5 262 läst ·
20 svar
5k läst
20 svar
tilläggsisolera under huset, ta bort blindbotten?
Näe alltså inget är väl omöjligt men det är inte lämpligt för att;
vatten ledningen går under huset upp till värmpepumpen i badrummet av ena änden av huset, vägg i vägg med badrummet ligger hallen och ytterdörren och sedan kommer en trapp, på andra sidan av detta ligger köket så att ha ledningarna nån annanstans än i trossbotten skulle leda till en väldigt omständig dragning av ledningarna. Normalt sett så borde detta tydligen inte frysa med pga köldreflektionen som blir av berget så gör det det. Detta eller att ta upp golvet underifrån, dvs ta bort blindbotten och all isolering och härifrån extraisolera (alternativt linda värmekabel) vattenledningen är dom åtgärderna jag tror funkar bäst. den sistnämnda här är ju dock aningens byngligare och åtgärdar enbart frysproblematiken inte, dem kalla golven...
vatten ledningen går under huset upp till värmpepumpen i badrummet av ena änden av huset, vägg i vägg med badrummet ligger hallen och ytterdörren och sedan kommer en trapp, på andra sidan av detta ligger köket så att ha ledningarna nån annanstans än i trossbotten skulle leda till en väldigt omständig dragning av ledningarna. Normalt sett så borde detta tydligen inte frysa med pga köldreflektionen som blir av berget så gör det det. Detta eller att ta upp golvet underifrån, dvs ta bort blindbotten och all isolering och härifrån extraisolera (alternativt linda värmekabel) vattenledningen är dom åtgärderna jag tror funkar bäst. den sistnämnda här är ju dock aningens byngligare och åtgärdar enbart frysproblematiken inte, dem kalla golven...
Faktiskt så har inte vattnet frusit sedan den vintern tills bara för några dagar sedan då det frös igen. Jag åtgärdade aldrig problemet då men iom att det frös igen nu så är det ju ändå aktuellt.Robban66 skrev:
Har efter lite undersökande kommit fram till att bästa sättet att tilläggsisolera är med cellplastskivor som monteras underst i trossbotten, utanpå blindbotten. Att då lägga dubbelt med skivor omlott för att minimera köldbryggor och att kunna förskjuta 0-punkten i golvet nedåt. Detta tror jag är det enklaste iaf för min del då jag har plintgrund och lätt kommer åt överallt underifrån.
Klicka här för att svara
