30 985 läst ·
136 svar
31k läst
136 svar
Tillåtet att begrava rådjur på tomten?
Nä, inget rullande schema. Men att uppmana någon att dumpa skit på privat mark anser jag är fel.A ArneTW skrev:Jag antar att du har ett rullande schema för att vakta din skog...
TS har ju redan löst det.
Men annars är det att fråga sig fram till en lämplig plats.. kommunjägare/eftersöksjägare/jaktlaget/random jägare/skogsägare osv...
Ska det dumpas i skogen så åk en bit och töm sopsäcken... ingen plast i skogen.
Allt är försvunnet förvånansvärt fort speciellt om det finns gris i trakten.
/ATW
Ja, man frågar väl markägaren först? I värsta fall får man lägga kadavret i Maskintoks skog. (Eller hur @Maskintok?
)
Vill ni ha vägbeskrivning eller duger det med att bara ge medgivande?P pmd skrev:
kan bli lite jobbig lukt från Stockholm och upp men va fan... Det får ni tåla..
Det är ju gratis att slänga liken... Men det är inte nybroviken
Nu är djuret i min fråga nergrävt, men är det en olägenhet med döda djur i en skog? Det är ju ändå där flertalet vilda djur befinner sig när de dör.F fribygg skrev:
Det är en olägenhet att dumpa sopor i skog och mark. Såvitt jag vet är det otillåtet dessutom.
De flesta djur som självdör /trafikdör tar naturen hand om, men grävlingkadaver tex är rätt otrevliga och verkar inte ätas av korp.
De flesta djur som självdör /trafikdör tar naturen hand om, men grävlingkadaver tex är rätt otrevliga och verkar inte ätas av korp.
Det är på samma nivå som den som ringde efter ambulansen och hoppade av vid sjukhuset och promenerade iväg till systembolaget.Maskintok skrev:
Han ville inte heller lösa sitt problem med transport till systembolaget utan dumpade det på skattebetalarna.
Visst är det väl klandervärt.
Men om det verkligen är sant måste jag säga att det var kreativt gjort.D daVinci skrev:
Smart, men samtidigt korkat.
Risken är väl att nör han får ont på riktigt så kommer de inte.
Det där är ordklyverier.S Strontus skrev:
De menar att 1 droppe diesel kan förorena 1000 liter vatten OM det kommer i kontakt med vatten.
Och det gör det om man häller ut det utomhus eller gräver ner det i marken.
Allt regn rinner ut i vattendrag eller når grundvattnet, och det tar med sig både uthälld och nedgrävd diesel.
Detta är självklarheter för de flesta…
Jag har också skog, men ser jag ett dött djur som en älg eller rådjur, räv etc i min skog så vet jag att det inom kort är omhändertaget av naturen.F fribygg skrev:
Och visst är det helt lagligt att lägga ett dött, vilt djur i skogen, det finns inget juridiskt som hindrar det.
Tamdjur däremot är en helt annan sak…
Det var precis det som fick mig att undra vad problemet är för en skogsägare om det hamnar döda djur i skogen. Nästan alla vilda djur torde ju befinna sig i skogen när de dör, eftersom det är där de lever sina liv. Inte nog med att de lägger sig döda i skogen, de har inte heller med sig några påsar och plockar upp efter sig...Nissens skrev: