SSSS
Vi har nyligen köpt ett fritidshus (byggt 2007) som har en mekanisk frånluftsfläkt på taket. Den suger ut luft via frånluftsdon i tvättstuga och badrum, och huset har 4 st tilluftsventiler i ytterväggarna. Boyta ca 140 m².

I tvättstugan finns ett vred som styr takfläkten. Om jag förstått det rätt är fläkten en AC-asynkronmotor som varvtalsstyrs med triac/fasvinkelstyrning.

Fläkten känns för högt ställd – det är väldigt stort sug i frånluftsdonen och dessutom högt ljud.
När jag sänker vredet fungerar den okej någonstans runt 50–100%, men om jag ställer ner den under ca 50% så stannar fläkten helt. Jag antar att den behöver “för hög spänning”/moment för att orka snurra vid låg inställning?

Jag vet att man kan ställa in min-läget, men det hjälper inte mig att få ett lägre varvtal än där den verkar stanna.

Finns det några åtgärder man kan göra (t.ex. annan styrning, annan inställning, annan typ av fläkt), eller har vi helt enkelt en för stor fläkt för huset?

Detta är vredet vi har idag.
Regulator för varvtalsstyrning av fläkt, Schneider Electric Renova 400VA, med min- och max-inställningar. Finns för köp med angivet pris.

SSSS
Såhär ser mitt vred ut bakom plasten
Vredets baksida med elektriska komponenter från Schneider Electric på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skruva på 'Min' för att sätta nedre gräns.

Men, antagligen så går inte fläkten att ställa så mycket lägre utan att stanna (akta dig föresten för att lämna den där eller på gränsen, du kan bränna motorn).

Ddu skulle även kunna testa med en transformator istället för en tyristor som du har nu https://ventilation.se/sv/products/transformator-vrte-c . Ger snällare ström

Frågan är också om fläkten verkligen är överdimensionerad. Du bör ha ett flöde om minst 50l/s för 140m2 (när ni är i huset), vilket kommer susa en del.

Redigerat:
SSSS
H hapazard skrev:
Skruva på 'Min' för att sätta nedre gräns.

Men, antagligen så går inte fläkten att ställa så mycket lägre utan att stanna (akta dig föresten för att lämna den där eller på gränsen, du kan bränna motorn).

Ddu skulle även kunna testa med en transformator istället för en tyristor som du har nu [länk] . Ger snällare ström

Frågan är också om fläkten verkligen är överdimensionerad. Du bör ha ett flöde om minst 50l/s för 140m2 (när ni är i huset), vilket kommer susa en del.
Okej, en transformator är ju ett alternativ om den kan vara bättre, men den du länkade var ju inte så vacker. Skulle helst vilja ha en som sitter i en dosa om det finns sådana? Men skulle en transformator kunna få fläkten att gå i ett lägre varvtal eller blir det samma fenomen även med en sådan?

Jag skulle också vilja ha en smart styrning av fläkten , gärna med Shelly så jag kan ställa ner flödet när vi inte är i huset eller pausa fläkten en stund när vi tänder kaminen.

Har du kollat fläkten så att den snurrar lätt? Kanske är den sliten/går trögt vilket den gör att den stannar när du drar ner dimmern?

Skulle säga att du får bäst styrningsfunktion om du byter fläkten till en sk EC-typ med 1-10 V-styrning.

• Gilla
jhall och 1 till
  • Laddar…
SSSS SSSS skrev:
Okej, en transformator är ju ett alternativ om den kan vara bättre, men den du länkade var ju inte så vacker. Skulle helst vilja ha en som sitter i en dosa om det finns sådana? Men skulle en transformator kunna få fläkten att gå i ett lägre varvtal eller blir det samma fenomen även med en sådan?

Jag skulle också vilja ha en smart styrning av fläkten , gärna med Shelly så jag kan ställa ner flödet när vi inte är i huset eller pausa fläkten en stund när vi tänder kaminen.
SSSS SSSS skrev:
Vi har nyligen köpt ett fritidshus (byggt 2007) som har en mekanisk frånluftsfläkt på taket. Den suger ut luft via frånluftsdon i tvättstuga och badrum, och huset har 4 st tilluftsventiler i ytterväggarna. Boyta ca 140 m².

I tvättstugan finns ett vred som styr takfläkten. Om jag förstått det rätt är fläkten en AC-asynkronmotor som varvtalsstyrs med triac/fasvinkelstyrning.

Fläkten känns för högt ställd – det är väldigt stort sug i frånluftsdonen och dessutom högt ljud.
När jag sänker vredet fungerar den okej någonstans runt 50–100%, men om jag ställer ner den under ca 50% så stannar fläkten helt. Jag antar att den behöver “för hög spänning”/moment för att orka snurra vid låg inställning?

Jag vet att man kan ställa in min-läget, men det hjälper inte mig att få ett lägre varvtal än där den verkar stanna.

Finns det några åtgärder man kan göra (t.ex. annan styrning, annan inställning, annan typ av fläkt), eller har vi helt enkelt en för stor fläkt för huset?

Detta är vredet vi har idag.
[bild]
Har fläkten suttit där några år så är det nog inte helt omöjligt att drifftkondensatorn börja bli sämre vilket kan ge symptom på att den blir mer trögstartad. Den går att byta till lågt pris.

Men andra smarta styrningar så får man nog titta på att byta fläkt till en EC variant (DC fläkt) som kan styras med 0-10V ex shelly puckar etc

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
SSSS
Jag kopplade på en Shelly puck (on/off med elmätning) innan mitt vred och ser att fläkten drar ca 80W om jag ställer in min nivån så att den inte stannar. Det känns som en ganska hög effekt tycker jag? Antar att nästa steg är att klättra upp på taket för att försöka hitta en märkskylt på takfläkten?

