Hej allihopa!
Nu har jag läst trådar, googlat runt och pratat med chatgpt tills ögonen blöder, och alla kommer med olika lösningar och förslag.. så innan jag blir galen så tänker jag att jag skriver här och ser om någon kan hjälpa mig med lite konkreta svar!
På den bifogade bilden har jag ritat upp hur jag tänkt regla, isolera och sätta osb + gips på mot befintlig vägg.
Taket lutar, golvet lutar och det finns inga mått likt ett annat. Huvudbry!
De gula linjerna på bilden är hur jag tänkt regla 45x70. De rosa linjerna är hur jag har tänkt att lägga gipsen över osb-skivorna med förskjutna skarvar (läste till mig att detta var mycket viktigt!).
Syllen skruvas i golvet och kommer följa lutningen, och hammarbandet kommer att ligga spikrakt från takets lägsta punkter (fästa i taket) vid takbjälke och ut mot väggarna.
Ser detta OK ut, eller har jag blivit galen och gjort det aldeles för komplicerat?
Jag undrar över de glipor (markerat med röda pilar) som blir ovanför hammarbandet, hur tusan fixar jag till ett sådant hålrum på bästa sätt?
När syllen följer golvets lutning, hur sätter jag en golvlist på ett snyggt sätt? Är det bara att sätta längst med golvets lutning, eller kommer det se galet ut?
Eftersom syllen följer lutningen så kommer jag vara tvungen att såga till olika längder på alla stående reglar. Antar att jag behöver såga ändarna mot syllen i någon slags vinkel också? Behöver jag tänka lika dant med osb och gips?
MYCKET tacksam för svar! Kommer säkert komma på fler saker inatt när ja vrider och vänder mig i tankeplågor...
Nu har jag läst trådar, googlat runt och pratat med chatgpt tills ögonen blöder, och alla kommer med olika lösningar och förslag.. så innan jag blir galen så tänker jag att jag skriver här och ser om någon kan hjälpa mig med lite konkreta svar!
På den bifogade bilden har jag ritat upp hur jag tänkt regla, isolera och sätta osb + gips på mot befintlig vägg.
Taket lutar, golvet lutar och det finns inga mått likt ett annat. Huvudbry!
De gula linjerna på bilden är hur jag tänkt regla 45x70. De rosa linjerna är hur jag har tänkt att lägga gipsen över osb-skivorna med förskjutna skarvar (läste till mig att detta var mycket viktigt!).
Syllen skruvas i golvet och kommer följa lutningen, och hammarbandet kommer att ligga spikrakt från takets lägsta punkter (fästa i taket) vid takbjälke och ut mot väggarna.
Ser detta OK ut, eller har jag blivit galen och gjort det aldeles för komplicerat?
Jag undrar över de glipor (markerat med röda pilar) som blir ovanför hammarbandet, hur tusan fixar jag till ett sådant hålrum på bästa sätt?
När syllen följer golvets lutning, hur sätter jag en golvlist på ett snyggt sätt? Är det bara att sätta längst med golvets lutning, eller kommer det se galet ut?
Eftersom syllen följer lutningen så kommer jag vara tvungen att såga till olika längder på alla stående reglar. Antar att jag behöver såga ändarna mot syllen i någon slags vinkel också? Behöver jag tänka lika dant med osb och gips?
MYCKET tacksam för svar! Kommer säkert komma på fler saker inatt när ja vrider och vänder mig i tankeplågor...
Tegel och puts! Eller, Puts -> Tegel -> Puts rättare sagt.R Robin95 skrev:
Huset är uppvärmt sporadiskt under höst / vår / vinter, tror det ligger runt 8-10C som kallast. Sen ligger det stadigt runt 18-20 på sommaren. Några få element samt vedspis och kamin.
Jag antar att jag behöver såga reglar i vinkel så att de ligger 100% ann mot både syll och hammarband?S salkin85 skrev:
Se bild för hur jag menar att det blir annars:
Klicka här för att svara

