143 läst ·
2 svar
143 läst
2 svar
Tilläggsisolera tak varm stuga spärr eller broms
Finns massor av trådar att läsa men jag startar en ny.
Har en stuga med sågspåns isolering på taket med "luftning" i takfot längs med sidorna.
Har alltid uppvärmt 15grader för att ha lite buffert vid värsta kallgraderna (läs norrland) men hoppas i framtiden efter tilläggsisolering av tak och väggar kunna sänka det till 10 grader.
-Tänkte riva ut sågspånet och fästa luftnings "plattor" mellan takstolarna vid takfoten och sedan tejpa ångbroms mellan takstolarna.
Läser att man bör ha spärr i nya hus men i stugor är det bra med broms.
-Tänker att frågan är om jag ska köra på en spärr i taket och broms i väggarna eftersom stugan alltid är uppvärmd.
1/4 del är nyare och där sitter det Ångspärr men skulle inte påstå att den är lika tät som man gör idag (tejpad etc)
Har en stuga med sågspåns isolering på taket med "luftning" i takfot längs med sidorna.
Har alltid uppvärmt 15grader för att ha lite buffert vid värsta kallgraderna (läs norrland) men hoppas i framtiden efter tilläggsisolering av tak och väggar kunna sänka det till 10 grader.
-Tänkte riva ut sågspånet och fästa luftnings "plattor" mellan takstolarna vid takfoten och sedan tejpa ångbroms mellan takstolarna.
-Tänker att frågan är om jag ska köra på en spärr i taket och broms i väggarna eftersom stugan alltid är uppvärmd.
1/4 del är nyare och där sitter det Ångspärr men skulle inte påstå att den är lika tät som man gör idag (tejpad etc)
Självbyggare
· Stockholm
· 8 605 inlägg
Det finns lite olika skolor, men jag skulle säga såhärH Holmfrid1 skrev:Finns massor av trådar att läsa men jag startar en ny.
Kan du garantera att allt blir tätt, inklusive ävergång mellan vägg - tak och alla genomföringar, och har en tjock isolering á la modern standard (säg 300-500 mm i tak och kanske 145-295 mm i vägg) så är ångbroms inte fel.
Det förutsätter ocksåe ett modernt ventilationssystem.
Är det ett äldre hus som kanske renoveras i omgångar, och kanske inte får fullt modern ioleringstsandrd, där dessutom genomföringar och skarvar inte alltid kan garanteras vara täta, kör ångbroms.
Då får man ett motstånd mot att få in fukt i konstruktionen, men den kan "andas" och släppa ut fukten också.
Detta är förstås särkilt viktigt om det är en stuga med varierande temperaturer inne när man inte alltid har 20 grader, men även i ett konstant fulluppvärmt hus så tillhör jag den "skolan"
Att blanda ångspärr med ångbroms förstår jag inte riktigt. Om du på mnågot ställe riskerar att trycka in fukt i konstruktionen så vill man ju att den skall hitta ut igen...
låter sunt.
Kommer inte bli med dagens krav men tänkte mig försöka nå 250-300 i tak och från dagens 95 i vägg som ska ses över till endera Västkustskiva 80mm eller 70-95mm så Ca 165-180 i vägg.
Och då det är renovering så kommer jag aldrig uppnå helt tätt då det dels blir bara satt broms/spärr mellan reglar/takstolar och kommer ej gå att tejpa mellan vägg och tak.
Det jag klurade på var eftersom fukt stiger om mans skulle satt spärr i tak och broms i väggar men ofta när man övertänker så blir det inte alltid bäst, kanske bättre att hålla det enkelt med en ångbroms överallt.
Kommer inte bli med dagens krav men tänkte mig försöka nå 250-300 i tak och från dagens 95 i vägg som ska ses över till endera Västkustskiva 80mm eller 70-95mm så Ca 165-180 i vägg.
Och då det är renovering så kommer jag aldrig uppnå helt tätt då det dels blir bara satt broms/spärr mellan reglar/takstolar och kommer ej gå att tejpa mellan vägg och tak.
Det jag klurade på var eftersom fukt stiger om mans skulle satt spärr i tak och broms i väggar men ofta när man övertänker så blir det inte alltid bäst, kanske bättre att hålla det enkelt med en ångbroms överallt.
Klicka här för att svara