A ArneTW skrev:
Jag antar att du har ett rullande schema för att vakta din skog...

TS har ju redan löst det.

Men annars är det att fråga sig fram till en lämplig plats.. kommunjägare/eftersöksjägare/jaktlaget/random jägare/skogsägare osv...

Ska det dumpas i skogen så åk en bit och töm sopsäcken... ingen plast i skogen.

Allt är försvunnet förvånansvärt fort speciellt om det finns gris i trakten.

/ATW
Nä, inget rullande schema. Men att uppmana någon att dumpa skit på privat mark anser jag är fel.

• Gilla
Ankmamma och 1 till
  • Laddar…
P
Ja, man frågar väl markägaren först? I värsta fall får man lägga kadavret i Maskintoks skog. (Eller hur @Maskintok? ;))

P
P pmd skrev:
Ja, man frågar väl markägaren först? I värsta fall får man lägga kadavret i Maskintoks skog. (Eller hur @Maskintok? ;))
Det är välkommet.

P
P pmd skrev:
Vill ni ha vägbeskrivning eller duger det med att bara ge medgivande?;)
kan bli lite jobbig lukt från Stockholm och upp men va fan... Det får ni tåla..
Det är ju gratis att slänga liken... Men det är inte nybroviken:rofl:

• Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
Kommer du med dött vilt till min skog får du oxå åka hem med oförättat ärende, det är inte tillåtet att dumpa döda djur i skog. Jag hävdar fortfarande att villaägaren får se till att ta hand om kadavret, inte dumpa det på privat mark.
Nu är djuret i min fråga nergrävt, men är det en olägenhet med döda djur i en skog? Det är ju ändå där flertalet vilda djur befinner sig när de dör.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Det är en olägenhet att dumpa sopor i skog och mark. Såvitt jag vet är det otillåtet dessutom.
De flesta djur som självdör /trafikdör tar naturen hand om, men grävlingkadaver tex är rätt otrevliga och verkar inte ätas av korp.

Maskintok skrev:
Det gjorde även denna..
Han lät samhällets renhållningsarbetare i uniform få bära bort liket åt honom... På även sin egen skattebekostnad... :rofl:
moraliskt korrekt?
Nä..
klandervärt?... njä.. Inte troligt... Men det är ju upp till var och en att avgöra.
Det är på samma nivå som den som ringde efter ambulansen och hoppade av vid sjukhuset och promenerade iväg till systembolaget.

Han ville inte heller lösa sitt problem med transport till systembolaget utan dumpade det på skattebetalarna.

Visst är det väl klandervärt.

D daVinci skrev:
Det är på samma nivå som den som ringde efter ambulansen och hoppade av vid sjukhuset och promenerade iväg till systembolaget.

Han ville inte heller lösa sitt problem med transport till systembolaget utan dumpade det på skattebetalarna.

Visst är det väl klandervärt.
Men om det verkligen är sant måste jag säga att det var kreativt gjort.:crysmile:
Smart, men samtidigt korkat.
Risken är väl att nör han får ont på riktigt så kommer de inte.:cool:

skoge skoge skrev:
gräv ner det...glöm inte att slå på diesel så inte räven gräver upp det.
nu är det ju bara den lilla detaljen att en liter diesel förstör en million liter vatten, så tänk dej för

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
P Pin skrev:
Att gräva en grav var inte aktuellt enligt min fru.
Ids inte hon får du väl gräva själv. ;)

• Haha
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
Nissens
S Strontus skrev:
Jag tycker inte heller att man ska hälla ut diesel i onödan, men i artikeln står det att 1 droppe diesel KAN förorena 1000 liter vatten, inte ATT det gör det, eller att 1 droppe utspillt på marken motsvarar 1000 liter förorenat grundvatten.
Det där är ordklyverier.
De menar att 1 droppe diesel kan förorena 1000 liter vatten OM det kommer i kontakt med vatten.
Och det gör det om man häller ut det utomhus eller gräver ner det i marken.

Allt regn rinner ut i vattendrag eller når grundvattnet, och det tar med sig både uthälld och nedgrävd diesel.

Detta är självklarheter för de flesta…

Nissens
F fribygg skrev:
Kommer du med dött vilt till min skog får du oxå åka hem med oförättat ärende, det är inte tillåtet att dumpa döda djur i skog. Jag hävdar fortfarande att villaägaren får se till att ta hand om kadavret, inte dumpa det på privat mark.
Jag har också skog, men ser jag ett dött djur som en älg eller rådjur, räv etc i min skog så vet jag att det inom kort är omhändertaget av naturen.

Och visst är det helt lagligt att lägga ett dött, vilt djur i skogen, det finns inget juridiskt som hindrar det.

Tamdjur däremot är en helt annan sak…

Nissens
F fribygg skrev:
Nä, inget rullande schema. Men att uppmana någon att dumpa skit på privat mark anser jag är fel.
Kallar du vilda djur för skit?
Var tror du vilda djur brukar lägga sig om de dör naturligt? På en kyrkogård? :crysmile:

• Gilla
Anonymiserad 59847
  • Laddar…
Nissens
P pmd skrev:
Det går bra i min skog också, gärna på en rävåtel. :)

P
Nissens Nissens skrev:
Kallar du vilda djur för skit?
Var tror du vilda djur brukar lägga sig om de dör naturligt? På en kyrkogård? :crysmile:
Det var precis det som fick mig att undra vad problemet är för en skogsägare om det hamnar döda djur i skogen. Nästan alla vilda djur torde ju befinna sig i skogen när de dör, eftersom det är där de lever sina liv. Inte nog med att de lägger sig döda i skogen, de har inte heller med sig några påsar och plockar upp efter sig...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.