Hej,
Vi har pratat med kommunen om att utöka våra parkeringsplatser och bygga carport för samtliga.
De ska vara vid en radhus och tanke var att göra det så enkelt som möjligt. Jag har försökt göra det själv men problemet uppstår när jag ska göra en ritning där 2 bilar ska får plats på ena sidan -där de parkerar snett dock den 3e bilen ska parkera mot husets fasad. Hur gör man då? Bifogar bilden för att ni förstår vad jag menar. På den orangemarkerade delen ska pp ligga och tanke var att de blåa pilarna ska presentera bilar 😊 (dock efter diskussion med kommunen har vi kommit fram till att de två blå pilarna (eller 2 på) ska vara lite snett, dvs neråt så att man kan parkera utan problem pga de andra parkeringsplatser (grönmarkerade).
Eller finns den någon som kan rita bygglovsritningar utan att det kostar för mycket?
Mvh
Boki
Vi har pratat med kommunen om att utöka våra parkeringsplatser och bygga carport för samtliga.
De ska vara vid en radhus och tanke var att göra det så enkelt som möjligt. Jag har försökt göra det själv men problemet uppstår när jag ska göra en ritning där 2 bilar ska får plats på ena sidan -där de parkerar snett dock den 3e bilen ska parkera mot husets fasad. Hur gör man då? Bifogar bilden för att ni förstår vad jag menar. På den orangemarkerade delen ska pp ligga och tanke var att de blåa pilarna ska presentera bilar 😊 (dock efter diskussion med kommunen har vi kommit fram till att de två blå pilarna (eller 2 på) ska vara lite snett, dvs neråt så att man kan parkera utan problem pga de andra parkeringsplatser (grönmarkerade).
Eller finns den någon som kan rita bygglovsritningar utan att det kostar för mycket?
Mvh
Boki
Självklart kan jag hjälpa till med bygglovsritningar utan att det kostar skjortan. Vilka ritningar behöver du?BokiR skrev:
Hej,
Mvh
Boki
Kolla din kommuns hemsida, finns sannolikt en bygglovsguide.BokiR skrev:
Du kommer sannolikt behöva köpa en karta över området från kommunen där du ska rita in din byggnad, dvs situationsplan.
Sen ska det nog vara planritning samt fasadritningar från alla fyra väderstreck.
Mitt bygglov för min carport/garage kostade 20’ i Uppsala trots att jag inte köpte någon tjänst utan gjorde allt själv.
Bygger TS inte mot en husfasad(radhus)?
Vad säger kommunen och föreningen om brandskyddet när man parkerar så nära fasad? Finns det luftintag som ligger nära? Vems mark bygger man på?
Många frågor att hålla koll på...
Vad säger kommunen och föreningen om brandskyddet när man parkerar så nära fasad? Finns det luftintag som ligger nära? Vems mark bygger man på?
Många frågor att hålla koll på...
Sen när behövs det en konstruktionsritning för bygglov? Det är inget som kommunen kräver. Gjorde ritningar till mitt garage själv. Plan, fasad och sektionsritning samt karta räcker.P Putte 9497 skrev:
Nån typ av beskrivning behövs. Vem garanterar att taket är starkt nog? Byggherren? Det är inte bygglovshandläggarna som ska bevisa att huset står stadigt.D DanielSt81 skrev:
Har redan kollat men är inte säker att jag förstår allt. Själva "plattan" där parkeringsplatser och carpot ska vara är redan i betong och den är i anslutning till en återvändsgata så inga nivå justeringar behöver göras.Hemingway skrev:
Kolla din kommuns hemsida, finns sannolikt en bygglovsguide.
Du kommer sannolikt behöva köpa en karta över området från kommunen där du ska rita in din byggnad, dvs situationsplan.
Sen ska det nog vara planritning samt fasadritningar från alla fyra väderstreck.
Mitt bygglov för min carport/garage kostade 20’ i Uppsala trots att jag inte köpte någon tjänst utan gjorde allt själv.
Det stämmer. Det är en tvåplanshus men själva tomten där radhus ligger är lite upphöjd i jmf med platsen där carport är planerad att vara. Det är stödmur mot radhustomt (och där ska 2 bilar få plats) och den 3e är mot radhusets "upphöjda" grunden (om man kan säga så). I dagsläget ligger där en cykelförråd (i enklare trä konstruktion) som används som vanligt förråd men det finns egentligen ingen behovet av den så vi har tänkt att använda den ytan för något där vi ser att behovet finns.FreQa skrev: