S
Om du har 3kwh värmare så kör en Shelly + kontaktor och ring elektrikern. Köp elskåpsvariant om du har automatsäkringar, annars kan du köra puck + kontaktor.

Jag kan välja mellan 1kwh värmare och 3kwh - men då jag insåg att jag ibland behöver upp mot 18h för att värma vatten med 1kwh så skulle det knappt utgöra någon skillnad att timmprisstyra. Vill gärna inte behöva gå in och köra extra manuellt.

Nu kör jag 3kwh och kontaktor på 4 billigaste timmarna varje dag. Funkar utmärkt även när familjen är på besök och många duschar.

Du behöver egentligen bara detta script:
https://github.com/Spot-hinta-fi/Shelly/blob/main/Scripts/Shelly-Minimal-Heating.js
och (om du har 400v/2fas)
Shelly Plus 1 Mini Gen 3
Kontaktor (t.ex. Kontaktor, 2-pol, 400V, 20A)

Önskar du att även mäta strömmen så kan du köra en Shelly EM med klammer.

Bara att koppla upp shelly'n med wifi och klippa och klistra in koden in i kodhanteraren på shelly'n och justera första 7 raderna i koden med korrekta uppgifter.

• Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
I in2kma skrev:
Exakt så, jag duschar eller badar under högpris men väntar att värma upp till dess det är lågpris. Bra för mig och bra även i det stora perspektivet, att jämna ut förbrukningen. Fråga är alltså hur, och om det låter sig göra till ett pris jag kan tjäna in inom rimlig tid?
Vi har en gammal vvb och har satt in en "vanlig" strömbrytare som vi slår på och av manuellt. På minst 2ggr/v men alltid vid låga/minuspriser
Finns uppgift om att legionella risk är minimal om vattnet värms upp minst 1 ggn/v

S Sniken skrev:
Nu kör jag 3kwh och kontaktor på 4 billigaste timmarna varje dag
Med nya effektavgifterna kanske man måste tänka om. Använda mindre effekt under längre tid, tar då tyvärr längre tid att värma upp

S
K krambriw skrev:
Med nya effektavgifterna kanske man måste tänka om. Använda mindre effekt under längre tid, tar då tyvärr längre tid att värma upp
Ja, så kan det bli! Får fixa så att den kör beroende på solproduktion. 3kwh om solen ligger på - annars 3kwh om natten :) (när det i alla fall i början kommer vara halv effektavgift)

S Sniken skrev:
Om du har 3kwh värmare så kör en Shelly + kontaktor och ring elektrikern. Köp elskåpsvariant om du har automatsäkringar, annars kan du köra puck + kontaktor.

Jag kan välja mellan 1kwh värmare och 3kwh - men då jag insåg att jag ibland behöver upp mot 18h för att värma vatten med 1kwh så skulle det knappt utgöra någon skillnad att timmprisstyra. Vill gärna inte behöva gå in och köra extra manuellt.

Nu kör jag 3kwh och kontaktor på 4 billigaste timmarna varje dag. Funkar utmärkt även när familjen är på besök och många duschar.

Du behöver egentligen bara detta script:
[länk]
och (om du har 400v/2fas)
Shelly Plus 1 Mini Gen 3
Kontaktor (t.ex. Kontaktor, 2-pol, 400V, 20A)

Önskar du att även mäta strömmen så kan du köra en Shelly EM med klammer.

Bara att koppla upp shelly'n med wifi och klippa och klistra in koden in i kodhanteraren på shelly'n och justera första 7 raderna i koden med korrekta uppgifter.
Vad händer när värmaren har förbrukat 3 kWh? Är den slut då?

• Haha
  • Gilla
jayal1972 och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Japp då får man köpa en ny. Jag rekommenderar en på ca 3 kW. De brukar hålla mycket längre!

• Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
S
useless useless skrev:
Haha,

Inte slut, bara övergått till värmeenergi istället :) Energi kan ju inte försvinna!

