Hej,
Jag funderar på timdebitering och då uppstår frågan om hur jag bäst kan tidsstyra varmvattenberedaren. Vet inte riktig var jag skall börja och tacksam för tips.
Jag funderar på timdebitering och då uppstår frågan om hur jag bäst kan tidsstyra varmvattenberedaren. Vet inte riktig var jag skall börja och tacksam för tips.
Renoverare
· Kalmar
· 3 051 inlägg
Funderat på det oxå dubbla termostater och växla mellan beroende på elpris sen är frågan om det är värt det
Renoverare
· Kalmar
· 3 051 inlägg
Du bör inte sänka temperaturen under 60 grader för att inte riskera legionella bakterier i vattnet tror nog ett byte till en modern vvb är mer lönsamt om den gammla tex är dåligt isolerad
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 696 inlägg
missförstånd.Andreas_kalmar skrev:
- Det handlar om att styra till vilket elpris den värms upp av, och planera effektuttag när effektavgifterna aktualiseras, inte minska energiförbrukningen
- Legionella är det 0 risk för. Tanken blir ju varm varje dag.
Exakt så, jag duschar eller badar under högpris men väntar att värma upp till dess det är lågpris. Bra för mig och bra även i det stora perspektivet, att jämna ut förbrukningen. Fråga är alltså hur, och om det låter sig göra till ett pris jag kan tjäna in inom rimlig tid?S stugan_i_skogen skrev:
Enklaste lösningen jag har sett folk göra är att sätta en Arduino eller liknande som styr termostaten via ett servo. Då kan man även få till att dra upp beredaren i högre temperaturer om det är riktigt billig el. Eller om man vill leva lite på kanten, tillåta lägre temperatur normalt, men dra upp den någon gång var 7e -14e dag för att ta kol på legionella.
Enklaste lösningen är väl att stänga av strömmen när den inte ska vara på? Via en kontaktor och valfri trådlös smartpuck.J JSten skrev:Enklaste lösningen jag har sett folk göra är att sätta en Arduino eller liknande som styr termostaten via ett servo. Då kan man även få till att dra upp beredaren i högre temperaturer om det är riktigt billig el. Eller om man vill leva lite på kanten, tillåta lägre temperatur normalt, men dra upp den någon gång var 7e -14e dag för att ta kol på legionella.
Måste vara 100 gånger enklare än att skruva ihop ett servo med termostatvredet, programmera en Arduino så den kan styra motorn och kommunicera med omvärlden och skriva en app så man kan styra Arduinon, skapa scheman, etc.
Beror nog på hur ens hammare ser ut. Personligen tycker jag Arduino lösningen är lättare (esp8266 eller esp32), helt enkelt teknik som jag behärskar. Att montera en kontaktor som styrs av en smart-puck anser jag är lite knepigare för min del, främst för att det inte inkluderar att pilla på 230/400V i huset. Men ja, beror nog väldigt mycket på ens kunskap.
Jag kör en Shelly fast monterad i elcentralen, den styr en kontaktor. Om man nöjer sig med att manuellt slå av eller på eller tidsstyra enligt schema så fungerar det bra.
Jag gillar teknik så kör en Homey som styr Shelly efter elpris och produktion på solceller
Jag gillar teknik så kör en Homey som styr Shelly efter elpris och produktion på solceller
Jag kör oxå shelly med kontaktor och det är då helvetes mycket enklare än att börja med några andra varianter som att reglera termostaten. Har så på flera högförbrukare.J jrosen skrev:
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 696 inlägg
Jag kör Hager ESC425-kontaktor från Amazon för typ 250 kr och en plejdpuck.
Vintertid laddas tanken på natten.
Sommartid laddas tanken på dagen.
Vintertid laddas tanken på natten.
Sommartid laddas tanken på dagen.