Det stämmer. Men det var inte vad du sa tidigare. Cellulosa har fördelen att den tillfälligt kan hantera mer fukt än minnerallull. Den har inte de nackdelar du påstår. Men är samtidigt inte lösningen på alla fuktproblem som vissa verkar tro.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Och jag påstår att det nödvändigtvis inte är en fördel. Tänk ett dåligt byggt badrum som saknar vettig ventilation där fuktbelastningen är stor under korta perioder. Med mineralull kommer konstruktionen att utsättas för betydligt större fuktbelastning under korta perioder (när man duschat) men torka upp snabbt igen. Med cellulosa eller annat hygroskopiskt material kommer den tillfälliga fuktbelastningen att bli mindre eftersom mycket absorberas in i isoleringen, däremot kommer det aldrig att hinna torka upp utan förbli fuktigt hela tiden.D Daniel 109 skrev:
Jag är rättsäker på att cellulosa klarar sig bättre även där. Men det går säkert att få till en labuppställning där ditt fall kan påvisas.
Om vi nu försöker komma fram till en vettig lösning. Som det ser ut idag så ser jag inga fuktproblem, sågspånet verkar tort och taket verkar ha klarat sig bra. Att sätta Ångspärr är inte möjligt för då behöver jag ju riva samtliga innertak på ovanvåningen och det kommer ändå inte bli helt tätt. Utan frågan är vad man kan göra för att öka på isoleringen som det är nu. Skulle tippa på att nuvarande spåndjup är ca 30cm max och vit tex vindsluckan är det noll
Medlem
· Västernorrland
· 12 018 inlägg
att det fungerar hur man än gör beror nog till stor del på att det troligtvis är procentuellt lite fukt som går igenom väggar och tak ändå. När folk resonerar är det ungefär som det är kubikmetrar per dag............
De konstruktioner som har varit bristfälliga och det möglat i vanlig isolering har troligen vatteninträngning på annat sätt än enbart diffusionen.
Vet en snickare på byn här som förutom vid nybyggen där nån annan bestämmer helt skippat plast och kör med vanlig isolering i det mesta utan nå som helst problem. Visst, han har inte öppnat upp allt han byggt men jag tror ändå att så länge förutsättningarna är ganska normala så hanterar både trä och vanlig isolering fukten ganska bra utan problem. Det är väl först när förutsättningarna ändras, det läcker in. Det blir otroligt fuktigt inne osv osv det blir problem kanske.
De konstruktioner som har varit bristfälliga och det möglat i vanlig isolering har troligen vatteninträngning på annat sätt än enbart diffusionen.
Vet en snickare på byn här som förutom vid nybyggen där nån annan bestämmer helt skippat plast och kör med vanlig isolering i det mesta utan nå som helst problem. Visst, han har inte öppnat upp allt han byggt men jag tror ändå att så länge förutsättningarna är ganska normala så hanterar både trä och vanlig isolering fukten ganska bra utan problem. Det är väl först när förutsättningarna ändras, det läcker in. Det blir otroligt fuktigt inne osv osv det blir problem kanske.
Klicka här för att svara