En sån här har jag satt innan VVB:n. Har byggt ett eget hemautomationssystem där jag styr men jag tror man kan göra schema i inbyggda programvaran och även slå av och på manuellt via app eller webbläsare.

https://www.m.nu/smart-hem/shelly-pro3

Jag har även kopplat ur den ena av två elpatroner i VVB:n så att den drar 1500W istället för 3000W med tanke på effektavgiften vi har sedan februari i år. Det sparar runt 120:-/månad med Ellevio som nätbolag.

H hellgun skrev:
En sån här har jag satt innan VVB:n. Har byggt ett eget hemautomationssystem där jag styr men jag tror man kan göra schema i inbyggda programvaran och även slå av och på manuellt via app eller webbläsare.

[länk]

Jag har även kopplat ur den ena av två elpatroner i VVB:n så att den drar 1500W istället för 3000W med tanke på effektavgiften vi har sedan februari i år. Det sparar runt 120:-/månad med Ellevio som nätbolag.
Då behöver jag bara en elektriker mao.

H hellgun skrev:

[länk]

Tänk på att den bara klarar 240 Volt, så har man en varmvattenberedare med mer än en fas är den förmodligen inte användbar.

I in2kma skrev:
Jag.tänkte börja med att slå av den under de dyraste timmarna, om det nu är.mgn vits.
Det är en viss vits. Men det är inte det viktigaste. Det viktigaste är att hålla en jämn förbrukning över tid. Det är topparna som kostar pengar.

Vilken lösning du skall tillgripa är en fråga om ifall du vill att det skall vara helautomatiskt eller du kan tänka dig att göra vissa handgrepp för att få det att fungera.

En lösning som funkar utan en massa tekniska anordningar är att du själv slår på och av olika förbrukare.

T.ex: När du skall laga mat slår du av varmvattenberedaren och ser till att inte köra tvätt, tork, diskmaskin samtidigt. Inte ens kaffebryggaren/vattenkokaren eller varmhållningsplattan. Inte heller andra större förbrukare. När du är klar vid spisen kan du köra kaffebryggaren. När du är klar med kaffet kan du köra varmvattenberedaren.

Eftersom varmvattenberedaren är en storförbrukare är det ännu bättre att ha på den först när när priset gått ner och du inte heller kör andra maskiner. Varmvattenberedare har sällan tidsinställning. Du får slå på den manuellt på kvällen och ha räknat ut ungefär hur lång tid det tar innan termostaten i den börjar slå av för att varmvattnet blivit varmt. Använd "https://kalkylator.info/vattenuppvarmningsraknare" för detta. Diskmaskinen kör du först efter den tiden. De flesta har möjlighet till tidsinställd starttid. Detsamma gäller tvättmaskin och diskmaskin. Kör tvättmaskinen natt 1. Torktumlaren natt 2. Diskmaskinen natt 3.

Om du vill köra det hela automatiskt blir det en del tekniska installationer. Hur dessa installationer kan vare beror på förutsättningarna hos dig. Jag kan därför inte ge några råd om det.

Men ett råd kan jag ge: Ta dit en elektriker som ordna så att varmvattenberedaren drar mindre effekt. T.ex från 3 kilowatt till 1 kilowatt. Visserligen tar det mycket längre tid att värma varma varmvattnet men man uppnår det som eftersträvas: Jämn elförbrukning utan större toppar. Man måste dock beräkna att den klarar att värma varmvattnet på den tid som står till buds för dygnsuppvärmningen. Med hänsyn tagen till er vattenförbrukning per dygn. Tänk på faran för legionella. Se "https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...regler/vatten-och-avlopp/legionella-i-vatten/". Tvätt/tork/disk kör du tidsinställt så att det körs sent på natten då varmvattenberedaren nått sin temperatur och dess termostat börjar att arbeta. Fördela dessa maskiner så så att var och en av dem går en natt i taget. Om du lyckas få ner varmvattenberedarens effekt till under 2300 watt kan du ordna så den blir stickproppsansluten. Då kan du styra den med en timer. T.ex Clas Ohlson "36-8735"

Själv har jag strörmtransformatorer på inkommande el och slår av storförbrukare så snart förbrukninen börjar peka uppåt. Detta styrs av ett hemautomationssystem. Tog lite tid att få det att få till bra inställningar. Men nu har jag en mycket jämn belastningskurva.

Lycka till!

• Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
useless useless skrev:
Tänk på att den bara klarar 240 Volt, så har man en varmvattenberedare med mer än en fas är den förmodligen inte användbar.
En elektriker om en
B Blueeye skrev:
Det är en viss vits. Men det är inte det viktigaste. Det viktigaste är att hålla en jämn förbrukning över tid. Det är topparna som kostar pengar.

Vilken lösning du skall tillgripa är en fråga om ifall du vill att det skall vara helautomatiskt eller du kan tänka dig att göra vissa handgrepp för att få det att fungera.

En lösning som funkar utan en massa tekniska anordningar är att du själv slår på och av olika förbrukare.

T.ex: När du skall laga mat slår du av varmvattenberedaren och ser till att inte köra tvätt, tork, diskmaskin samtidigt. Inte ens kaffebryggaren/vattenkokaren eller varmhållningsplattan. Inte heller andra större förbrukare. När du är klar vid spisen kan du köra kaffebryggaren. När du är klar med kaffet kan du köra varmvattenberedaren.

Eftersom varmvattenberedaren är en storförbrukare är det ännu bättre att ha på den först när när priset gått ner och du inte heller kör andra maskiner. Varmvattenberedare har sällan tidsinställning. Du får slå på den manuellt på kvällen och ha räknat ut ungefär hur lång tid det tar innan termostaten i den börjar slå av för att varmvattnet blivit varmt. Använd "[länk]" för detta. Diskmaskinen kör du först efter den tiden. De flesta har möjlighet till tidsinställd starttid. Detsamma gäller tvättmaskin och diskmaskin. Kör tvättmaskinen natt 1. Torktumlaren natt 2. Diskmaskinen natt 3.

Om du vill köra det hela automatiskt blir det en del tekniska installationer. Hur dessa installationer kan vare beror på förutsättningarna hos dig. Jag kan därför inte ge några råd om det.

Men ett råd kan jag ge: Ta dit en elektriker som ordna så att varmvattenberedaren drar mindre effekt. T.ex från 3 kilowatt till 1 kilowatt. Visserligen tar det mycket längre tid att värma varma varmvattnet men man uppnår det som eftersträvas: Jämn elförbrukning utan större toppar. Man måste dock beräkna att den klarar att värma varmvattnet på den tid som står till buds för dygnsuppvärmningen. Med hänsyn tagen till er vattenförbrukning per dygn. Tänk på faran för legionella. Se "[länk]". Tvätt/tork/disk kör du tidsinställt så att det körs sent på natten då varmvattenberedaren nått sin temperatur och dess termostat börjar att arbeta. Fördela dessa maskiner så så att var och en av dem går en natt i taget. Om du lyckas få ner varmvattenberedarens effekt till under 2300 watt kan du ordna så den blir stickproppsansluten. Då kan du styra den med en timer. T.ex Clas Ohlson "36-8735"

Själv har jag strörmtransformatorer på inkommande el och slår av storförbrukare så snart förbrukninen börjar peka uppåt. Detta styrs av ett hemautomationssystem. Tog lite tid att få det att få till bra inställningar. Men nu har jag en mycket jämn belastningskurva.