Det är iaf en som har en kubisk form, AI gissar på Sytemair Takfläkt TFE 220

Brukar det vara en enkel operation att byta fläkt? Vi har ett falsat plåttak.

Redigerat:
SSSS SSSS skrev:
Jag kopplade på en Shelly puck (on/off med elmätning) innan mitt vred och ser att fläkten drar ca 80W om jag ställer in min nivån så att den inte stannar. Det känns som en ganska hög effekt tycker jag? Antar att nästa steg är att klättra upp på taket för att försöka hitta en märkskylt på takfläkten?

Det är iaf en som har en kubisk form, AI gissar på Sytemair Takfläkt TFE 220

Brukar det vara en enkel operation att byta fläkt? Vi har ett falsat plåttak.
Har ni mätt frånluftsflödet så ni ligger på en bra nivå? Ni kanske inte skall ha lägre varvtal än att ni klarar er med nuvarande regulator.

E etompau skrev:
Har du kollat fläkten så att den snurrar lätt? Kanske är den sliten/går trögt vilket den gör att den stannar när du drar ner dimmern?

Skulle säga att du får bäst styrningsfunktion om du byter fläkten till en sk EC-typ med 1-10 V-styrning.
Det var problemet med vår frånluftsfläkt när vi flyttade in. Kunde inte justera ner den utan att den stannade och till slut gick den inte igång alls efter ett strömavbrott. Bytte ut den och nu funkar det finfint.

SSSS
K Kane skrev:
Har ni mätt frånluftsflödet så ni ligger på en bra nivå? Ni kanske inte skall ha lägre varvtal än att ni klarar er med nuvarande regulator.
Vi ligger garanterat högt idag då suger som attan i frånluftsdonen, och dörren till badrummet nästan sugs igen när man stänger den trots att det är en springa under dörren. Och duschar jag varmt i 10min blir det ingen imma på spegeln.

Men visst att mäta upp det är nog inte fel, men jag vill kunna justera hastigheten som jag vill i vilket fall och då verkar bytet till en EC fläkt vara smart.

Men kanske kan man kosta på sig en rengöring och byte av drifftkondensatorn först.

SSSS
Foto 2026-04-22 19 10 14.jpg
Skapa konto

Foto 2026-04-22 19 12 32.jpg
Skapa konto

Nu har jag varit upp på taket och kollat. Märkskylten säger Systemair men övrig text var bortblekt men det ser exakt ut som en TFE 220 M som har ett luftflöde på max 219 l/s, Jag vet inte om det är linjärt med jag kan ställa ner den till 75-80W (max är 109W) utan att den stannar och det skulle isf innebära 165 l/s mot behovet som för min villa är 50 l/s. Dvs alldeles för mycket.

Det är ju en fin fläkt så det känns ju onödigt att byta ut den men flödet är för högt för mitt behov. Dock är den ju snart 20år så kanske är dax. Den är 405x405mm vilket dock diffar lite på databladet för TFE 220 M som säger 421x421mm.

Jag har kollar på lite alternativ, och kommit fram till dessa.
Östberg TKS 400C EC Röd
SystemairTFSK 160 EC Röd
Systemair TFSK 200 EC Röd

Östberg är snyggast av dom tycker jag, dock är ju även den rejält överdimensionerad med max luftflöde 256l/s. Men den borde gå enkelt att ställa ner till 50l/s med den inbyggda potentiometern. Då får man dessa värden. Dvs vid en styrspänning på 2.38V får jag 50l/s och en effekt på 8,8W, jag la in 30 Pa som externt statiskt tryck så det bara är två utblås, 2-3m rör och kanske en t-förgrening.

luftflöde östberg.png
Skapa konto

SSSS
J jhall skrev:
Det var problemet med vår frånluftsfläkt när vi flyttade in. Kunde inte justera ner den utan att den stannade och till slut gick den inte igång alls efter ett strömavbrott. Bytte ut den och nu funkar det finfint.
Bytte du ut drifftkondensatorn eller hela fläkten?

SSSS SSSS skrev:
Bytte du ut drifftkondensatorn eller hela fläkten?
Jag trodde det var kondensatorn som gått men det visade sig att det inte satt någon där alls. Bytte hela fläkten, lagren i den gamla var helt slut.

Köpte precis samma som satt innan så jag lät fästet sitta kvar från den gamla och bytte bara själva huven.

• 20250628_104813_s.jpg
    Skapa konto
SSSS
Steg 1 får blir att byta kondensator(80kr) och lager (2x45kr) samt en rengöring av fläkthjulet.

Jag måste då försöka hitta vart kondensatorn sitter så jag kan kolla på den och beställa en med samma spec. Dock gick det inte att fälla upp fläkten helt när jag var på taket för en av farmakruvarna som håller regnskyddet var i vägen och jag hade inga verktyg med mig.

SSSS
Nu har jag varit uppe på taket igen. Inget glapp eller missljud från lagren och fläkthjulet var väldigt rens så ingen åtgärd där.

Men jag hade två kondensatorer, varför sitter det två? Och vilken ska man byta?

AI tror att den stor är någon extra boost som jag kan koppla bort om jag vill få ner varvtalet. Motor är märk med 3µF

IMG_4941.jpeg
Skapa konto
IMG_4942.jpeg
Skapa konto
IMG_4943.jpeg
Skapa konto

IMG_4939.jpeg
Skapa konto

IMG_4938.jpeg
Skapa konto

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.