Byggahus.se
Ja, det blir nog bra det här! :)
 
Hur gjorde du med dräneringen? spolbrunnar?
 
byggarätt skrev:
Hur gjorde du med dräneringen? spolbrunnar?
När jag grävde ut andra delen av källaren för nåt år sedan så la jag dränering under plattan och gick ut under väggen in till det rummet som vi nu gräver ut, där jag nu kunde ansluta utbyggnaden på.
 
Ok du ville inte ha spolbrunn ?
 
byggarätt skrev:
Ok du ville inte ha spolbrunn ?
Har ett sandfång/brunn innan vattnet leds ut till gatan, men du menar ett sånt T-rör där man har en ledning som går upp till mark som man kan köra ner en slang och spola rent? nej, det har jag inte satt dit. kanske vore klokt då dräneringen är ganska lång innan den kommer ut till sandbrunnen?
 
Ja gör det så kan du komma åt ev problem... Jag brukar lägga dubbla dräneringsrör då det är liten kostnad och ger sådant mervärde
 
  • Gilla
Henrikwahlfrid
  • Laddar…
byggarätt skrev:
Ja gör det så kan du komma åt ev problem... Jag brukar lägga dubbla dräneringsrör då det är liten kostnad och ger sådant mervärde
Låter klokt, får bli att komplettera med ett spolrör så kan man sova gott om natten ;)
 
Du kan nog sova gott då ja... Märkligt att så mycket energi läggs på grundläggning och så lite på själva dräneringen.... Verkar utformat för att gräva om vart 30 år
 
byggarätt skrev:
Du kan nog sova gott då ja... Märkligt att så mycket energi läggs på grundläggning och så lite på själva dräneringen.... Verkar utformat för att gräva om vart 30 år
kollade på lite varianter av spolrör igår, om man väljer ett T-rör, kan man då få ner spolslangen och gå åt båda hållen, eller skall ha man ha två nedgångar med mjukare böj åt vardera hållen? känns som du har stenkoll på detta :)
Schematisk bild av två typer av röranslutningar: ett T-rör till vänster och ett Y-formigt rör till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rivningen fortskrider på 2:a våning.
Renoveringsarbete på en vindsvåning med synliga takbjälkar och tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rivet rum på andra våningen med träväggar och golv, öppen takstol och byggavfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En rivningsprocess på andra våningen med exponerade träbjälkar och överljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En rivningsarbetsplats på en vind med exponerade träbjälkar och tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
T- röret !!!
Jag la dubbla rör och fick kommentarer från branschfolk att det var onödigt men efter ha sett flera omgrävda anläggningar så ser jag hur de dåtida lösningarna drabbats av olika saker...

Det som oftast är problem är återfyllning.. Lusten att snabbt få färdigt intill hus samt spara pengar gör att man återfyller med otjänliga massor ...
Vill man gräva om om 30 år så ...

När man packar så försiktig så att inte isodrän eller isolering trycks ihop...
Jag har en lösning som ser ut följande en difussionöppen 100 mm närmast vägg därefter tät 100mm sedan markduk det gör att fukt kondenseras och tar sig ner till dränering... Så mycket grus som du tycker du ekonomiskt kring rören så återfyllning och kör bort olämpligt
Sedan packa försiktigt återfyll hellre lite närmast vägg

Som sagt ett dyrt och omständigt arbete som man inte gärna vill göra om i 80 årsåldern
 
Nu händer det saker. Snickarna är igång för fullt med övervåningen och sätter nu luftspallt och bygger ut taket för isolering. första gången jag anlitar snickare och det är en härlig känsla att komma hem och se att det händer saker utan att man själv behöver slita :)
igår var det äntligen dags för gjutning av källaren, allt flöt på fint utan några missöden
Renoveringsarbete med luftspalt installeras mellan takstolar i en övervåning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjutning av källare med synlig betong och armeringsnät, omgivet av grävd jord och en fristående nivåmätare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arbetare i röd t-shirt utför gjutning av betonggolv i källare, med kablar och installationer i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snickare i röd tröja som jämnar ut nygjuten betong i en källare med en spackel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arbetare som jämnar ut en nyligen gjuten källargrund, vy uppifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyligen gjuten källargolv med synlig arbetare i hörnet och träplankor på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Perwahlfrid och 1 till
  • Laddar…
Då var det äntligen dags för murning. efter att första lagret var lagt och härdat så borrade jag ner armering för att dubba fast väggen i plattan. glömde ta kort när vi var klara men här är några kort under arbetet.
Arbetsområde för murning med första lagret av lecablock lagt och armeringsjärn som sticker upp ur plattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Person som förbereder för murning i ett pågående byggprojekt, blandar bruk och armeringsjärn syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grundplattan för ett hus och första lagret av betongblock för väggarna, armeringsjärn, och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pågående murningsarbete med första lagret lagt och armeringsjärn förberett för nästa steg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
-RB-
  • Laddar…
Ser bra ut , kan inte bli annat än bra med en Thermia Villa Classic i källaren ! (y)
 
  • Gilla
Henrikwahlfrid
  • Laddar…
Putsning av leca innan montering av pordrän.
Putsning av en lecavägg med en handhållen stålspackel, gråbrunt putslager appliceras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Källare under konstruktion med Leca-block väggar stöttade av trästockar, redo för putsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyputsad lecavägg vid grund, redo för dräneringsplatta installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.