24 856 läst ·
174 svar
25k läst
174 svar
Tilläggsavgift på 500:- på en faktura på 8:-
Abuquir, har inte tanken slagit dig att när kostnaderna för återbetalningarna stiger så är risken stor att trängselskatterna höjs för att man ska få det skatteuttag man tänkt sig.
Att man skulle avskaffa trängselskatterna för att de genererar för lite pengar känns långsökt.
Ironiskt att du frivilligt lägger några kronor extra för en egen kapanj för höjda trängselskatter...
Att man skulle avskaffa trängselskatterna för att de genererar för lite pengar känns långsökt.
Ironiskt att du frivilligt lägger några kronor extra för en egen kapanj för höjda trängselskatter...
Ärligt talat så bryr jag mig inte om det, jag hoppas att den demokratiska viljan får sin gång och en omröstning sker som folket vill innan dess och att vi dessutom får tillbaka det vi har betalt in på ett beslut som uppenbarligen inte är förankrat hos folket.
jag betalar in några kronor extra för att se om jag får dem tillbaka eller ej, såg någonstans att detta kostar dem ca:85 r per faktura, vilket passar mig precis så som jag vill ha det, det skall kosta att få mina pengar! funkar det på detta sett, så kommer jag naturligtvis fortsätta med detta tills vi får en omröstning, och oavset om den slutar bra eller dåligt för min del och ser att det kostar dem pengar för att få mina, så är jag nöjd!
Sivil olydnad kallas detta visst, hoppas fler gör som jag!
jag betalar in några kronor extra för att se om jag får dem tillbaka eller ej, såg någonstans att detta kostar dem ca:85 r per faktura, vilket passar mig precis så som jag vill ha det, det skall kosta att få mina pengar! funkar det på detta sett, så kommer jag naturligtvis fortsätta med detta tills vi får en omröstning, och oavset om den slutar bra eller dåligt för min del och ser att det kostar dem pengar för att få mina, så är jag nöjd!
Sivil olydnad kallas detta visst, hoppas fler gör som jag!
Medlem
· Halland
· 4 518 inlägg
Förstår faktiskt Abuquir helt och hållet, hans beteende kallas civil olydnad. Jag tycker hans beteende stöds av FN-konventionen om urpsprungsbefolkningars rättigheter. Och ni som ondgör er över att han slösar med skattepengar - pengar är ändå helt oväsentlig för Västsvenska paketet. Det handlar bara om att man i sann Sovjetanda vill hylla ledarna med ett monument. Hade man velat ha fungerande kollektivtrafik till en billig peng hade man flyttat centralstationen till Olskroken och kopplat spåren norrifrån till spåren söderut.
Men det handlar om att Göteborg skall ha en tågtunnel till varje pris för det har Stockholm och Malmö. Därför har man satt kravet att centralen inte får flyttas för då gör man en billig lösning omöjlig. Fjärrtågen skall ändå inte gå i tunneln så man skulle kunna köra fjärrtåg från nuvarande central och så bygga ett resecentrum för pendlare i Olskroken, så skulle bussarna snabbt komma ut på E6/E20/E45. Men det handlar alltså inte om att Svensson skall komma till jobbet snabbt och billigt. Dom som eventuellt byter mellan fjärr- och pendeltåg får väl ta spårvagnen tre hållplatser. Det här är inget konstigt i Japan, standard att Shinkansen ligger några stopp från pendelcentralen.
Monica Törnells gamla låt "En Kungens Man" passar bra in på situationen med "trängselskatt". Hade man varit hederlig så hade man sagt att kommunal- eller landstingsskatten måste höjas för att Kia&Anneli skall få sitt monument. Då hade man sluppit göda dom som tjänar på att driva systemet som kostar 25-30 procent av pengarna i omkostnader.
Men det handlar om att Göteborg skall ha en tågtunnel till varje pris för det har Stockholm och Malmö. Därför har man satt kravet att centralen inte får flyttas för då gör man en billig lösning omöjlig. Fjärrtågen skall ändå inte gå i tunneln så man skulle kunna köra fjärrtåg från nuvarande central och så bygga ett resecentrum för pendlare i Olskroken, så skulle bussarna snabbt komma ut på E6/E20/E45. Men det handlar alltså inte om att Svensson skall komma till jobbet snabbt och billigt. Dom som eventuellt byter mellan fjärr- och pendeltåg får väl ta spårvagnen tre hållplatser. Det här är inget konstigt i Japan, standard att Shinkansen ligger några stopp från pendelcentralen.
