24 856 läst ·
174 svar
25k läst
174 svar
Tilläggsavgift på 500:- på en faktura på 8:-
Medlem
· Halland
· 4 518 inlägg
Jag jobbar med kvalitetsstyrning av inbyggd mjukvara hos en större Göteborgsbaserad biltillverkare. Visst blir det fel ibland men det är attityden jag inte gillar. Jag kan garantera att när vi blir stämda för att någon kund inte tycker att våra system var självförklarande, eller när kunden helt enkelt anser att vi gjort fel och vi måste bevisa att vi inte gjort fel trots att felet inte går att reproducera SÅ DUGER INTE ATTITYDEN "LITE SKIT FÅR MAN TA".Nyfniken skrev:
Nu är det inte direkt livshotande att få ett felaktigt beslut om trängselskatt men har man en slapp attityd blir det alltid mer fel. Jag ser i min dagliga gärning en direkt korrelation mellan dom som har fel attityd och döljer sin oförmåga bakom modeuttryck och mängden problem som samma utvecklingsteam har.
Detta är inget annat än ett faktureringssystem och sådana har man gjort i decennier. Vad är det som är så svårt med just detta faktureringssystem? Inget! Men de ansvariga döljer sig bakom att det handlar om trängselskatt och försöker få oss att tro att just trängselskatt är svårare att fakturera än annat.
Jag har bott några år i Japan och där hade de ansvariga fått förklara på nyheterna vad som gått fel och lova att det inte skall hända igen. Lite skillnad på attityd som sagt.
Nu förstår jag dig. Om det är faktureringsprogrammet som fallerar så är jag helt på din linje. Men jag misstänker att det är automatisk avläsning av registreringsskyltar på smutsiga bilar som passerar i 70-90 km/h som är problemet.Anders_Nilsson skrev:Detta är inget annat än ett faktureringssystem och sådana har man gjort i decennier. Vad är det som är så svårt med just detta faktureringssystem? Inget! Men de ansvariga döljer sig bakom att det handlar om trängselskatt och försöker få oss att tro att just trängselskatt är svårare att fakturera än annat.
Medlem
· Halland
· 4 518 inlägg
Till -MH-: Jo det blir fel ibland, och det är vi medvetna om. Och om du studerar kraven för OBD-2 (vare sig i US, EU ellr JP version) så ser du vad vi skall klara av till ett konsumentpris. Handlar bl a om att systemen för avgasrening måste fungera upp till 15 år eller 100000 miles med max 4% fel (dvs bilar som inte klarar kraven). Har en komponent större felfrekvens än så blir det recall. Och tro inte att myndigheterna inte följer upp. Och detta till ett konsumentpris. Säg mig vilken annan konsumentindustri som klarar detta?
Nyfniken: Jo, det kanske är avläsningen som är problemet. Men varför har man då inget ratingsystem som gör det möjligt att se hur bra avläsningen var och vid protest från bilisten kan man manuellt titta på avläsningen? Är ju inga gigantiska datamängder att spara eftersom du får fakturan månaden efter och säg att du har 3 månader på dig att överklaga. Som sagt, alla mjukvarubaserade system har fel men jag retar mig på ATTITYDEN. Dvs att klagomålen från konsumenterna inte är så viktiga.
Nyfniken: Jo, det kanske är avläsningen som är problemet. Men varför har man då inget ratingsystem som gör det möjligt att se hur bra avläsningen var och vid protest från bilisten kan man manuellt titta på avläsningen? Är ju inga gigantiska datamängder att spara eftersom du får fakturan månaden efter och säg att du har 3 månader på dig att överklaga. Som sagt, alla mjukvarubaserade system har fel men jag retar mig på ATTITYDEN. Dvs att klagomålen från konsumenterna inte är så viktiga.
Fler kvalitetsfolk här, skönt att man inte är ensam =).
Att det blir fel ibland händer, det är dock inte det viktiga, det viktiga är ju hur man agerar när det blir fel och vad man faktiskt gör för att det inte ska uppstå igen.
Om samma fel uppkommer om och om igen så blir det ju rätt snart dyrt att faktiskt inte göra något åt det.
Det är ju felaktigheterna och klagomålen som gör att man har underlag för att förbättra systemen.
Jag hör alt som ofta dåliga ursäkter till varför det blev fel för 3dje gången i rad, för att man inte har följt de rutiner och instruktioner som funnits.
Jag jobbar med kvalitetssäkring av nya och befintliga leverantörer och vår egna produktion i Sverige och Asien, mestadels i Asien på senare tid.
Att det blir fel ibland händer, det är dock inte det viktiga, det viktiga är ju hur man agerar när det blir fel och vad man faktiskt gör för att det inte ska uppstå igen.
Om samma fel uppkommer om och om igen så blir det ju rätt snart dyrt att faktiskt inte göra något åt det.
Det är ju felaktigheterna och klagomålen som gör att man har underlag för att förbättra systemen.
Jag hör alt som ofta dåliga ursäkter till varför det blev fel för 3dje gången i rad, för att man inte har följt de rutiner och instruktioner som funnits.
Jag jobbar med kvalitetssäkring av nya och befintliga leverantörer och vår egna produktion i Sverige och Asien, mestadels i Asien på senare tid.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Jag tror att Nyfniken beskrev konsekvensen av att ignorera eget arbete för att FÅ fakturan skicka till sig. Den kommer...som ett brev på posten.ullberg skrev:
Medlem
· Halland
· 4 518 inlägg
Ok, vi lever i Sverige där s k ledare är ynkryggar, så jag slopar kravet på att buga i direktsänd TV, men jag vidmakthåller att myndigheten skall publicera på sin hemsida en detaljerad förklaring av varför det gick fel och vilka steg som vidtagits för att det inte skall hända igen.
Detta för att allmänheten (som är dom som betalar för förmånen att bli beskattade med världens mest ineffetiva skatteuppbördssystem) skall se att problement verkligen fixats. Knappast värre än när SVT får läsa upp att man blivit fälld i granskningsnämnden för att Janne Josefsson pressat lite hårt på gränserna.
Detta för att allmänheten (som är dom som betalar för förmånen att bli beskattade med världens mest ineffetiva skatteuppbördssystem) skall se att problement verkligen fixats. Knappast värre än när SVT får läsa upp att man blivit fälld i granskningsnämnden för att Janne Josefsson pressat lite hårt på gränserna.
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Nej, tilläggsavgiften på 500 kr gäller för trängselskatten, den är en "myndighetsåtgärd" så därför är det en helt egn lagstiftning för detta.A Andreas_H skrev:
Det du menar med förseningsavgift är på 450 kr och gäller mellan företag/företag och när ett företag är leverantör till en myndighet. Denna avgift är INTE giltig att ta ut från privatpersoner.
Maximalt 30 dagars betalningsvillkor gäller när myndigheter köper från företag. Men är även giltigt mellan företag, om inte annat särskilt har avtalats.
Scania, Volvo och Ericsson är exempel på såna företag som kräver att leverantörerna ska ha 60 dagar eller längre betalningsvillkor. De är med andra ord internationella Miljardjättar som kräver att småföretagen i Sverige ska finansiera deras verksamhet. Skamligt tycker jag.