5 262 läst ·
20 svar
5k läst
20 svar
tilläggsisolera under huset, ta bort blindbotten?
Sida 1 av 2
Ska tilläggsisolera under huset genom att skruva upp cellplastskivor och täta med fogskum men
nu undrar jag om jag ska låta blindbotten sitta kvar och bara skruva upp cellplasten direkt under den eller om jag ska ta bort den och låta cellplasten agera blindbotten istället?
nu undrar jag om jag ska låta blindbotten sitta kvar och bara skruva upp cellplasten direkt under den eller om jag ska ta bort den och låta cellplasten agera blindbotten istället?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Tja, vad händer om du tar bort blindbottenskivorna?
All isolering kommer väl att rasa ner.
Låt blindbotten sitta kvar och sätt cellplasten under.
Men under golvet är väl det sista stället man tilläggsisolerar på.
Varför skall du isolera där?
Är tak, väggar och fönster redan åtgärdade?
All isolering kommer väl att rasa ner.
Låt blindbotten sitta kvar och sätt cellplasten under.
Men under golvet är väl det sista stället man tilläggsisolerar på.
Varför skall du isolera där?
Är tak, väggar och fönster redan åtgärdade?
Hej, jo det är sant att isoleringen kommer trilla ner, men tänkte att det ändå var bättre att göra så och stå ut med pulandet att få upp den igen med cellplasten som blindbotten om det fanns några bra inputs till varför masonitskivorna inte ska hamna mellan befintlig isolering och cellplasten.
Anledningen till att jag ska isolera där är att huset står på plintar med öppen grund och det är ett väldans drag under huset vilket gör att innergolvet är väldigt kallt vintertid och dessutom så fryser vattenledningen till köket varje vinter och genom att göra den här åtgärden hoppas jag på att dels kunna få ett något varmare innergolv men också flytta fryspunkten i golvet så att vattnet inte fryser. (går inte att komma åt det inifrån för att isolera ledningen)
Anledningen till att jag ska isolera där är att huset står på plintar med öppen grund och det är ett väldans drag under huset vilket gör att innergolvet är väldigt kallt vintertid och dessutom så fryser vattenledningen till köket varje vinter och genom att göra den här åtgärden hoppas jag på att dels kunna få ett något varmare innergolv men också flytta fryspunkten i golvet så att vattnet inte fryser. (går inte att komma åt det inifrån för att isolera ledningen)
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det låter som att du snarare borde vindtäta bottenbjälklaget än värmeisolera det.
Hur är golvet isolerat nu?
Var är vattenledningen förlagd? Den som riskerar att frysa alltså.
Var finns huset? Uppdatera gärna din profil med stad/län/landskap eller liknande!
Hur är golvet isolerat nu?
Var är vattenledningen förlagd? Den som riskerar att frysa alltså.
Var finns huset? Uppdatera gärna din profil med stad/län/landskap eller liknande!
Hej, ja du... Vet inte hur mkt isolering det ligger i golvet... Men huset är byggt -08...
huset står på plintar som är 3,5 meter i framkant och 30 -40 cm i bakkant, på berg.
ledningen ligger i trossbotten där det är som minst höjd på plintarna och därför en kraftig köldspegling (har jag för mig att snickaren som byggde huset kallade det för) som gör att ledningen fryser, i kombination med detta har jag fått rådet att flytta 0-punkten i golvet då ledningen endast fryser när temperaturen kryper neråt -20grader.
Huset ligger i stockholms län, roslagen.
huset står på plintar som är 3,5 meter i framkant och 30 -40 cm i bakkant, på berg.
ledningen ligger i trossbotten där det är som minst höjd på plintarna och därför en kraftig köldspegling (har jag för mig att snickaren som byggde huset kallade det för) som gör att ledningen fryser, i kombination med detta har jag fått rådet att flytta 0-punkten i golvet då ledningen endast fryser när temperaturen kryper neråt -20grader.
Huset ligger i stockholms län, roslagen.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag har haft liknande problem, att vattnet fryser i en gammal torpargrund, med glest mellan stenarna vid hård ostlig vind (=ryssvinter
).
Och det är inte kul att göra sin morgontoalett när det är fruset i toastolen också. Urk!
