Hej,

Vi överväger att bygga ut huset då vi på grund av tillökning behöver trolla fram fler sovrum. Huset i fråga är ett enplanshus med källare byggt 1952, boytan är 90 m2. Entrén är i nordläge.

För att hålla nere kostnaderna är min tanke att helt enkelt förlänga huset 4,8 meter i västlig riktning, göra om nuvarande matsalsdelen av vardagsrummet till ett sovrum, nuvarande köket till ett sovrum och låta utbyggnad husera nytt vardagsrum eller matsal samt ett större kök. Förslaget finns i en av de bifogade bilderna. Värt att notera är att ingång till källare utifrån finns där idag och kommer behöva placeras någon annanstans om man bygger däråt. Min tanke har varit att placera den på norra sidan av utbygget, och låta nya källardelen bli förråd/verkstad.

Dock velar jag lite kring placeringen av köket. Ofta vill man väl ha köket placerat nära entrén för att lättare kunna bära in varor, höra när någon kommer hem osv. I mitt förslag behöver man passera hall, vardagsrum och matsal för att nå köket. Samtidigt kan jag inte hitta en bättre planlösning, och jag kan ändå se en fördel med att ha köket långt bort från de flesta sovrummen. Eventuellt kan det bli så att vi i ett första skede låter köket vara kvar och skjuter kostnaden för köksbyte/flytt längre fram i tiden, då får den norra delen av utbygget vara sovrum.

Husets placering på tomten gör att utbyggnad i sydlig och östlig riktning inte fungerar då vi hamnar lite väl nära tomtgräns mot grannar, om än inom 4,5 meter. Hursomhelst så är jag tacksam för alla förslag på hur vi bäst kan genomföra detta, det är lätt att snöa in på en tanke och inte se några andra möjligheter.

• Planritning för enplanshus från 1952 med mått angivna, inklusive kök, vardagsrum och sovrum. Utbyggnad planerad västerut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning över ett enplanshus med källare, visar rum och mått: kök 12.95 m², vardagsrum/matsal 29.4 m², sovrum 9 och 11.3 m², toalett och källartrappa.
    Skapa konto
  • Planritning över ett enplanshus med källare, visar vardagsrum, kök, hall, badrum, två sovrum och inglasad altan. Mått i meter. Entré i nordläge.
    Skapa konto
  • Planritning av husets källarplan med förråd, tvättstuga, pannrum, gillestuga, matkällare och badrum tydligt markerade.
    Skapa konto
Varför inte behålla placeringen av köket och göra "Master bedroom" där det nya köket är ritat?

• Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Varför inte behålla placeringen av köket och göra "Master bedroom" där det nya köket är ritat?
Det är såklart ett alternativ, men köket är i minsta laget både vad gäller bänkyta och plats för snart fem personer att äta.

Hade du kunnat lägga upp en situationsplan över tomten?

Har ingen regelrätt situationsplan
J Jarlsgård skrev:
Hade du kunnat lägga upp en situationsplan över tomten?
Har ingen regelrätt situationsplan men här är en skärmdump från Lantmäteriet. Den lilla byggnaden är en carport med förråd. Tomten är alltså en hörntomt med väg på norra och västra sidan.

• Skärmdump från Lantmäteriet visar en hörntomt med en större byggnad märkt 21 och en mindre byggnad som är en carport med förråd.
    Skapa konto
En lösning som jag kanske ser som den "enklaste" är att dela av en del av vardagsrummet till sovrum, precis som du själv spånat på, sen ta bort uterummet och göra en vinkel på baksidan.

I vinkeln görs ett sovrum (master) samt vardagsrum.

Matsal blir då i den del som blir kvar av det gamla vardagsrummet, detta gör att både matplats och vardagsrum fortsatt har tillgång till kaminen.

En sådan lösning innebär också att källartrappan förblir opåverkad och VA mm inte behöver ändras.

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
Planritning av entréplan med markerade sovrum och måttangivelser. Röd markering visar specifik detalj.
Skapa konto

Såhär är det alltså jag menar 😊

En annan lösning hade varit att göra en vinkel på framsidan. Sovrum 2 blir en korridor/allrum och två nya sovrum förläggs i vinkeln.

Nackdelen med den lösningen är att fönstret i badrummet försvinner. Fördelen är att vinkeln förläggs i norr (svala rum) och då det är såpass mkt tomtyta på den sidan av huset så gör det kanske "minst" inverkan på utemiljön.

Tack för förslagen!

J Jarlsgård skrev:
[bild]
Såhär är det alltså jag menar 😊
Detta är nog tyvärr inte ett alternativ eftersom det tar av den redan begränsade ytan av husets baksida. Vi upplever det redan lite trångt mot grannen åt det hållet och det är den naturliga ytan för barnen att leka på.

J Jarlsgård skrev:
En annan lösning hade varit att göra en vinkel på framsidan. Sovrum 2 blir en korridor/allrum och två nya sovrum förläggs i vinkeln.

Nackdelen med den lösningen är att fönstret i badrummet försvinner. Fördelen är att vinkeln förläggs i norr (svala rum) och då det är såpass mkt tomtyta på den sidan av huset så gör det kanske "minst" inverkan på utemiljön.
Intressant idé. Jag ritade upp ett förslag men lät istället toaletten bli passage till utbyggnaden och ritade in en ny toalett. Är dock inte helt nöjd med planlösningen i utbygget, är det någon som har en bättre lösning? Har svårt att få plats med både badrum och två sovrum och tycker väl att utbyggnaden blir lite dominant jämfört med det befintliga huset.

• Planlösning över husutbyggnad med två sovrum, ett kök, vardagsrum/matsal och toalett. Rummens mått och yta visas.
    Skapa konto
Från vilket håll är infart/gata till huset?

Har du lite utvändiga bilder också, så att man kan få en känsla för huset (och vilken arkitektur/tillbyggnad som kan tänkas funka)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.