5 401 läst · 57 svar
5k läst
57 svar
Tidsstyra VV-beredare
Hej, jag har kört ett år nu med en liten Ohmigo Mini som slår av/på en kontaktor som bryter strömmen till elpatronen.
Ohmigon hämtar dagens elpriser. Sedan kan man enkelt ställa in hur många av de dyraste timmarna som relät ska vara draget.
Jag köpte ett halvledarelä på Amazon som klarar 25A.
(t.ex. 3-fas SSR DC-styrning AC480v 25A halvledarrelä)
5 VDC tar jag från en överbliven mobilladdare.
Ohmigon hämtar dagens elpriser. Sedan kan man enkelt ställa in hur många av de dyraste timmarna som relät ska vara draget.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Intressant lösning Per. Men den förutsätter att man har timdebitering väl?P per.eklof skrev:Hej, jag har kört ett år nu med en liten Ohmigo Mini som slår av/på en kontaktor som bryter strömmen till elpatronen.
[bild]
[bild]
Jag kör sedan länge prisstyrning på VVB med hjälp av ett servo och en 100kr Raspberry pico som har WiFi: https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/vvb_optimizer_connected.py
Har nyligen kompletterat med en Tibber Pulse + Shelly effektvakt för att hålla maxeffekt under dyrtid på max 2.5kW (hushållsnivå): https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/tibber_power_monitor.py
Funkat felfritt.
Utfall (sparar i SE3 2000kr/år (senaste 12mån - effektavgift exkluderat) jfr månadssnittpris på min värmestyrning (elbil exkluderat)): https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/tibber_easee_peak_power_analyzer.log
Har nyligen kompletterat med en Tibber Pulse + Shelly effektvakt för att hålla maxeffekt under dyrtid på max 2.5kW (hushållsnivå): https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/tibber_power_monitor.py
Funkat felfritt.
Utfall (sparar i SE3 2000kr/år (senaste 12mån - effektavgift exkluderat) jfr månadssnittpris på min värmestyrning (elbil exkluderat)): https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/tibber_easee_peak_power_analyzer.log
Redigerat:
Jag har implementerat själva styrningen i Home Assistant, där gick det att hitta färdiga "termostater" och "elpris" nedladdning.
Min första version styrde bara på elpris, då kunde vår dotter duscha slut på vattnet som sen inte värmdes förrns nästa billiga period (ofta då till nästa morgon) men sen fick jag efter klagomål lägga till en minimitemp, om vvb går under det så håller den den tempen tills elen blir billig då den kör max. Dvs jag har även en tempgivare instucken i VVB.
Den som duschar för länge får tillslut en ljummen dusch och antas då sluta, efterföljande personer får också dusha ljummet men inte kallt så lite självreglerande blir det. När det blev kallt (version 1) så kom klagomål från husets övriga boende.
Min första version styrde bara på elpris, då kunde vår dotter duscha slut på vattnet som sen inte värmdes förrns nästa billiga period (ofta då till nästa morgon) men sen fick jag efter klagomål lägga till en minimitemp, om vvb går under det så håller den den tempen tills elen blir billig då den kör max. Dvs jag har även en tempgivare instucken i VVB.
Den som duschar för länge får tillslut en ljummen dusch och antas då sluta, efterföljande personer får också dusha ljummet men inte kallt så lite självreglerande blir det. När det blev kallt (version 1) så kom klagomål från husets övriga boende.
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 635 inlägg
Bara styrning av VVB gjorde att jag köpte el för 49öre/kWh i SE3 i maj inkl moms och påslag. (Inga solceller och elbil borträknat)H hellgun skrev:
Vattenfall tar för månadsrörligt i SE3 57öre(inkl påslag) +moms.
Så nog sparas det en del om man kan nyttja gratiselen dagtid. Har man egna paneler blir kanske kalkylen sämre då man redan använder egen el dagtid och bara köper på natten?
https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/tibber_easee_peak_power_analyzer.log#L287
Ja, exakt. Jag köper runt 200 kWh/månad under sommarhalvåret och då gör det inte stor skillnad om man får köpa för några ören extra. Ska det göra större skillnad får man nog späka sig rejält och jag är inte beredd att ta den fajten och riskera skilsmässa 😬Attitudeswe skrev:
Så länge det var möjligt att reglera enbart baserat på timpriset så kanske inte komforten påverkades så mycket, eller det var i alla fall möjliigt att "jämna ut" utan att den blev så mycket sämre
Men nu med effektavgiften så blir allt betydligt mer komplicerat. En automatisering skulle definitivt påverka den upplevda komforten mera kännbart; antingen en massa stök & kontroll med att inte låta energikrävande utrustning köra samtidigt, mera svajande innetemperatur, schemalagda perioder då dusch & bad tillåts. Eller kapitulera och acceptera en betydligt högre elräkning. Det känns inte bra att sånt här nu ska få styra eller påverka mitt sätt att leva
Men nu med effektavgiften så blir allt betydligt mer komplicerat. En automatisering skulle definitivt påverka den upplevda komforten mera kännbart; antingen en massa stök & kontroll med att inte låta energikrävande utrustning köra samtidigt, mera svajande innetemperatur, schemalagda perioder då dusch & bad tillåts. Eller kapitulera och acceptera en betydligt högre elräkning. Det känns inte bra att sånt här nu ska få styra eller påverka mitt sätt att leva
Har du 100+ liter varmvatten så kommer ingen märka automatiserad peak shaving (kanske 45min längre ifall man duschat slut varmvattnet innan det finns nytt igen, men hur ofta duschar man slut?)K krambriw skrev:Så länge det var möjligt att reglera enbart baserat på timpriset så kanske inte komforten påverkades så mycket, eller det var i alla fall möjliigt att "jämna ut" utan att den blev så mycket sämre
Jag har 3kW VVB men effekttopparna med min automatisering är på 2.5kW