Isakare Isakare skrev:
Ångspärr ska vara ett tätt skal för HELA huset byggt med moderna metoder och material och med ångspärren på rätt ställe.
Jag VET, tror inte, har gjort missen själv.
Menar du att du satt ångspärr på ett ställe och fått en skada på ett annat ställe i huset, och att det kunde kopplas till ångspärren på det första stället?

Düsseldorff
W witten skrev:
Menar du att du satt ångspärr på ett ställe och fått en skada på ett annat ställe i huset, och att det kunde kopplas till ångspärren på det första stället?
Det måste ju vara i princip omöjligt att dra den slutsatsen, vilket är starkt insinuerat i din fråga. Men vad har en icke tät ångspärr för syfte?

Edit: Jag svarar själv. Inget. Dessutom kan en icke tät ångspärr i värsta fall samla fukten på ett eller några ställen med skador som följd. En gammal konstruktion där fukten vandrar upp i isoleringen och torkar ut över tid har fungerat i hundratals år. Men då måste man välja isolering som klarar det.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det måste ju vara i princip omöjligt att dra den slutsatsen, vilket är starkt insinuerat i din fråga. Men vad har en icke tät ångspärr för syfte?

Edit: Jag svarar själv. Inget. Dessutom kan en icke tät ångspärr i värsta fall samla fukten på ett eller några ställen med skador som följd. En gammal konstruktion där fukten vandrar upp i isoleringen och torkar ut över tid har fungerat i hundratals år. Men då måste man välja isolering som klarar det.
Men detta är inte så självklart! Om man frågar de som säljer organiskt baserade isolermaterial så säger även dom att man bör sätta en ångspärr. Att det sedan är en utmaning att få till det på ett befintligt hus är ju en annan sak och att få den tät och ju också superviktigt.

Jag undrar också över vad du menar med att om man sätter ångspärr på ett ställe så måste man ha ångspärr i hela huset? Det låter helt orimligt eftersom det inte är ett problem om det läcker fuktig luft genom väggarna, utan problemet är ju att vinden inte kan hantera fuktig luft, eller hur? Du får gärna förklara vad du menar med denna kommentar för jag ser att även andra i tråden blev konfunderad.;)

Düsseldorff
M magwed skrev:
Men detta är inte så självklart! Om man frågar de som säljer organiskt baserade isolermaterial så säger även dom att man bör sätta en ångspärr. Att det sedan är en utmaning att få till det på ett befintligt hus är ju en annan sak och att få den tät och ju också superviktigt.

Jag undrar också över vad du menar med att om man sätter ångspärr på ett ställe så måste man ha ångspärr i hela huset? Det låter helt orimligt eftersom det inte är ett problem om det läcker fuktig luft genom väggarna, utan problemet är ju att vinden inte kan hantera fuktig luft, eller hur? Du får gärna förklara vad du menar med denna kommentar för jag ser att även andra i tråden blev konfunderad.;)
Visst, det är klart att de säger. I ett nybygge är det en självklarhet. Och även i ett gammalt hus är det säkert bra, om omständigheterna är de rätta. Dessvärre är det svårt utan omfattande ingrepp.

Det jag skrev om isolering sedan hundratals år är helt korrekt.

I övrigt så har jag inte skrivit ett ord om att man måste ha ångspärr i hela huset. Det jag skrev var att en icke tät ångspärr är värdelös. Tråden handlar om övervåning mot vind, jag har inte ens nämnt några väggar.

Isakare Isakare skrev:
Ångspärr ska vara ett tätt skal för HELA huset byggt med moderna metoder och material och med ångspärren på rätt ställe.
Jag VET, tror inte, har gjort missen själv.
Kan du utveckla lite mer om vad det misstaget bestod av? Dvs de flesta här verkar överens om principen att det vore bra att förhindra den fuktiga inonhusluften att ta sig upp på vinden, men att det är så svårt att få till det och att det därmed kanske är bättre att inte ens försöka?
Så vilket misstag refererar du till? Att du satte ångspärr, men att det inte blev tätt och likväl läckte? I så fall på vilket sätt gjorde det saken värre än att ha låtit bli att ens sätta nån spärr? Är det risk att man stänger in fukten mellan plasten på nåt sätt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.