Lycka till!
Hej,
Tack för djuplodande information. Jag förstår, men förstår inte varför man skapat ett system som nära nog gör det omöjligt att göra det som vore bäst för alla - förbruka minimalt med el till en så låg kostnad som möjligt. Vi är till stor det kvar i 1800 talet. Jag blir bara så vansinnigt trött på morgonen av att duscha på natten 🫩

• Gilla
Blueeye
  • Laddar…
I in2kma skrev:
En elektriker om en

Hej,
Tack för djuplodande information. Jag förstår, men förstår inte varför man skapat ett system som nära nog gör det omöjligt att göra det som vore bäst för alla - förbruka minimalt med el till en så låg kostnad som möjligt. Vi är till stor det kvar i 1800 talet. Jag blir bara så vansinnigt trött på morgonen av att duscha på natten 🫩
Jag håller fullständigt med. Ett mycket bättre system hade kunnat sjösättas. Som skulle ha målet att belasta elnätet jämt över tid. På 60-talet när "alla" skulle värma all sin förbrukning med elektricitet (Vi hade viss kärnkraft och det skulle skaffas än mer) skulle alla ha två elcentraler vid nyinstallation. En central skulle alltid vara på. Den andra skulle kunna styras med signaler från elverket. Tanken var att slå av alla "central nr 2" i ett helt bostadsområde i 15 minuter i taget. Teknik och möjlighet fanns ännu inte, men man såg framför sig att sådan styrning skulle kunna genomföras i framtiden. Nu blev det intet av dessa idéer. Med dagens teknik med möjlighet till fjärrstyrning kunde idéerna återupptas. Dvs elverket (elnätsägaren) kunde fjärrmanövrera sådana förbrukare (tom solcells/vindproducenter) som kan stängas av i 15 minuter utan att kunden ens märker det. Den eftersträvade funktionen, att utjämna belastningen av elnätet, skulle uppnås. Kunden skulle kunna ha samma pris per kilowattimme hela tiden.

I Norge, åtminstone där jag var för ett antal år sedan, hade man redan då ett system med manuell hantering (hos kunden). I köket sitter en mätare med rött streck. Går visaren över det röda strecket är elektriciteten dyr. Under strecket är den billig(-are). När vi kom dit en dag för tidigt och behövde duscha av oss resdammet slog de av tvättmaskinen och slog på varmvattenberedaren. Ett enkelt system som alla begrep.

B Blueeye skrev:
Jag håller fullständigt med. Ett mycket bättre system hade kunnat sjösättas. Som skulle ha målet att belasta elnätet jämt över tid. På 60-talet när "alla" skulle värma all sin förbrukning med elektricitet (Vi hade viss kärnkraft och det skulle skaffas än mer) skulle alla ha två elcentraler vid nyinstallation. En central skulle alltid vara på. Den andra skulle kunna styras med signaler från elverket. Tanken var att slå av alla "central nr 2" i ett helt bostadsområde i 15 minuter i taget. Teknik och möjlighet fanns ännu inte, men man såg framför sig att sådan styrning skulle kunna genomföras i framtiden. Nu blev det intet av dessa idéer. Med dagens teknik med möjlighet till fjärrstyrning kunde idéerna återupptas. Dvs elverket (elnätsägaren) kunde fjärrmanövrera sådana förbrukare (tom solcells/vindproducenter) som kan stängas av i 15 minuter utan att kunden ens märker det. Den eftersträvade funktionen, att utjämna belastningen av elnätet, skulle uppnås. Kunden skulle kunna ha samma pris per kilowattimme hela tiden.

I Norge, åtminstone där jag var för ett antal år sedan, hade man redan då ett system med manuell hantering (hos kunden). I köket sitter en mätare med rött streck. Går visaren över det röda strecket är elektriciteten dyr. Under strecket är den billig(-are). När vi kom dit en dag för tidigt och behövde duscha av oss resdammet slog de av tvättmaskinen och slog på varmvattenberedaren. Ett enkelt system som alla begrep.
Vattenfall kan ju ringa mig när det är dags att duscha 😴

• Haha
Blueeye
  • Laddar…
I in2kma skrev:
Vattenfall kan ju ringa mig när det är dags att duscha 😴
Varför ska dem ringa dig?
Jag kan lova dig att din vvb idag inte startar samma sekund som du börjar duscha, men ändå finns det varmvatten.
Magi... eller vara vanlig fysik😉

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.