hahalj
Jag behöver montera en halogenstrålkastare tillfälligt på en stolpe för belysning på vår parkeringsplats. Den behöver komma upp ca 5 meter över marken och behöver sitta på en stolpe som står emot stormvindar utan att ramla omkull. Det hade också varit trevligt att kunna fälla stolpen om jag behöver byta lampan. Stolpen ska vara på plats i ca 3 år, sedan kommer strålkastaren hamna på en ny förrådsbyggnad som kommer byggas bredvid och stolpen försvinner. Jag vill därför inte lägga ut en massa pengar på detta.

Funderar på att skruva/limma ihop två 45x95 reglar i tryckvirke och sätta på en 70 cm betongplint med plintjärn. Med ett par genomgående bult med skruv borde man kunna fälla/resa stolpen hyfsat enkelt, eller? Tänk flaggstång...

Men frågan är, tror ni detta kommer svaja mycket i vinden? :x

Någon som har en bättre idé som blir stadigare? Några bilder eller länkar till något liknande?

5 meter högt? Ja, det kommer svaja rejält. Staga med vajer eller använd något stabilare,

Kan du inte hitta någon krockskadad stolpe på skroten ? De flesta påkörda stolparna viker ju sig ofta längst ner och då behövs ju bara nytt fäste.

hahalj
Tack för svar. Staga upp med vajer eller annat skulle möjligen gå, men det kommer vara i vägen när det kommande förrådet ska byggas. Krockskadad stålstolpe - vet inte ens var jag skulle leta efter det här, har ingen skrot i närheten.

Om man bygger en stolpe typ så här, blir det inte tillräckligt styvt då? Kan gå ner till 4 meters höjd om det behövs.

stolpe.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kolla flaggstänger!

Krångla inte till det.
Om du går upp något i dimension typ 120x45 och skruvlimmar som ett T så får du det maximalt styvt, det borde bli "good" enough" . Skaffa hela längder så du inte behöver skarva.

hahalj
Ah, en T-stolpe! Ja,det låter som en bra idé. Kanske gjuter fundamentet lite större o grövre också, borde ju räcka då. Om inte, tja då får jag väl staga upp den då.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.