C
Hej
Jag har lite problem med att ställa in tidsstyrningen av tillskottet. Jag har fram tills nu haft tillskottet avstängt för det inte är hållbart att köra massor av tillskott under höglasttiden vilket fungerat hyffsat hittills.
Men nu har det börjat blivit kallare ute på nätterna så jag har försökt att ställa in så tillskottet kan gå mellan 22-06 eftersom då gör vi inget annat och är en okej plats att ha dygnet runt effekt peaken på. Min nätägare tycker att den högsta peaken på månaden för dygnet runt och hög last 6-18 är bra att ha som prissättare.

Mitt problem är att jag inte får tillskottet att endast gå mellan utsatta tider. Det står inget i manualen om hur det fungerar men jag har utgått att det fungerar som i tidsstyrning av vp enligt bild jag bifogat.

Nu har jag ställt så alla dagar visas med stor bokstav ex Må och sedan lagt tiden 22:00 - 06:00 och efter det så gick jag till menyn för tillskott och satt den på ->Ja och då borde tillskottet hålla sig inom den tiden tycker jag.
Men efter att jag aktiverat tillskottet så drog det igång efter ett tag (kl17 men jag hade inte koll på klockan när jag var färdig med inställningen) och under natten som var så körde den endast på pumpen och kl 07 så slog tillskottet till vilket jag tror stämmer mot ramptiden för tillskottet om jag minns rätt.

Så är det jag som missuppfattat något med hur jag ska ställa in pumpen eller är den bara gammal och trött?
Min bergvärmepump är en IVT Greenline C5 från -01 tror jag.

Den kommer att bytas ut till något nyare framöver men vore skönt om det gick att få till det med tidsstyrningen sålänge.

• Skärmdump av en manual som visar steg för steg hur man ställer in tidsstyrning för en värmepump mellan klockslagen 22:00 och 06:00.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kontrollpanel på en bergvärmepump visar texten "Tidsstyrning, Tidsstyrning tillsk. enligt klocka" med knappar och en lysande knapp för på/av.
    Skapa konto
  • Närbild av en värmepumps digitala display som visar tidsstyrning inställd för tillskott mellan 22:00 och 06:00, med en grön lysdiod tänd.
    Skapa konto
Vet inte om du har funktionen Extern styrning där man kan välja blockera tillskott. Om så är fallet så kan du ju göra en extern blockering via typ tidur.

Kolla sidan 48 i detta dokument https://cdn.jseducation.se/files/pages/carrier-anv.pdf

(Står Carrier , men det är samma som IVT)

C
F fusion skrev:
Vet inte om du har funktionen Extern styrning där man kan välja blockera tillskott. Om så är fallet så kan du ju göra en extern blockering via typ tidur.

Kolla sidan 48 i detta dokument [länk]

(Står Carrier , men det är samma som IVT)
Tack för svar. Jag kikade lite i det där dokumentet och om det är samma som ivt så förstår jag varför jag inte fick ihop det.
Det är ut som att man blockerar under den tiden man valt och inte tvärtom som jag trodde.

Ska kika på det med extern styrning med om det inte skulle fungera med omvänt på tiden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.