221 läst ·
4 svar
221 läst
4 svar
Tillägsisolering, bygglovsritning?
Jag ska tilläggsisolera huset genom att lägga på 45mm Västkustskiva på befintlig panel (z-panel utan luftspalt orginal från 40-talet) och sedan spika ny panel (luftspalt+stående panelbrädor och profilerad lockläkt) samt flytta ut fönster så det livar med nya fasaden och har förstått att detta kanske kan kräva bygglov om nu detta klassas som en "väsentlig förändring" av fasaden. Efter att ha studerat hur detaljerade bygglovsritningar brukar vara så är min undran, hur skulle en sådan förändring ens märkas på en ritning för bygglov? Den nya fasaden kommer hamna ca 7-10cm utanför den gamla, på skala 1:100 bygglovsritning blir detta nästan inte märkbart tänker jag? Funderar även på att bygga in takfoten, detta kanske syns mer men undrar verkligen om det behövs ett bygglov för detta? Vad tror ni? Området är inom detaljplan...
Tack på förhand,
Tack på förhand,
Ändringen av fasadens utseende kräver inte längre bygglov. Om det nu inte rör sig om ett bebyggelseområde som är särskilt värdefullt utifrån byggnadskulturella perspektiv, t ex skyddat i detaljplan eller att 8 kap 13 § PBL gäller, att området är särskilt värdefullt från historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt och då inte får förvanskas.
Hör med kommunen om det senare.
Hör med kommunen om det senare.
Vad bra, hade missat helt att detta hade förändrats. Är det till och med så att man kan ta upp hål för nya fönster utan bygglov på enbostadshus nu då?
Klicka här för att svara