Hej vi har nyss köpt hus,
Upptäck att det läcker ifrån taket.
Planen är att bygga en gång ut till området för att få dit en hink på vinden (ligger insolering men går inte o gå på för kommer ju f%n falla genom taket in till vardagsrummet) vi hade en snickare här och han sa fixa så ni kommer ut dit, vänd runt i insoleringen, och fota om det blivit skada (försäkringen täckte en summa för skador inne men sa inget om själva taket,

Taket sa han det kan vara flera saker, en platta som e skadad och hokuspokus lagad, (såg en) eller en skruv från solcellerna som inte är tätad,
Finns det nått jag kan göra? För att förhindra att det kommer in mer, hur lagar man läckan, han sa att vatten hittar en väg och läcka ut på annat stället,

Jag är helt vilse och borta. Som kanske märks då jag skriver detta kl 04:30, och inte kunnat somna.
Jag är inte händig, eller erfaren, jag är mer en panikartad paranoid person, jag känner inte folk med erfarenhet och kan inte bara låta det stå och vänta. En hink på golvet inne hjälper ju inget om det ligger på vinden.

Jag behöver alla råd, all hjälp . (Bilder från jag pratar med den enda vännen jag har som diskuterar hur man bara ska bygga nått för att komma ut) och hur det ser ut. Och få dit en hink,

Kan man dra en pressening över hela taket, eller nått.

Jag är helt lost, detta är mitt första inlägg någonsin.

• Bild av en vind med träbjälkar, isolering på golvet, och färgglada linjer som verkar beskriva en plan för att bygga en gång över isoleringen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Krypvind med isolering, träbjälkar markerade med lila linjer och pilar, samt en röd kvadratisk form på golvet. Ventilationsrör synligt till höger.
    Skapa konto
  • Vindsutrymme med träbalkar och mögelisolering, markerat med färgglada linjer och pilar för att visa läckage och potentiella problemområden.
    Skapa konto
  • Byggprojekt på vinden, markerad gång med lilafärgade linjer och pilar, omgivet av isolering.
    Skapa konto
  • Trätak med läckage, skruv synlig inifrån vinden, ljusbrunt trä med fuktmärke. Vit kabel löper nära skruven. Eventuellt vattenproblem i konstruktionen.
    Skapa konto
  • Rum med träpanel i taket, öppen dörr, vedspis och fåtölj med katt. En hink står på golvet, troligen för att samla läckande vatten.
    Skapa konto
  • Trätakspaneler i ett hus, med tecken på fukt eller läckage, troligen från vinden ovanför.
    Skapa konto
  • Tak inifrån med insolation, synliga fuktfläckar på träpanelen ovanför, tyder på vattenläcka.
    Skapa konto
  • Vind med isolering, takstolar och en ventilationskanal, tagen som del av undersökning av takläcka i nyinköpt hus.
    Skapa konto
Vad är det för takbeläggning? Ungefär hur gammalt är det?

P Prodigys skrev:
Vad är det för takbeläggning? Ungefär hur gammalt är det?
Taket ska vara 10år ish , plattor

C Caroline Nilsson7 skrev:
Hej vi har nyss köpt hus,
Upptäck att det läcker ifrån taket.
Planen är att bygga en gång ut till området för att få dit en hink på vinden (ligger insolering men går inte o gå på för kommer ju f%n falla genom taket in till vardagsrummet) vi hade en snickare här och han sa fixa så ni kommer ut dit, vänd runt i insoleringen, och fota om det blivit skada (försäkringen täckte en summa för skador inne men sa inget om själva taket,

Taket sa han det kan vara flera saker, en platta som e skadad och hokuspokus lagad, (såg en) eller en skruv från solcellerna som inte är tätad,
Finns det nått jag kan göra? För att förhindra att det kommer in mer, hur lagar man läckan, han sa att vatten hittar en väg och läcka ut på annat stället,

Jag är helt vilse och borta. Som kanske märks då jag skriver detta kl 04:30, och inte kunnat somna.
Jag är inte händig, eller erfaren, jag är mer en panikartad paranoid person, jag känner inte folk med erfarenhet och kan inte bara låta det stå och vänta. En hink på golvet inne hjälper ju inget om det ligger på vinden.

Jag behöver alla råd, all hjälp . (Bilder från jag pratar med den enda vännen jag har som diskuterar hur man bara ska bygga nått för att komma ut) och hur det ser ut. Och få dit en hink,

Kan man dra en pressening över hela taket, eller nått.

Jag är helt lost, detta är mitt första inlägg någonsin.
Byt pannorna som är trasiga så är det löst? Eller går inte det?

N Nickesågen skrev:
Byt pannorna som är trasiga så är det löst? Eller går inte det?
Hålet i duken kommer ju finnas kvar.

jonas_da jonas_da skrev:
Hålet i duken kommer ju finnas kvar.
Ja då får hon laga duken med vad är problemet?

Sattes solcellerna dit när taket byttes?
Tyvärr är det troligt att panelerna sitter ivägen och måste bort för att man ska komma åt att hitta och fixa läckan.

• Gilla
Caroline Nilsson7
  • Laddar…
D D_Anders skrev:
Sattes solcellerna dit när taket byttes?
Tyvärr är det troligt att panelerna sitter ivägen och måste bort för att man ska komma åt att hitta och fixa läckan.
Hur flyttar man solceller?

I såna fall behöver de kopplas ur elektriskt, skruvas bort och lyftas bort. Sen kan det ta tid att hitta skadan och troligen behöver man ta bort en del pannor och läkt för att åtgärda den bra.

Frågan är om inte det effektivaste är att direkt montera bort "allt" (paneler, pannor, infästningar osv för att enklare hitta problemet).

Sitter problemet under panelerna är det tyvärr alltså ett mycket stort jobb

Taket ska vara 10år ish , plattor
Plattor?

Välkommen till forumet och till nya huset. Jag vet inte om det lugnar - men som husägare kommer det här vara ditt nya normala, emellanåt slutar nåt i huset fungera eller går sönder. Det blir bara så och det finns ingen anledning till panik, men man behöver ta hand om det.
Det du behöver göra idag är att se till att ta hand om vattnet innan det hamnar i isoleringen. Fixa taket kan du ta dit en hantverkare i veckan för råd om hur det löses (som vad det verkar kanske kan vara lite mer komplicerat). Men om du kan ta om hand om det som droppar innan det hamnar i isoleringen blir inte skadan värre i alla fall. Som ett allra första steg borde det gå att få ut en hink dit. Du har ingen granne du kan ta hjälp av om du inte kan fixa själv? Om du inte har bra kontakter nära brukar det finnas lokala grupper på Facebook där man ofta kan få tips och hjälp (alltså mer handgripligen än här på forumet).

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
D D_Anders skrev:
I såna fall behöver de kopplas ur elektriskt, skruvas bort och lyftas bort. Sen kan det ta tid att hitta skadan och troligen behöver man ta bort en del pannor och läkt för att åtgärda den bra.

Frågan är om inte det effektivaste är att direkt montera bort "allt" (paneler, pannor, infästningar osv för att enklare hitta problemet).

Sitter problemet under panelerna är det tyvärr alltså ett mycket stort jobb
Nu har räddaren i nöden varit här och hjälpt mig, fått upp plankor till vart det är blött, lyft upp och flyttat insolering, och satt dit en mega balja, (ska rengna i kväll/natt så lite ångest inför det har släppt) jag frågade om jag ska ta mig upp dit när det regnar, men han tyckte att det behövs inte för det skall nog regna dygnet runt i dagar för att den ska behöva tömmas. Imorgon ska det ringas samtal till snickare och solceller firma el nått. Och det han gjorde hade jag absolut inte klarat av själv, jag försökte hjälpa till och skicka ut plankor och sådant. Så nu har vi fått till det som behövs för att det inte ska droppa in och minskat riksk för skador så men kommer ju droppa från taket i baljan varje gång regn kommer så problemet kvarstår 😭

• Gilla
Dublin
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.