1 669 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Tilläggsisolera inifrån eller inte?
Hej, håller på med en mindre köksrenovering då vi ska tapetsera och lägga nytt golv. I samband med detta kom vi på att vi ska flytta några köksmoduler och ta bort överskåpen. I och med detta kommer vi alltså att ta ner hela köket och tanken slog oss om vi skulle tilläggsisolera inifrån när vi ändå har allt nere.
Det är ett radhus byggt -68 och köket är en av två yttre knutar och absolut det utrymme med störst väderexponering vilket gör att det är det kallaste rummet vintertid vilket skulle motivera att lägga extra isolering. Väggen idag består enligt byggbeskrivningen av "7/8" fjällpanel, förhydningspapp, stomme av måtthyvlad 2"x4" samt 100 mm mineralull, alumitpapp och 10 mm spånskiva".
Fördelarna talar ju för sig själv, jag får eventuellt ett varmare kök och det är inte överdrivet extra arbete som ska till när jag ändå håler på samtidigt som jag kan flytta några eluttag till ett mer modernt anpassat kök.
Listan med nackdelar och frågetecken är dock längre och inte helt enkel:
- Under fönstren sitter förstås två element, jag är lite lat och överväger helt enkelt att bygga runt dem, med andra ord kommer den mest utsatta delen av väggen inte att tilläggsisoleras.
- Min plan var helt enkelt att regla upp en ny vägg med 45 mm rakt på den gamla väggen, lägga isolering och OSB + gips på detta. Ska jag sätta ångspärr på den nya väggen eller ska jag lägga den på den befintliga? Jag har förstått att det är bättre att ha den lite in så man inte riskerar att punktera den när man exempelvis hänger tavlor (men max 1/3 av isoleringens tjocklek), å andra sidan kommer den inte att bli helt tät ändå eftersom jag bara tilläggsisolerar en del av fasaden.
- Jag kommer att flytta en del eluttag men inte alla, tre kommer att sitta kvar mot ytterväggen och kommer därför inte att isolera bakom dem. Kommer de då att fungera som köldbryggor och hur stor effektförlust är det?
Tack alla som tar tid från sin semester för mina bryderier.
Edit, jag glömde ju den största funderingen, det finns ingen luftspalt beskriven bakom fjällpanelen varför jag inte tror att någon sådan finns. Kommer jag att bygga mig själv större bekymmer med en eventuellt fuktig fasad som nu tillåts torka pga isoleringens brister?
Det är ett radhus byggt -68 och köket är en av två yttre knutar och absolut det utrymme med störst väderexponering vilket gör att det är det kallaste rummet vintertid vilket skulle motivera att lägga extra isolering. Väggen idag består enligt byggbeskrivningen av "7/8" fjällpanel, förhydningspapp, stomme av måtthyvlad 2"x4" samt 100 mm mineralull, alumitpapp och 10 mm spånskiva".
Fördelarna talar ju för sig själv, jag får eventuellt ett varmare kök och det är inte överdrivet extra arbete som ska till när jag ändå håler på samtidigt som jag kan flytta några eluttag till ett mer modernt anpassat kök.
Listan med nackdelar och frågetecken är dock längre och inte helt enkel:
- Under fönstren sitter förstås två element, jag är lite lat och överväger helt enkelt att bygga runt dem, med andra ord kommer den mest utsatta delen av väggen inte att tilläggsisoleras.
- Min plan var helt enkelt att regla upp en ny vägg med 45 mm rakt på den gamla väggen, lägga isolering och OSB + gips på detta. Ska jag sätta ångspärr på den nya väggen eller ska jag lägga den på den befintliga? Jag har förstått att det är bättre att ha den lite in så man inte riskerar att punktera den när man exempelvis hänger tavlor (men max 1/3 av isoleringens tjocklek), å andra sidan kommer den inte att bli helt tät ändå eftersom jag bara tilläggsisolerar en del av fasaden.
- Jag kommer att flytta en del eluttag men inte alla, tre kommer att sitta kvar mot ytterväggen och kommer därför inte att isolera bakom dem. Kommer de då att fungera som köldbryggor och hur stor effektförlust är det?
Tack alla som tar tid från sin semester för mina bryderier.
Edit, jag glömde ju den största funderingen, det finns ingen luftspalt beskriven bakom fjällpanelen varför jag inte tror att någon sådan finns. Kommer jag att bygga mig själv större bekymmer med en eventuellt fuktig fasad som nu tillåts torka pga isoleringens brister?
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Jag hade hoppat över att tilläggsisolera för att inte ändra temperaturförhållandet inne i väggen. Kallare vägg så ändras de fukttekniska förhållandena sedan tidigare.
Tack! Jag förmodar att du har rätt och när det kommer till ytterväggar är det kanske bäst att förhålla sig till "if it aint broken, dont fix it".B bossespecial skrev:
Även om det retar mig lite, skulle varit så mycket smidigare att isolera inåt.
Klicka här för att svara