Monica Törnells gamla låt "En Kungens Man" passar bra in på situationen med "trängselskatt". Hade man varit hederlig så hade man sagt att kommunal- eller landstingsskatten måste höjas för att Kia&Anneli skall få sitt monument. Då hade man sluppit göda dom som tjänar på att driva systemet som kostar 25-30 procent av pengarna i omkostnader.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Ja, harrejavvlar vad korkade en del är! Det är själva staden Göteborg som skall utvecklas, inte ett mot som Olskroken. Det skulle innebära staden snara död. Trängselskattmotståndarnas demokratiska representanter körde i diket för länge sedan med sina icke-utvecklings-argument. "Vi beslutat oss för att göra ingenting alls och låta individen bestämma". Allt i en grotesk nyliberal anda.
Det är en GEMENSAMT projekt för hela Västsverige och de som inte trivs i gemenskapen kan gärna flytta till en annan landsdel.
Abuquir: ditt beteende är idiotiskt. Lämna genast tillbaka våra skattepengar du slösar bort.
Det är en GEMENSAMT projekt för hela Västsverige och de som inte trivs i gemenskapen kan gärna flytta till en annan landsdel.
Abuquir: ditt beteende är idiotiskt. Lämna genast tillbaka våra skattepengar du slösar bort.
Så vad är poängen?
Anledningen till att jag är emot biltullar är att vi redan har världens näst högsta skattetryck.
Om inte statsfinanserna räcker till för att bygga ut vägnätet så är det makthavarnas förbannade skyldighet att spara in på något annat med lägre prioritet.
Man kan inte bara höja skatterna (eller ännu värre bygga tullar på allmän väg - det är ju helt vansinnigt).
Som jag ser det måste urbaniseringen stävjas. Svensk landsbygd magrar av samtidigt som storstäderna växer okontrollerat - därav behovet av dessa gigantiska infrastruktursatsningar.
Om inte statsfinanserna räcker till för att bygga ut vägnätet så är det makthavarnas förbannade skyldighet att spara in på något annat med lägre prioritet.
Man kan inte bara höja skatterna (eller ännu värre bygga tullar på allmän väg - det är ju helt vansinnigt).
Som jag ser det måste urbaniseringen stävjas. Svensk landsbygd magrar av samtidigt som storstäderna växer okontrollerat - därav behovet av dessa gigantiska infrastruktursatsningar.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Troligen får du ett utbetalningskort på två kronor, som du kan lösa ut på ICA eller Konsum, förlåt COOP.Abuquir skrev:
Att lösa ut pengarna kostar 25 kronor
Men du löser naturligtvis inte ut utbetalningskortet.
Efter några veckor kommer de då att skicka ett nytt.
Det blir dyrare och dyrare med andra ord. Men jag tror inte de skickar ett tredje.
Kanske de skickar kronofogden i stället
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det kanske du får som avi och då kostar det 25 kr att lösa in den eller vad dom nu tar.Abuquir skrev:
Att man kan förespråka kollektivtrafik som det optimala transportmedlet i ett glesbefolkat land som Sverige, visar med all tydlighet mp's verklighetsfrånvända idealism. Inte ens i stor-London med +12 miljoner invånare går det att få ekonomi i kollektivtrafiken, men där är den en nödvändighet.Johan Gunverth skrev:Utveckla regionen, ja. Kollektivtrafik, arbetstillfällen, boende längre bort från staden. Se på hur få som kör bil från Ale sedan pendeln kom igång. Folk är ju lyriska över den. Biltrafikproblemen löser man med att färre kör bil. Det kanske svider, men det är den enda hållbara utvecklingen.
/Johan, miljöpartist.
I Sverige har vi en befolkningsmängd motsvarande en normal Europeisk storstad, fast utspridd över ett helt land. Vi har helt enkelt inte det befolkningsunderlag som krävs för att kollektivtrafiken, på allvar skulle kunna vara nåt annat än ett komplement, till bilen.
