Hej allesammans, har snokat runt här några år och nu var det läge att skapa en användare för att börja inlägg också. Det är så att nu har vi bott i vårat hus i drygt två år och äntligen så har vi kommit fram(överens) till vad vi vill göra. Nämligen tilläggsisolera, byta panel, fönster och tak. Helt enkelt det mesta :x
Huset i fråga har en gammal timrad del (5x8m) och en utbyggnad (~5x5) i vinkel från '57.
Under vintern drar det ganska friskt i skarven mellan timringen och utbyggnaden, som kallast mätte jag upp ca -11c i luften då det var någonstans -25/-30 ute. Väggarnas uppbyggnad är enligt bygglovet från 57 följande, direkt avskrivet:
1" stående ytterpanel, 5" liggande timmer, 1" innerpanel och porösa träfiberskivor.
utv. isol. 1" ytterpanel med läkt, salning 3/4", porösa plattor.
(5" stolpar med fyllning står det om väggar mot ouppvärmt utrymme)
Insidan i utbyggnaden är täckt med gips av föregående ägare, jag gissar på porös och spontad panel under det. Även insidan av timringen kommer att få sig ett lager gips, 6mm eller 13mm då det är dags att göra om köket.
Tanken är att det ska sättas på Isover P31 30mm fasadskiva, spånnivån i väggarna ska kollas/återfyllas och sätta stående/liggande dubbelfaspanel i gammalt stuk.
Enligt bygghandeln är det bara att köra, men är det verkligen det? Med tanke på ev fuktvandring etc.
Har fått höra/läst mig till att en luftspalt på 6-7mm räcker till, men gör det verkligen det?
Panelen i fråga är i ganska bra skick för att ha suttit i 60 år, men på några ställen längst ner har den murknat. Och någon tidigare ägare har målat med någon form av lite modernare färg på dom tidigare slamfärgade väggarna vilket har resulterat i att färgen har börjat koka lös på solsidorna...
Kommer färgen att ha negativ inverkan på fuktvandringen? Kanske det isåfall räcker det med att ta bort läkten?
Ska jag ta bort ALL panel eller bara kapa ur det dåliga där nere och ta ner läkten?