Kanske du kan dra om vattenledningen så att en större del av den går "inomhus", kanske i köksskåpens socklar.
Med en kortare bit ledning "ute i kylan" borde det bli lättare att isolera ledningen.
Lite spaljéer runt husets väggar kanske också kan minska blåsten under kåken.
Men som sagt var: Det absolut viktigaste är nog att vindtäta golvbjälklaget.
Och du måste ta reda på hur mycket isolering du har.
Annars har du ju ingen aning om vad extra isolering kan ha för effekt.
För att nöta in det igen: Vindtäta golvbjälklaget!
Och det är inte kul att göra sin morgontoalett när det är fruset i toastolen också. Urk!
Kanske du kan dra om vattenledningen så att en större del av den går "inomhus", kanske i köksskåpens socklar.
Med en kortare bit ledning "ute i kylan" borde det bli lättare att isolera ledningen.
Lite spaljéer runt husets väggar kanske också kan minska blåsten under kåken.
Men som sagt var: Det absolut viktigaste är nog att vindtäta golvbjälklaget.
Och du måste ta reda på hur mycket isolering du har.
Annars har du ju ingen aning om vad extra isolering kan ha för effekt.
För att nöta in det igen: Vindtäta golvbjälklaget!
Att dra om vattenledningen är inte ett alternativ den ligger i trossbotten.
det ligger 145mm mineralullsisolering i golvbjälklaget...
blir det inte två flugor i en smäll då om man lägger på 10cm cellplast och fogskummar, dvs extra isolering och vindtätning? Har som sagt var haft ute dels snickaren som byggde huset och en bekant som båda rekommenderat att tilläggsisolera golvet.
det ligger 145mm mineralullsisolering i golvbjälklaget...
blir det inte två flugor i en smäll då om man lägger på 10cm cellplast och fogskummar, dvs extra isolering och vindtätning? Har som sagt var haft ute dels snickaren som byggde huset och en bekant som båda rekommenderat att tilläggsisolera golvet.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det där med fogskum låter som en viktig del i handlingsplanen.
Täta, täta, täta!
Täta, täta, täta!
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nja, då tolkar du nog det du läser lite galet. (eller så uttrycker vi oss klantigt.)mexitegel skrev:
Jag har mycket goda erfarenheter av mitt försäkringsbolag, Moderna Trygghetsförsäkringar.
De var både korrekta (och generösa) vid skadefall, och hade bra personal som var ett mycket stort stöd när mitt hus höll på att brinna upp.
nej, har inte kollat med försäkringsbolaget om detta, vattnet har fryst varje år med endast över max 3 dagar, iår var det bara under några timmar. Har inte sett det som en skada, mer ett problem. om det däremot fortsätter så är det ju bara en tidsfråga innan rören går sönder.
och....huset är från 2008...
och....huset är från 2008...
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Men varför är det omöjligt att dra om vattnet så rören ligger på den varma sidan?
Dvs rakt upp från underjorden till över golvnivå, och sedan draget inomhus.
Då behöver du bara isolera den vertikala rördelen, och den blir lätt att isolera rejält.
Jag hade själv vattenledningar som gick i torpargrunden från vattenmätare och VVB till toalettrummet,
där det regelbundet frös i grunden. Koppar är en utmärkt värmeledare, så isproppen satt utt till en meter över golvet inne. Praktiskt taget omöjligt att tina.
Det var bara att kapa rören och dra om inne i värmen, så var problemet löst.
Om det sedan också är kallt och dragit på golven kanske det också bör åtgärdas, med det är ju ett annat problem.
Dvs rakt upp från underjorden till över golvnivå, och sedan draget inomhus.
Då behöver du bara isolera den vertikala rördelen, och den blir lätt att isolera rejält.
Jag hade själv vattenledningar som gick i torpargrunden från vattenmätare och VVB till toalettrummet,
där det regelbundet frös i grunden. Koppar är en utmärkt värmeledare, så isproppen satt utt till en meter över golvet inne. Praktiskt taget omöjligt att tina.
Det var bara att kapa rören och dra om inne i värmen, så var problemet löst.
Om det sedan också är kallt och dragit på golven kanske det också bör åtgärdas, med det är ju ett annat problem.