Hej!

Jag behöver hjälp då jag är okunnig och hoppas att ni vet lösningen.

Jag har flera vattenburna radiatorer som inte fungerar att varken sänka eller höja värmen på. Trodde att det var termostaterna som var paj så jag köpte nya, evosense 0-28 M28.
Dessa fungerar halvt då av 8 radiatorer så är det endast hälften som fungerar.

”Piggarna” fungerar då de går in och ut utan problem. När jag har skruvat in termostaterna med alla delar (se bild 1) så fungerar ingen alls.
På de hälften som fungerar så har jag tagit bort den stora ringen (adapter?) på höger sida, och då fungerade det. Men när jag gör samma sak på resterande radiatorer så lossnar termostaten när jag skruvar, jag måste då använda mig uttav ”ringen” för att termostaten ska sitta, problemet är då att den inte reagerar när jag höjer eller sänker.
Är det någon som vet orsaken och lösningen?

• Termostatdelar och adaptrar bredvid en vattenburen radiator, med en ventil och metallring på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en vattenburen radiatorventil med en kopplad termostat och adapterring, monterad på ett vitmålat rör mot golvet.
    Skapa konto
  • Vitmålad vattenledning med mässingsventil monterad nära golvlisten, mot en vit vägg och trägolv.
    Skapa konto
surris
Bara för att förtydliga. Du sänker eller höjer inte ingående värme på radiatorn med termostaten. Den stänger eller öppnar ventilen beroende på lufttemperatur.

Om den inte gör detta korrekt så är det för långt eller kort avstånd till piggen på ventilen. Är radiatorn kall eller varm när du har på läge 9? läge 6.5 ska reglera och ge en inomhustemp på 21 grader.

Du har ett enrörssystem, nere i golvet sitter det en strypbricka som ska tvinga upp en del vatten i ena kanalen upp till radiatorn, returen går ner i andra kanalen i samma rör å till andra sidan av strypbrickan.

Insatsen i radiatorventilen är utbytt, från början var det handvred med vridande spindel.

surris surris skrev:
Bara för att förtydliga. Du sänker eller höjer inte ingående värme på radiatorn med termostaten. Den stänger eller öppnar ventilen beroende på lufttemperatur.

Om den inte gör detta korrekt så är det för långt eller kort avstånd till piggen på ventilen. Är radiatorn kall eller varm när du har på läge 9? läge 6.5 ska reglera och ge en inomhustemp på 21 grader.
Aha, du ser hur kunnig jag är.

Just nu så är radiatorerna varma oavsett om det är på 9 eller på 0.
Gällande avståndet till piggen låter logiskt. Vet du vad jag kan göra?
Eftersom när jag använder ”ringen” så går det att skruva på termostaten men inget händer, och när jag skruvar utan ringen så lossnar termostaten.

Demmpa Demmpa skrev:
Du har ett enrörssystem, nere i golvet sitter det en strypbricka som ska tvinga upp en del vatten i ena kanalen upp till radiatorn, returen går ner i andra kanalen i samma rör å till andra sidan av strypbrickan.

Insatsen i radiatorventilen är utbytt, från början var det handvred med vridande spindel.
Säkert en jättedum fråga men ligger denna strypbricka under golvet menar du? Och ska jag göra något med denna strypbricka?

Det är absolut ingen dum fråga.

Följande bild kommer från Purmo/MMA's Rot-boken,
Tabell med utbytesinsatser för ventil, inklusive bilder på ventiler och specifikationer från Purmo/MMA's Rot-boken.
Skapa konto

Strypbrickan sitter inne i vågräta röret, så den går inte att komma åt. Man ser också vilken insats det ska vara samt hur delarna ska vara monterade.

Demmpa Demmpa skrev:
Det är absolut ingen dum fråga.

Följande bild kommer från Purmo/MMA's Rot-boken,
[bild]
Strypbrickan sitter inne i vågräta röret, så den går inte att komma åt. Man ser också vilken insats det ska vara samt hur delarna ska vara monterade.
Okej, tack för svaret.

Har du möjligtvis något tips på vad jag kan göra?

S Sleepysman skrev:
Okej, tack för svaret.

Har du möjligtvis något tips på vad jag kan göra?
Hej
Om jag minns rätt så går det att skruva på ”pinnen” så den åker in eller ut.
När du trycker in pinnen ska det lilla spåret på pinnen vara jäms med packboxen.
Läs manual för insatsen så ser du.

/ Björkskär

• Gilla
surris och 1 till
  • Laddar…
B Björkskär skrev:
Hej
Om jag minns rätt så går det att skruva på ”pinnen” så den åker in eller ut.
När du trycker in pinnen ska det lilla spåret på pinnen vara jäms med packboxen.
Läs manual för insatsen så ser du.

/ Björkskär
Precis detta.👍 Vet inte hur många ställen jag varit på, där man missat att kalibrera ventilinsatserna.

L lordi skrev:
Precis detta.👍 Vet inte hur många ställen jag varit på, där man missat att kalibrera ventilinsatserna.
Jag försöker skruva på pinnen men den varken går ut eller in.
På bifogad bild så kan jag skruva på denna del, kan jag dra ut den helt och hållet för att försöka kalibrera, eller kommer vatten spruta ut?

• Närbild av en vitmålad rördel med en mässingskoppling och en liten stång sticker ut, diskussion om att skruva och risk för vattenläckage.
    Skapa konto
surris
Diagram för kalibrering av insats, med instruktioner: tryck in stift, kontrollera spårlinje, stiftskorrektion, ventilkontroll och montering av termostat.
Skapa konto

• Gilla
lordi
  • Laddar…
S Sleepysman skrev:
Jag försöker skruva på pinnen men den varken går ut eller in.
På bifogad bild så kan jag skruva på denna del, kan jag dra ut den helt och hållet för att försöka kalibrera, eller kommer vatten spruta ut?
Du ser resultatet när du trycker in piggen till stopp. Är markeringen jämns med packboxen så är det bra. Går den inte riktigt ända in så justera ett varv och testa tryck in igen. Tror du ska skruva motsols för att den ska gå längre in och medsols för längre ut (kanske minns fel, men testa)

L lordi skrev:
Du ser resultatet när du trycker in piggen till stopp. Är markeringen jämns med packboxen så är det bra. Går den inte riktigt ända in så justera ett varv och testa tryck in igen. Tror du ska skruva motsols för att den ska gå längre in och medsols för längre ut (kanske minns fel, men testa)
Tack för tipset, piggen gick att skruva på och jag kalibrerade så att den var i linje som på bilden ovan.
Dock så blev det ingen skillnad. Jag testade också att skruva så att pinnen blev kortare och längre än anvisningarna, men inte det fungerade heller. Kan det vara så att själva ventilen är paj?

surris
S Sleepysman skrev:
Tack för tipset, piggen gick att skruva på och jag kalibrerade så att den var i linje som på bilden ovan.
Dock så blev det ingen skillnad. Jag testade också att skruva så att pinnen blev kortare och längre än anvisningarna, men inte det fungerade heller. Kan det vara så att själva ventilen är paj?
Om du trycker in piggen manuellt stänger ventilen då?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.