Byggahus.se
Mycket snyggt!
 
Installation av en AC/fläktkonvektor med kylslang och verktyg i ett renoveringsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fläktkonvektor insvept i isoleringsmaterial på ett arbetsbänk i en verkstad med verktyg och flaskor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
AC/fläktkonvektor under installation med specialanpassade kylslangar i ett verkstadsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetsområde med isoleringsmaterial och verktyg, förberedelse för installation av AC/fläktkonvektor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har det varit ganska lugnt på fixarfronten, men en av dom sista sakerna vi har kvar är att installera AC/fläktkonvektor i sovrummet. I samband med ombyggnationen drog vi upp kylslang från värmepumpen för att kyla fläktkonvektorn. Blev lite specialanpassad då fläkten är tänkt att sitta i rummet egentligen
 
Åsa Lund
Imponerande noga du är med detaljer, bra jobbat!
 
Kopparledningar i vinkällare med kondens, flankerad av vinhyllor och en brunn för fuktavledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äntligen har rörmockarna varit här och kopplat in ”kylanläggningen” i vinkällaren. Motsatt funktion av en handdukstork, det flödar kylvätsk från borrhålet i rören på ca 4 grader för att få en kallare temp på sommaren. Enda problemet jag har är att det bildas väldigt mycket kondens på rören, vilket jag befarade sen innan men frågan är hur man kan lösa det på ett snyggt sätt. Jag har brunn ner till vänster men fukten sugs upp av väggen längst ner innan det kommer till brunnen. Dessutom får jag inte riktigt ner tempen som jag vill. Efter en vecka igång så är det nu ca 13-15 grader. Har satt in en fläkt som går 4 x30 min / dygn.
 
  • Gilla
carra och 3 till
  • Laddar…
Rätt mycket massa som skall kylas.
 
  • Gilla
Tobias Roos
  • Laddar…
Åsa Lund
Förstår jag rätt om det är bergvärmekollektorvätska som passerar vinkällaren på sin väg från värmepumpen till borrhålet? Fiffigt i så fall!
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Förstår jag rätt om det är bergvärmekollektorvätska som passerar vinkällaren på sin väg från värmepumpen till borrhålet? Fiffigt i så fall!
Precis
 
  • Gilla
verobar och 1 till
  • Laddar…
Kanske en radiator skulle kyla rummet bättre och effektivare?

Hur man löser kondensen vet jag dock inte, det uppstår ju pga att luften kyls ner... Avfuktare?
 
Blev en sväng till plåtslagarn som fixade en droppränna som leder ner vattnet till brunnen
 
  • Koppar droppränna installerad längs med en vägg för att leda vatten till en brunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
verobar och 3 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Bättre jobba med naturlagarna än mot dem
 
ett bockat kopparrör har inte så stor värmeupptagande area, den kyler kanske 20-30w.
 
Henrikwahlfrid Henrikwahlfrid skrev:
[bild] Äntligen har rörmockarna varit här och kopplat in ”kylanläggningen” i vinkällaren. Motsatt funktion av en handdukstork, det flödar kylvätsk från borrhålet i rören på ca 4 grader för att få en kallare temp på sommaren. Enda problemet jag har är att det bildas väldigt mycket kondens på rören, vilket jag befarade sen innan men frågan är hur man kan lösa det på ett snyggt sätt. Jag har brunn ner till vänster men fukten sugs upp av väggen längst ner innan det kommer till brunnen. Dessutom får jag inte riktigt ner tempen som jag vill. Efter en vecka igång så är det nu ca 13-15 grader. Har satt in en fläkt som går 4 x30 min / dygn.
Rören för kyla är placerade fel...………………
Då det är kyla borde rören varit placerade upp till taket
Kyla ramlar alltid neråt
Värme stiger alltid uppåt skall man ha som riktmärke
LEnnart
 
B birgitbolennart skrev:
Rören för kyla är placerade fel...………………
Då det är kyla borde rören varit placerade upp till taket
Kyla ramlar alltid neråt
Värme stiger alltid uppåt skall man ha som riktmärke
LEnnart
Håller helt med dig, här fick utseende gå före funktion. Men för att ändå få ut mer effekt borde fläkten placeras så det blåser uppåt då kanske? För att blanda runt kylan?
 
Henrikwahlfrid Henrikwahlfrid skrev:
Nu har äntligen bygglovet kommit och vi har dragit igång med full fart.
marken är nu utgrävd för utbyggnad av källaren. var lite stirrigt ett tag när vi grävde utmed huset och öppnade upp hålet in till befintlig källare.
[bild]
[bild]
Här skall det bli vinkällare/matkällare.
[bild]
Första dagarna har det bara blivit forma-gjuta, forma-gjuta för att säkra upp den gamla väggen som består av lösa stenar. [bild]
Alltid spännande grunder på gamla hus! Lycka till!
 
När man kyler ett rum måste man alltid först kyla luften (så att man får bort fukten), sedan värma den lite, annars kommer luften alltid att vara 100% relativ fuktighet.

Förslag, ta 2 stycken bilkylare och en elektrisk fläkt, kylvatten i den första , lite varmare i nästa. Måste vara lite mellanrum mellan de, kanske skulle man kunna placera fläkten mellan kylarna och bygga in det hela i en låda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.