Hej. Är införd med att riva den gamla fasaden på mitt hus, byggt -67, om jag inte missminner mig.
Vid rivning så ser jag att panelen är spikad direkt mot asfaboarden utan luftspalt- (förmodligen helt korrekt 1967). Ny panel kommer sättas med luftspalt. Det jag undrar lite över är om jag "borde" sätta ångspärr innanför den gamla isoleringen? Det blir i så fall fack för fack med plast. Eller riskerar jag att flytta upp ett ev. Fuktproblem till vinden på detta sätt? Kom gärna med tankar kring det hela.
/Daniel
Vid rivning så ser jag att panelen är spikad direkt mot asfaboarden utan luftspalt- (förmodligen helt korrekt 1967). Ny panel kommer sättas med luftspalt. Det jag undrar lite över är om jag "borde" sätta ångspärr innanför den gamla isoleringen? Det blir i så fall fack för fack med plast. Eller riskerar jag att flytta upp ett ev. Fuktproblem till vinden på detta sätt? Kom gärna med tankar kring det hela.
/Daniel
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan lägga till efter lite upptagning av vägg att väggen är uppbyggd enligt följande, innifrån och ut: tretex, typ tjärpapp, stående brädor 35 mm tjocka, 95 mm isolering, asfaboard, ytterpanel. Jag tänker ta bort panel och asfaboard. Slå på 95 reglar och Isolering. Spikläkt i form av gles och ny panel på det. Ska jag nöja mig med den tjärpapp som finns innanför tretexen eller ska jag som frågeställninen löd lägga in plast där jag kommer åt?danielbjornsson skrev:
Hej. Är införd med att riva den gamla fasaden på mitt hus, byggt -67, om jag inte missminner mig.
/Daniel[bild]
Huruvida väggarna är ångspärrade eller inte påverkar inte klimatet/fukten på vinden.
Ska det vara lönt att ångspärra i facken från utsidan så bör plasten tejpas tät mot regelverket.
Om väggen blir 95 + 95 mm tjock/isolerad så är den så tjock och välisolerad att ångspärr behövs.
Ska det vara lönt att ångspärra i facken från utsidan så bör plasten tejpas tät mot regelverket.
Om väggen blir 95 + 95 mm tjock/isolerad så är den så tjock och välisolerad att ångspärr behövs.
Tack för svar!Oldboy skrev:
Hmm ok. Då kanske det är bäst att plasta facken då. Jag inbillade mig att tjärpappen på insidan kunde vara en tillräcklig ångbroms.
En fundering bara. Om jag plastar facken, så hamnar plasten utanpå plankväggen och innanför plankväggen ligger det papp av något slag som jag då gissar är en ångbroms. Det är inte risk att det kan bli dåligt för plankväggen?
Mm jag läste en rekomendation från magasinet Gör Det Själv. Att man skulle ha ångspärr vid isolertjocklekar över 200 mm. Jag hamnar precis under 200 mm. Men jag ställer ju frågan för att jag är osäker på vilket ben jag ska stå på 🤷.
Det är en väldigt intressant fråga. Jag är varken snickare eller expert men tycker ämnet är intressant. Har jag fel så rätta mig gärna.
Naturen strävar efter balans.
En isolerad yttervägg utgör gränslandet mellan inne och ute. Är det samma klimat inne och ute så råder balans och inget händer.
När det är varmt inne och kallt ute så kommer värme och kyla mötas inne i isoleringen. Varm fuktig luft kondenserar mot kyla så därför vill man ha ångspärr/broms på insidan av väggen i en åretruntvilla så att denna luften inte kan tränga in djupt i väggen. Värmen ska in i väggen, inte den fuktiga luften.
Men! Risken för att fuktig varm luft kondenserar mot kyla i isoleringen kräver att luften pressas in i väggen pga övertryck inomhus. Man ska ha undertryck i ett hus med självdrag så har du bra ventilation bör risken vara ganska låg utan plast.
Långt inlägg och jag har kanske missförstått saker men jag bjuder på det.
Naturen strävar efter balans.
En isolerad yttervägg utgör gränslandet mellan inne och ute. Är det samma klimat inne och ute så råder balans och inget händer.
När det är varmt inne och kallt ute så kommer värme och kyla mötas inne i isoleringen. Varm fuktig luft kondenserar mot kyla så därför vill man ha ångspärr/broms på insidan av väggen i en åretruntvilla så att denna luften inte kan tränga in djupt i väggen. Värmen ska in i väggen, inte den fuktiga luften.
Men! Risken för att fuktig varm luft kondenserar mot kyla i isoleringen kräver att luften pressas in i väggen pga övertryck inomhus. Man ska ha undertryck i ett hus med självdrag så har du bra ventilation bör risken vara ganska låg utan plast.
Långt inlägg och jag har kanske missförstått saker men jag bjuder på det.
Nä men det är ju just det. Vem i hela världen ska man lita på när alla är experter och säger lite olika🤦. Jag plastar gärna, det är inte ett särskilt svårt eller omständigt jobb men jag vill inte göra det dåligt för plankväggen. Det kanske inte är någon större risk för det med en plast utanpå men det känns på något vis som att om det vandrar fukt ut mot väggen och det är en plast som stoppar så stannar fukten i denna plankvägg. Utan plast så vandrar den vidare, vilket inte heller är bra då, Herregud känns som det blir fel oavsett. Det bästa hade ju såklart varit att plasta innanför plankväggen men det är inte ett alternativ i dagsläget.F fribygg skrev:
Nej inte riktigt. Plasten ska i så fall ligga innan det första lagret. Jag får plocka ut den befintliga isoleringen och skära till plast som jag limmar/tejpar inne i facken där den ursprungliga isoleringen ligger. Det som jag oroar mig över är att i det fallet hamnar plankväggen mellan en ångbroms och en ångspärr. Men vet inte om det är en onödig oro och att det är bättre att plasta. 🤷🙃🤔.F fribygg skrev:
Det finns inget absolut rätt eller fel i detta fallet. Gör det som känns mest rätt för dig.
Personligen känns det som en ovanlig lösning som inte är uppenbart bättre än alternativet att inte plasta.
Personligen känns det som en ovanlig lösning som inte är uppenbart bättre än alternativet att inte plasta.
Om det sitter en någorlunda intakt ångbroms på insidan redan så hade jag nöjt mig med det tills den dagen det är dags att renovera invändigt. Satsa på bra ventilation med konstant undertryck så borde det vara riskfritt oavsett skicket på ångbromsen.