G OMathson skrev:
Du har tillgång till sjö, de flesta har inte det. Vi bor högst troligen tätare än du. Kolla gärna Sgu karta i tättbebyggda villaområde. Du har rätt när det gäller energi men inte effekt när hålen ligger nära varandra och efter en tid på vintern redan är nedkylda.
Jag vidhåller att det är få förunnat att ha tillgång till sjö, vi har haft denna diskussion tidigare. Du har rätt i din verklighet jag har rätt i min.
Jag har svårt att överhuvudtaget komma åt en sjö för att ta ett dopp på sommaren har inte lyckats ännnu, har du?
Hålen blir ju inte mer nerkylda för att de används dubbelt så hårt under halva tiden.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
G
D Daniel 109 skrev:
Hålen blir ju inte mer nerkylda för att de används dubbelt så hårt under halva tiden.
Inte hålet över längre tid (år)men innehållet i slangen blir det beroende på effektuttaget och hålets övriga beskaffenheter.

G OMathson skrev:
DUT -18C. Nibe F1245-7 2020, hål från 2003 ca 140m ca 130m aktivt, acc 300l, nu in vid vv 5,5 in så hålet återhämtning sig bra på årsbasis men brine in sjunker rätt snabbt på senhösten, såg detta redan hösten 2003.
När pumpen i början på vintern börjat gå en hel del per dygn och det är ca -2 in, slår över till vv så kan in öka till ca -1 in, det bevisar att effektuttaget påverkar brine in rätt snabbt, cop minskade ju vid vv pga högre temperatur på varma sidan.
Om elpriset diffar väldigt mycket inom dygnet på hösten/början vintern så stämmer det du skriver men senare på vintern när elpriset troligen är ännu högre funkar det sämre.
COP sjunker en del men det motsvarar mindre än 50% ökat elpris iaf.
Så det är bara att köra.

G OMathson skrev:
Inte hålet över längre tid (år)men innehållet i slangen blir det beroende på effektuttaget och hålets övriga beskaffenheter.
Inte om du mäter över ett dygn heller.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.