419 läst ·
7 svar
419 läst
7 svar
Tilläggsisolera utvändigt tjocklek?
Hej
Jag funderar på att tilläggs isolera utvändigt men är ambivalent hur mycket jag ska göra.
i nuläge är det enbart stående reglar 95mm och likaledes glasull, sitter en Asfaboard och sedan panel så ingen luftning överhuvudtaget, panelen går precis utanför grundmuren som består av gjuten sula runt om (torpargrund).
Alt 1: liggande reglar 45x70 med Flexibatts 70mm, vindduk och sedan luftning 28x45 därefter panel.
Alt 2: liggande reglar 45x90 med Flexibatts 95mm, vindduk och sedan luftning 28x45 därefter panel.
Alt 3: Västkustskiva 80mm , luftning 28x45 därefter panel.
Tänkte se över glasullen innan påbyggnad samt tejpa/häfta ångbroms mellan reglarna innan jag går vidare med nästa steg.
Pendlar mellan alt 1 & 2 men är rädd att det kommer bli konstigt med panelen så långt ut från sulan?
Behöver jag gjuta på sulan?
Jag funderar på att tilläggs isolera utvändigt men är ambivalent hur mycket jag ska göra.
i nuläge är det enbart stående reglar 95mm och likaledes glasull, sitter en Asfaboard och sedan panel så ingen luftning överhuvudtaget, panelen går precis utanför grundmuren som består av gjuten sula runt om (torpargrund).
Alt 1: liggande reglar 45x70 med Flexibatts 70mm, vindduk och sedan luftning 28x45 därefter panel.
Alt 2: liggande reglar 45x90 med Flexibatts 95mm, vindduk och sedan luftning 28x45 därefter panel.
Alt 3: Västkustskiva 80mm , luftning 28x45 därefter panel.
Tänkte se över glasullen innan påbyggnad samt tejpa/häfta ångbroms mellan reglarna innan jag går vidare med nästa steg.
Pendlar mellan alt 1 & 2 men är rädd att det kommer bli konstigt med panelen så långt ut från sulan?
Behöver jag gjuta på sulan?
Om det ser konstigt ut eller inte är ju en estetisk och subjektiv fråga. Det är inte ovanligt att man ser fasader som stick ut rejält utanför grunden. Jag kan förstå de som tycker att det ser dumt ut.
Istället för att gjuta på befintlig sula så kan du ju klä in den med cellplast och sockelskiva, då får du ju en bra tilläggsisolering även av grunden.
Istället för att gjuta på befintlig sula så kan du ju klä in den med cellplast och sockelskiva, då får du ju en bra tilläggsisolering även av grunden.
Sant sant och finns väll bara fördelar med det för grunden har jag för mig men blir nog att läsa på om det.G Gabbe1 skrev:Om det ser konstigt ut eller inte är ju en estetisk och subjektiv fråga. Det är inte ovanligt att man ser fasader som stick ut rejält utanför grunden. Jag kan förstå de som tycker att det ser dumt ut.
Du anser nr 1?
Nä, jag uttalade mig aldrig om vilket av alternativen 1-3 du bör välja. Det är mer en fråga om tycke, smak, krav på isolering och kostnad.H Holmfrid1 skrev:
Nr.3 är ju en lösning som är extremt lämplig och många skulle nog anse att det är bästa val.
ja det kanske är så, dock dyrast men samtidigt när den sitter där så sitter den där.
Men hur gör man längst ner för att få det mustätt med Västkustskivan eller tilläggsisolering öht?
lägger man en liggande regel och isoleringen ovanför och spikar musband för luftningen?
Men hur gör man längst ner för att få det mustätt med Västkustskivan eller tilläggsisolering öht?
lägger man en liggande regel och isoleringen ovanför och spikar musband för luftningen?
Är det dyrast om du räknar bort reglarna och Windy/ Örnpappen som sannolikt behövs om du korsreglar och sätter 95mm vanlig mineralull?H Holmfrid1 skrev:
Bad Chat GTP om hjälp och la in Rockwool 95mm för 429kr/pkt, räknat bort reglar 95mm samt vindduk W7 (20kr/m2) och landade då på 1675kr billigare med Rockwool (la till 1000kr i fästmtrl på västkust).
U-värde rockwool 95mm 0,39 och västkust 80mm 0,45, reglar försämrar ca10-15% och då landar vi på effektivt u-värde Rockwool 0,44-0,46 alt västkust 0,45.
Allting blir på ett ungefär.
Kontentan blir att det lönar sig med Rockwool om man kommer över ett större parti på eftermarknad (250kr/pkt) på kort sikt (7631kr dyrare med Västkust) men eftersom det är viktigare med "rätt isolerat" än tjockleken så på sikt går det nog jämnt skägg.
Ej inräknat att att man ska ramla över exakt rätt mängd på eftermarknad eller att man ska sitta och köra runt stan per paket.
Reglar 45x95: 28kr/m
Västkustskiva 80x1200x2700: 829kr/skiva
luftningsläkt 28x45: 8kr/lm
Rockwool: 250kr/429kr
U-värde rockwool 95mm 0,39 och västkust 80mm 0,45, reglar försämrar ca10-15% och då landar vi på effektivt u-värde Rockwool 0,44-0,46 alt västkust 0,45.
Allting blir på ett ungefär.
Kontentan blir att det lönar sig med Rockwool om man kommer över ett större parti på eftermarknad (250kr/pkt) på kort sikt (7631kr dyrare med Västkust) men eftersom det är viktigare med "rätt isolerat" än tjockleken så på sikt går det nog jämnt skägg.
Ej inräknat att att man ska ramla över exakt rätt mängd på eftermarknad eller att man ska sitta och köra runt stan per paket.
Reglar 45x95: 28kr/m
Västkustskiva 80x1200x2700: 829kr/skiva
luftningsläkt 28x45: 8kr/lm
Rockwool: 250kr/429kr
Redigerat:
Klicka här för att svara