Hej!
Hus byggt 1965, uppvärmning sedan 7år är bergvärme. Innan dess oljepanna - Dvs mindre drag i huset idag.
Jag ska tilläggsisolera inifrån samt rikta upp väggen så den blir något rak då ytterväggen lutar utåt efter sättningar med tiden. Där pratar vi kanske om 3cm från golv till tak invändigt i rummet. Fördelen blir en liten smyg runt fönster då fönstrets djup livar både ute och inne samt värmen.
Har letat i forumet men hittar inget som stämmer riktigt in på min riktiga fråga med så tunna väggar.
Ska jag använda åldersbeständig plast eller ej?! I så fall vad ska jag göra och var?
Jag bifogar bilder på hur det såg ut när jag bytte panel på utsidan(ifall det är intressant). Anledning till att jag inte isolerade utifrån är att det inte hade sett bra ut mot teglet nertill. samt klen korsregling av 69x22 som jag inte bytte ut mer än runt fönstren för stabiliteten.
Har även använt mig av paint för bild på de olika komponenterna i väggen
Tanken är att ta bort panelen samt tretex och brädorna får stå kvar då allt är fäst tillsammans med korsreglingen. Invändigt på brädorna sitter det gammal tjärpapp, ska den bort också?
Efter ångspärrsfrågan kommer jag smälla upp 45x45reglar stående + OSB + Gips.
Efter att väggen är uppe ska ventil monteras i rummet då det saknas idag.
Hoppas det inte blev för rörigt och att någon har ett bra svar!
Tackar på förhand
Hus byggt 1965, uppvärmning sedan 7år är bergvärme. Innan dess oljepanna - Dvs mindre drag i huset idag.
Jag ska tilläggsisolera inifrån samt rikta upp väggen så den blir något rak då ytterväggen lutar utåt efter sättningar med tiden. Där pratar vi kanske om 3cm från golv till tak invändigt i rummet. Fördelen blir en liten smyg runt fönster då fönstrets djup livar både ute och inne samt värmen.
Har letat i forumet men hittar inget som stämmer riktigt in på min riktiga fråga med så tunna väggar.
Ska jag använda åldersbeständig plast eller ej?! I så fall vad ska jag göra och var?
Jag bifogar bilder på hur det såg ut när jag bytte panel på utsidan(ifall det är intressant). Anledning till att jag inte isolerade utifrån är att det inte hade sett bra ut mot teglet nertill. samt klen korsregling av 69x22 som jag inte bytte ut mer än runt fönstren för stabiliteten.
Tanken är att ta bort panelen samt tretex och brädorna får stå kvar då allt är fäst tillsammans med korsreglingen. Invändigt på brädorna sitter det gammal tjärpapp, ska den bort också?
Tackar på förhand
Produkter som diskuteras: "paint"
Arbetsbelysning The Painter Rapid
Perfekt vid målning
371 kr inkl moms
Läs mer
Självbyggare
· Stockholm
· 8 226 inlägg
Om lägger på ,mycket isolering och kan få hela huset (väggar och tak, helt tätt med tejpningar kring fönster och genomföringar så kan du köra ångspärr.M McGyvernizer skrev:Hej!
Tackar på förhand![]()
Annars skulle jag alla gånger i ett hus från 1965 som antaglien inte har plast redan kört med ångbroms. Då får du mindre riks att leda in stora mängder fukt i isoleringen (som ju är tjockare nu) men samtidigt finns en chans att ventilera ut om det trots allt kommer in lite fukt, till skillnad mot spärr/plast som inte är så förlåtande.
Ett vanligt påstående. Men man vädrar inte ut fukt inåt, det medför bara högre fuktbelastning i isoleringen och dyrare plastfilm.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 226 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden