Hej! Har en Elu rikt och plahyvel som stått i många år, när jag nu vill starta det så händer inget när jag trycker på gröna startknappen. Om jag öppnar motorskyddet/styrenheten och trycker på en liten grå fjädrande knapp startar den. Trycker jag ner den knappen startar den även om stoppen är intryckt.
Glömde kolla modellbetäckning innan jag gick hem men den ser ut att vara lik en Ept1161. Bifogar ett goto in i motorskydd/styrboxen. Det är den lilla grå knappen till vänster om texten mc9 som startar den. Finns det någon annan knapp/säkring jag bommat?
 
  • Insida av en motorskyddsstyrenhet med färgade kablar och komponenter, visar den grå knappen bredvid texten "mc9" som startar maskinen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en motorskydd/styrbox på en Elu rikt- och planhyvel med en röd stoppknapp och en grön startknapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är nödstoppet aktiverat då, den röda på bild 2 ,ska vara ute, stänger av om det trycks in och fastnar, löses med att det vrid och dras ut. Den lilla vita som du säger är en indikering på att se om kontaktorn är dragen. YTyck den in så blir samma som om kontaktorn drar, maskinen startar och stannar när den släpps. Lite lustigt motorskydd, den vita snett ner till vänster, normalt så brukar det vara 2 knappar att trycka på, den ena för återställning av MSK. Kan du kolla om det är kontakt mellan 95 och 96. Det är den kontakten som bryter kontaktorn. Har du provat att dra ur kontakten, vet inte, men kan vara en form av nollspänningsutlösning på den och då kan den få stopp, men normalt inte. Sen startknappen, fungerar den som den ska.
 
Stoppen ställd i utdraget läge för att hyveln skall funka.
Det är kommunikation mellan 95 och 96, summerton när jag mäter dessa
 
Nu är det kanske lite svårt att mäta samtidigt som att trycka på start. Kan du med hjälp mäta på kontaktorns A1 0ch A2, ställ instrumenetet på 600 V om det skulle vara en 400 V spole i den, Finns det inget där så är det avbrott på manöven, sen det som sitter på vänster sida med stickisar går inte att se, vad det är. Kanske bara en kopplingsplint ner till motorn.
 
skall försöka testa i morgon samt se om de gåt att fixa bättre foto
 
Gary Lyckell Gary Lyckell skrev:
skall försöka testa i morgon samt se om de gåt att fixa bättre foto
När jag mäter står det 239 volt, plintarna är troligen till motorn
 
  • Elcentral med kopplingsplintar och kablar, mätvärde visar 239 volt, förmodligen anslutna till en motor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.