Verkligheten är den, att dom flesta människor kan inte välja fritt var dom skall jobba, eller var dom skall bo. Dvs det är praktiskt omöjligt att dom flesta familjer skulle kunna bosätta sig så att bägge två kan ta kollektivtrafik till arbetet. Dessutom så kommer man aldrig ifrån dom grundläggande problemen med kollektiv trafik:
1. Kollektivtrafiken tar dig ifrån en plats du inte är, till en plats du inte ska, på en tid som inte passar dig.
2. Har du tungt baggage eller flera småbarn, är det ofta opraktiskt, eller ibland t o m omöjligt att åka kollektivt.
Det optimala transportmedlet: Tar dig och ditt baggage, ifrån dörr, till dörr. Samtidigt som du är presentabel när du kommer fram. (Dvs ej blöt, smutsig eller svettig). Det enda trafikslag som jag vet som klarar detta är bilen. Men jag är öppen för förslag...
Jag kan inte annat än hålla med följande inlägg:
nilsc skrev:
Nu vore det dumt om denna tråden kom att handla om politik, då stängs den nog på grund av forumreglerna. Så låt oss hålla oss från det även om det är lätt att glida in på det området med tanke på diskussionen.
För oss i Göteborgstrakten så är ju trängselskattefrågan het och rör upp mycket känslor. Hur är det i Stockholm? Jag har inte hört så mycket alls om vad folk tycker där? Vi har ju ett gäng 08: or här - hur går tugget?
För oss i Göteborgstrakten så är ju trängselskattefrågan het och rör upp mycket känslor. Hur är det i Stockholm? Jag har inte hört så mycket alls om vad folk tycker där? Vi har ju ett gäng 08: or här - hur går tugget?
När trängselskatten var ny i Stockholm var det många som var emot den, det dök upp prylar på marknaden som skulle göra så att kamerorna inte kunde läsa registreringsnumret, osv. Men när man faktiskt märkte att trafiken minskade och köerna blev mindre så svängde många och majoriteten blev faktiskt nöjda. Tyvärr flyttar det ju in ett par busslaster med folk om dagen till Stockholm, och varken kollektivtrafik eller vägar byggs ut i samma takt, så nu är vi tillbaka med samma kösituation som före införandet. Vissa vill därför ha ännu högre avgift för att få ner köerna igen.
Sen sticker det väl några i ögonen att Lidingöborna slipper skatten, om de tar sig igenom tullzonen på mindre än 45 minuter (tror jag det är).
Sen sticker det väl några i ögonen att Lidingöborna slipper skatten, om de tar sig igenom tullzonen på mindre än 45 minuter (tror jag det är).
Medlem
· Halland
· 4 518 inlägg
Vem har sagt att vi skall utveckla Olskroken? Med resecentrum i Olskroken löser du problemet med tågkapacitet och snabb/expressbussar kommer snabbt ut på ed stora lederna. För transport i innerstaden använder du spårvagn. Men problemet är att förespråkarna för en tunnel är så insnöat provisiella och bara skall lösa situationen för folk som skall till Haga, för där bor makteliten.Johan Gunverth skrev:
Hade du läst mitt inlägg hade du förstått att jag vill satsa skattepengar på att bygga kollektivtrafik, inte slösa skattepengar på att bygga monument. Och den här idén var uppe tidigt men röstades ner för att den innebär en flytt av centralstationen, vilket inte är tillåtet för tunnelförespråkarna ser bara Haga, Majorna och Centralstationen. Och dom tror att Göteborg är en världsmetropol. I Japan hade man däckat över hela Olskroksmotet med en 50000 kvm betongkonstruktion i flera våningar och lagt tågen uppe och buss/spårvagn i gatuplan så att man snabbt kunnat byta. I Tyskland/Japan hade man dessutom rätat ut spårvagnsspåren så man kunnat köra kombitrafik, dvs pendeltågen fortsätter in på spårvagnsspåren så du slipper byta. Finns teknik för att gå mellan högspänning och lågspänning. Men detta förutsätter att man är seriöst intresserad av att utveckla transportsystemet och det är man inte utan man vill bygga en TUNNEL.
Jag imponeras av din syn på demokrati. Det finns DIN åsikt och FEL åsikt.....Gillar man inte idén med en tunnel skall man flytta. För deta kan inte finnas flera bra åsikter än DEN ENDA ÅSIKTEN. Och Abuquir har alltså inte begått något fel. Det är detta som är så intressant. Han gör inget fel men du beskyller honom för att slösa skattepengar. Med finansiering via kommunalskatten (men det vågade man inte pga av risken för rättvisedebatt) eller landstingsskatten (eftersom det är en angelägenhet för hela regionen, men det hade ju krävt LEDARSKAP för att sno ihop en sådan lösning, vilket man saknar) hade man sluppit Abuquirismer.Johan Gunverth skrev: