Hej!
Jag blir inte klok på hur jag skall göra i vinter med vår tillfälliga kallvind. Stort taklyft är utfört, gammal äcklig isolering och 70-tals ångfolie borta.
Tanken är att vi skall lägga på lösull men jag får ingen klarhet om jag skall lägga ångtät plast till nedervåningen. Taket blir bandad plåt, ventilerad i nock och takfot, kommer även vara öppet mot en av längorna som inte är färdigställd.
Hur orolig skall jag vara för utfälld fukt på nya råsponten (i takkonstruktion)?
En byggare sa att jag borde trycka ner ångtät plast i facken och tejpa för kung och fosterland men en annan sa att det kan bli problem också 🤦♂️
Under vinterhalvåret tänker jag lägga golvspån och resa innerväggar, så det blir ju inte åtkomligt senare.
Någon som gjort något liknande eller har tips och råd?
Jag blir inte klok på hur jag skall göra i vinter med vår tillfälliga kallvind. Stort taklyft är utfört, gammal äcklig isolering och 70-tals ångfolie borta.
Tanken är att vi skall lägga på lösull men jag får ingen klarhet om jag skall lägga ångtät plast till nedervåningen. Taket blir bandad plåt, ventilerad i nock och takfot, kommer även vara öppet mot en av längorna som inte är färdigställd.
Hur orolig skall jag vara för utfälld fukt på nya råsponten (i takkonstruktion)?
En byggare sa att jag borde trycka ner ångtät plast i facken och tejpa för kung och fosterland men en annan sa att det kan bli problem också 🤦♂️
Under vinterhalvåret tänker jag lägga golvspån och resa innerväggar, så det blir ju inte åtkomligt senare.
Någon som gjort något liknande eller har tips och råd?
Jag är lite i samma situation. Jag har inte lagt någon plast där. Min tanke är att försöka isolera så fort som möjligt och sedan hålla en hygglig temperatur på vinden för att att undvika de värsta kondensproblemen. Vi får se hur det går...
Mellanbjälklag behöver inte ha ångspärr då man normalt sätter den mot yttertakskonstruktionen och mot ytterväggarna, men i ditt fall så gör du ju inte klart övervåningen så det blir ett litet dilemma.
När ska övervåningen plastas och glesas?
Det som du bör göra är att se till att ångspärren blir hel mot ytterväggarna i bjälklaget det blir mycket remsor och tejp men det är det enda sättet..
Det som du bör göra är att se till att ångspärren blir hel mot ytterväggarna i bjälklaget det blir mycket remsor och tejp men det är det enda sättet..
Behöver klara vintern, planen är att göra klart allt till våren/sommaren. Det blir som sagt en kallvind tills dess så jag kör nog plast mot råsponten i mellanbjälklaget, blir ju sjukt tråkigt om vi får massa fukt och mögel på råsponten i nya taket om det läcker upp för mycket fukt.Frerider skrev:
Mellanbjälklag behöver inte ha ångspärr då man normalt sätter den mot yttertakskonstruktionen och mot ytterväggarna, men i ditt fall så gör du ju inte klart övervåningen så det blir ett litet dilemma.
Men jag behöver nog beställa en pall med tejp 😆
Ja den gröna tejpen är dessutom snordyr😢M MLA79 skrev:Behöver klara vintern, planen är att göra klart allt till våren/sommaren. Det blir som sagt en kallvind tills dess så jag kör nog plast mot råsponten i mellanbjälklaget, blir ju sjukt tråkigt om vi får massa fukt och mögel på råsponten i nya taket om det läcker upp för mycket fukt.
Men jag behöver nog beställa en pall med tejp 😆
Se bara till att plasta mot ytterväggarna någa så kommer det att bli bra.
Klicka här för att svara