed jämförbar med andra privata brunnar, eller hur Tjacko?.

Hur vanligt är det med stegpumpning på privata brunnar?

Jag har aldrig hört talas om stegpumpning eller en riktig provpumpning av en privatbrunn och som jag sagt tidigare tycker jag det är overkill.
SGU skriver inget om att tömma brunnen. Dom säger som jag föreslog en kortare provpumpning och har inget med att tömma brunnen och sedan mäta hur snart den återfylls.
Ja du kommer få ett lika rättvist värde med det som övriga privata brunnar.

Jag säger som jag gjort till alla mina vänner, bekanta och grannar. Gå in på den här sidan www.gwcontrol.se och köp en grundvattennivåmätare. Med den har jag full kontroll på min brunn och mitt vatten. Jag ser direkt hur mycket vatten jag har och behöver aldrig oroa mig för att få in saltvatten. Jag köpte min 2002 och har inte haft några som helst problem. Eftersom den inte styrs av el känns den pålitlig, då el ofta innebär tekniska fel och störningar.

Rogge_ skrev:
Jag säger som jag gjort till alla mina vänner, bekanta och grannar. Gå in på den här sidan [länk] och köp en grundvattennivåmätare. Med den har jag full kontroll på min brunn och mitt vatten. Jag ser direkt hur mycket vatten jag har och behöver aldrig oroa mig för att få in saltvatten. Jag köpte min 2002 och har inte haft några som helst problem. Eftersom den inte styrs av el känns den pålitlig, då el ofta innebär tekniska fel och störningar.

Ja eller köp en manometer för 100:- och en pem-slang så har du gjort en egen likadan till ett bättre pris;)

På vilket sätt behöver du aldrig oroa dig för att få in saltvatten? Troligen för att du inte har saltvattendär skulle jag tro. Den där manometern mäter ju bara trycket och ingen salthalt. Om du bor nära hav eller av annan anledning har saltvatten så skiktar det sig inte så bra även om det skulle kunna göra det med tiden i en brunn. Men om det nu är som dom säger, hur har du fått uppmätt vart saltvattennivån ligger. Har det uttagits vattenprov varje meter? Eller säger företaget att saltvatten alltid är tex 80m ner oavsett vart brunnen står

Redigerat:
H
Rogge_ skrev:
Jag säger som jag gjort till alla mina vänner, bekanta och grannar. Gå in på den här sidan www.gwcontrol.se och köp en grundvattennivåmätare. Med den har jag full kontroll på min brunn och mitt vatten. Jag ser direkt hur mycket vatten jag har och behöver aldrig oroa mig för att få in saltvatten. Jag köpte min 2002 och har inte haft några som helst problem. Eftersom den inte styrs av el känns den pålitlig, då el ofta innebär tekniska fel och störningar.
Rogge lär ju knappast ha fått några garantier för att slippa få saltvatteninträngning, det problemet finns ju inte bara längs kusten. Om Rogge bor i ett sånt område gissar jag att han har en grund brunn eller en så bra tillrinning att vattennivån i brunnen ligger högt hela tiden.

Mätmetoden med manometer och pemslang verkar genialiskt enkel och att tillverka en själv är väl inget problem för en "röris", men vilken hänsyn tas till att mätaren är patenterad?

h2oro skrev:
Rogge lär ju knappast ha fått några garantier för att slippa få saltvatteninträngning, det problemet finns ju inte bara längs kusten. Om Rogge bor i ett sånt område gissar jag att han har en grund brunn eller en så bra tillrinning att vattennivån i brunnen ligger högt hela tiden.

Mätmetoden med manometer och pemslang verkar genialiskt enkel och att tillverka en själv är väl inget problem för en "röris", men vilken hänsyn tas till att mätaren är patenterad?
Nej saltvattenproblem i brunn finns inte enbart vid kusten men problemen brukar kunna vara större där. Men det finns absolut på andra ställen också.

Du behöver inte oroa dig för patentet ifall du inte tänker börja sälja den

Vår grävda brunn sinar i augusti varje år och återfylls inte förrän i november.

Under mellantiden får vi förlita oss på en borrad brunn (12 m) som endast ger ca 2 l/min (ca 3000 l/dygn).

För att ha tillräcklig vattenkapacitet när det behövs har vi därför en lagringstank med ca 500 l volym. Funkar hyfsat bra i de flesta lägen, men man kan ju inte fylla en pool precis..:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.