Hej allihopa!

Nu har jag läst trådar, googlat runt och pratat med chatgpt tills ögonen blöder, och alla kommer med olika lösningar och förslag.. så innan jag blir galen så tänker jag att jag skriver här och ser om någon kan hjälpa mig med lite konkreta svar!

På den bifogade bilden har jag ritat upp hur jag tänkt regla, isolera och sätta osb + gips på mot befintlig vägg.

Taket lutar, golvet lutar och det finns inga mått likt ett annat. Huvudbry!

De gula linjerna på bilden är hur jag tänkt regla 45x70. De rosa linjerna är hur jag har tänkt att lägga gipsen över osb-skivorna med förskjutna skarvar (läste till mig att detta var mycket viktigt!).

Syllen skruvas i golvet och kommer följa lutningen, och hammarbandet kommer att ligga spikrakt från takets lägsta punkter (fästa i taket) vid takbjälke och ut mot väggarna.

Ser detta OK ut, eller har jag blivit galen och gjort det aldeles för komplicerat?

Jag undrar över de glipor (markerat med röda pilar) som blir ovanför hammarbandet, hur tusan fixar jag till ett sådant hålrum på bästa sätt?

När syllen följer golvets lutning, hur sätter jag en golvlist på ett snyggt sätt? Är det bara att sätta längst med golvets lutning, eller kommer det se galet ut?

Eftersom syllen följer lutningen så kommer jag vara tvungen att såga till olika längder på alla stående reglar. Antar att jag behöver såga ändarna mot syllen i någon slags vinkel också? Behöver jag tänka lika dant med osb och gips?

MYCKET tacksam för svar! Kommer säkert komma på fler saker inatt när ja vrider och vänder mig i tankeplågor...
 
  • Planritning av rum med fönster, markerade regellinjer i gult och gipsskivor i rosa. Röd pilar indikerar glipor ovanför hammarbandet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför vill du ha hammarbandet spikrakt? Låt det följa taket och såga osb/gips så det passar
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Är det ett timmerhus? Jag har hört att man inte borde isolera mer än 50mm på insidan. 70mm är förstås inte så mycket mer. Timret lämnar längre mot utsidan och blir kallare/fuktigare. Är det ett uppvärmt hus?
 
Sätt en skena i botten. En i taket. I med reglar. Isolera. Skiva med osb och gips.
 
P para skrev:
Varför vill du ha hammarbandet spikrakt? Låt det följa taket och såga osb/gips så det passar
Bra fråga... jag fick bara för mig att jag ville bygga 'en rak vägg' och inte följa lutningen. Kanske var dumt tänkt?
 
R Robin95 skrev:
Är det ett timmerhus? Jag har hört att man inte borde isolera mer än 50mm på insidan. 70mm är förstås inte så mycket mer. Timret lämnar längre mot utsidan och blir kallare/fuktigare. Är det ett uppvärmt hus?
Tegel och puts! Eller, Puts -> Tegel -> Puts rättare sagt.

Huset är uppvärmt sporadiskt under höst / vår / vinter, tror det ligger runt 8-10C som kallast. Sen ligger det stadigt runt 18-20 på sommaren. Några få element samt vedspis och kamin.
 
S salkin85 skrev:
Sätt en skena i botten. En i taket. I med reglar. Isolera. Skiva med osb och gips.
Så jag ska bara följa lutning i både tak och golv då helt enkelt?
 
niklaskrig niklaskrig skrev:
Så jag ska bara följa lutning i både tak och golv då helt enkelt?
Ja precis. Skär resp såga skivorna så de följer golv och tak. Kapa dem lite kortare och lyft upp mot tak.
Sockeln döljer ev liten springa mellan gips och golv.
 
S salkin85 skrev:
Ja precis. Skär resp såga skivorna så de följer golv och tak. Kapa dem lite kortare och lyft upp mot tak.
Sockeln döljer ev liten springa mellan gips och golv.
Jag antar att jag behöver såga reglar i vinkel så att de ligger 100% ann mot både syll och hammarband?

Se bild för hur jag menar att det blir annars:
 
  • Illustration av en regel placerad mot ett takbjälke utan vinkling, vilket lämnar en mellanrum mellan regel och bjälke.
niklaskrig niklaskrig skrev:
Jag antar att jag behöver såga reglar i vinkel så att de ligger 100% ann mot både syll och hammarband?
Nej.
 
Köp stålskena. Så är det inte så noga med hur du kapar reglarna.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.