130 811 läst ·
468 svar
131k läst
468 svar
Tibber - tack för den här tiden
Finns det fortfarande fasta priser?Stringfellow Hawke skrev:
Jag har elbil och kan köra tvätt och disk på kvällar. Men värmen, den är svår att göra nåt rejält åt (har redan BVP jag ställt ned på dagtid), har en spis med kamin jag kan elda i, men det "biter inte" för det blir mest varmt i en del av huset.
Det jag kan spara genom att ladda bilen och tvätta på natten undrar jag om jag får igen? Det är så liten del av elen. Det känns sjukt att binda på de priserna, men eftersom väldigt lite el går åt på sommarn så är det kanske rimligt. Vad kommer priserna bli i vinter om det kan vara 5 spänn en morgon som denna?
Edit: Tibber visade 6,73 (inkl avgifter) kl 8 i morse.
På nåt sätt (för klimatet) tror jag ändå det är bra att vi funderar på detta med beroendet på olja och gas. Men alternativ måste till hyfsat snabbt för de elpriser som råder nu är inte roliga.
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Ja precis, min känsla är att december återkommer men nu kanske nov-mars, med 5-10 kr/kWh hela dygnet.J JohanLun skrev:Finns det fortfarande fasta priser?
Jag har elbil och kan köra tvätt och disk på kvällar. Men värmen, den är svår att göra nåt rejält åt (har redan BVP jag ställt ned på dagtid), har en spis med kamin jag kan elda i, men det "biter inte" för det blir mest varmt i en del av huset.
Det jag kan spara genom att ladda bilen och tvätta på natten undrar jag om jag får igen? Det är så liten del av elen. Det känns sjukt att binda på de priserna, men eftersom väldigt lite el går åt på sommarn så är det kanske rimligt. Vad kommer priserna bli i vinter om det kan vara 5 spänn en morgon som denna?
Jag har fritidshus och kan också elda som satan, har billig ved, men vi är inte där i långa perioder och jag vill inte ställa huset under c:a 14 gr. Har en LLVP som sköter det men dec kostade ändå 5000 kr bara på Tibber (215 öre/kWh) nät tillkommer. Dubbla 215 så blir det inget kul.
Vattenfall erbjuder fast pris och dom lär inte gå i kk.
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 355 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 355 inlägg
Med en afuktare så kan du hålla 6-8grader istället...Stringfellow Hawke skrev:
Ja precis, min känsla är att december återkommer men nu kanske nov-mars, med 5-10 kr/kWh hela dygnet.
Jag har fritidshus och kan också elda som satan, har billig ved, men vi är inte där i långa perioder och jag vill inte ställa huset under c:a 14 gr. Har en LLVP som sköter det men dec kostade ändå 5000 kr bara på Tibber (215 öre/kWh) nät tillkommer. Dubbla 215 så blir det inget kul.
Vattenfall erbjuder fast pris och dom lär inte gå i kk.
Om man tittar på elpriskollen.se så finns det:J JohanLun skrev:
101 st fast pris avtal på 1 år där bästa priset är 168,77 öre/kWh.
50 st på 2 år / 155,24.
84 st på 3 år / 130,93.
8 st på 4 år / 130,64.
16 st på 5 år / 130,93.
Så det finns elleverantörer som lämnar fastprisavtal i alla fall elområde 3 som gäller för ovanstående. Priserna är väl kanske inte de bästa men det går att få fast avtal. Sitter själv på ett 3 års avtal som går ut i juni nästa år. Skall bli intressant att se hur mycket dyrare det kommer att bli då, för det kommer det med stor sannolikhet att bli. För det lär nog knappast bli 30,62 öre/kWh som jag har idag....
Det känns väldigt mycket. Men kanske är det trots allt en bra deal.R roli skrev:
Min mardröm vore att BVP pajade i vinter, så man får köra direktverkande el. DÅ blir det dyrt. Nya BVP har ju väldigt lång leveranstid. Jag blir mer och mer sugen på att återinstallera de eldstäder (kakelugnar) huset en gång i tiden haft...
är det någon man ska vara arg på – av åtskilliga anledningar – så är det PutinP Peter787 skrev:
naturgasen har blivit oerhört dyr det senaste året – dels på grund av en post-pandemisk stor efterfrågan, men inte minst för Gazproms leveranser och deras europeiska gasdepåers fyllnadsgrad under 2021 som varit lägre än vanligt, för att inte tala om hur priserna sköt iväg ännu mer efter Putins anfallskrig på Ukraina och därefter att Ryssland successivt strypt gasflödena från Ryssland till Europa
av all elproduktion i EU så kommer ungefär en femtedel från att elda naturgas, och det har legat någotsånär konstant över tid – naturgas används till elproduktion i nästan alla länder i Europa, även exempelvis i våra nära grannar Finland och Danmark
kärnkraften har visserligen minskat i omfattning, men relativt sett är det är inga extrema förändringar av produktionen som har skett
enligt Eurostat har andelen kärnkraft inom den europeiska unionens elproduktion på 10 år minskat från 29 till 26 procent, medan naturgasen har minskat från 19 till 14 procent – så på makroskopisk nivå så känns det motigt att hävda att "kärnkraft har ersatts med gas"
(uppgifterna för 2021 är fortfarande preliminära så de kan komma att justeras något längre fram)
elproduktionen i Europa kommer främst från kärnkraft, naturgas, vattenkraft, kol samt sol- och vindkraft, och produktionskostnaderna för vart och ett ligger i alla fall i samma härad – när nu gaspriset ligger på det tiodubbla mot normalt så går elpriserna givetvis bananas...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
naturgas har i decennier haft en betydande roll i den europeiska elproduktionen, och när nu gaspriset är tio gånger högre än vanligt så slår det igenom på elpriserna i hela Europa, och hade gjort så oavsett om vi hade haft kvar all nedlagd kärnkraft eller inte – ansvaret för att elpriset rusar som det gör vilar stort på Putins axlar
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 216 inlägg
Tyskland hade ca 36 kärnkraftsreaktorer i drift 2002.harka skrev:
är det någon man ska vara arg på – av åtskilliga anledningar – så är det Putin
naturgasen har blivit oerhört dyr det senaste året – dels på grund av en post-pandemisk stor efterfrågan, men inte minst för Gazproms leveranser och deras europeiska gasdepåers fyllnadsgrad under 2021 som varit lägre än vanligt, för att inte tala om hur priserna sköt iväg ännu mer efter Putins anfallskrig på Ukraina och därefter att Ryssland successivt strypt gasflödena från Ryssland till Europa
av all elproduktion i EU så kommer ungefär en femtedel från att elda naturgas, och det har legat någotsånär konstant över tid – naturgas används till elproduktion i nästan alla länder i Europa, även exempelvis i våra nära grannar Finland och Danmark
kärnkraften har visserligen minskat i omfattning, men relativt sett är det är inga extrema förändringar av produktionen som har skett
enligt Eurostat har andelen kärnkraft inom den europeiska unionens elproduktion på 10 år minskat från 29 till 26 procent, medan naturgasen har minskat från 19 till 14 procent – så på makroskopisk nivå så känns det motigt att hävda att "kärnkraft har ersatts med gas"
[bild]
(uppgifterna för 2021 är fortfarande preliminära så de kan komma att justeras något längre fram)
elproduktionen i Europa kommer främst från kärnkraft, naturgas, vattenkraft, kol samt sol- och vindkraft, och produktionskostnaderna för vart och ett ligger i alla fall i samma härad – när nu gaspriset ligger på det tiodubbla mot normalt så går elpriserna givetvis bananas...
[bild]
naturgas har i decennier haft en betydande roll i den europeiska elproduktionen, och när nu gaspriset är tio gånger högre än vanligt så slår det igenom på elpriserna i hela Europa, och hade gjort så oavsett om vi hade haft kvar all nedlagd kärnkraft eller inte – ansvaret för att elpriset rusar som det gör vilar stort på Putins axlar
Då bestämde regeringen ledd av Gerhard Schröder att alla kärnkraftsverk skulle stängas senast 2021.
Energin skulle komma från rysk gas...
Gerhard Schröder är idag 'konsult' med hög lön från ryska Gazprom som säljer gas till Tyskland...
Så blir det när samhällsviktiga beslut tas av korrupta politiker.
Om nu Tyskland vill begå industriellt självmord, så gör det då, men blanda inte in resten av Europa i era korkade beslut.
Klipp alla elkablar till Tyskland.
jag håller med din ståndpunkt, men förstår också att det är svårt för oss som har förmånen att leva i demokratier att helt avskärma oss från icke-demokratiska stater, som dessutom kan [komma att] utgöra säkerhetshot (Ryssland, Kina, gulfstater...)Nötegårdsgubben skrev:
liksom att styrelseskick och mental hälsa kan förändras snabbare än vad det tar att ratta om kursen på stora infrastrukturprojekt – till exempel var Putin på omslaget till Time magazine år 2007 som Person of the year, bland annat för att han fått till ordning i sitt tidigare så kaotiska land...
jag menar inte att ett tidningsomslag/-artikel skulle ersätta underrättelsetjänsterna, men kan tjäna som exempel på hur saker förändras över tid
jag håller med om att Gerhard inte verkar vara någon schöningP Peter787 skrev:Tyskland hade ca 36 kärnkraftsreaktorer i drift 2002.
Då bestämde regeringen ledd av Gerhard Schröder att alla kärnkraftsverk skulle stängas senast 2021.
Energin skulle komma från rysk gas...
Gerhard Schröder är idag 'konsult' med hög lön från ryska Gazprom som säljer gas till Tyskland...
Så blir det när samhällsviktiga beslut tas av korrupta politiker.
Om nu Tyskland vill begå industriellt självmord, så gör det då, men blanda inte in resten av Europa i era korkade beslut.
Klipp alla elkablar till Tyskland.
men:
...Tyskland hade ca 36 kärnkraftsreaktorer i drift 2002....
nej, man hade exakt 19 reaktorer i drift då, varav tre fortfarande är det
många verkar leva i tron att Tyskland har varit en utpräglad kärnkraftsnation, men tyskarna har varit mycket djupare förankrade i fossilbränning och kärnkraften har väl som mest legat runt 30% av landets elförsörjning (jämför Frankrike runt 75%, Sverige runt 50%)
...Om nu Tyskland vill begå industriellt självmord, så gör det då, men blanda inte in resten av Europa i era korkade beslut. Klipp alla elkablar till Tyskland...
jag tror att övriga Europa skulle bli väldigt ledsna om alla elkablar till Tyskland klipptes av – tyskarna är en stor nettoexportör utav el till övriga Europa och de har inte varit nettoimportörer sedan 2002 (på gamle Schröders tid):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
några fler destruktiva förslag?
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Kan du hålla isär energibehov och effektbehov? De flesta något äldre vp anläggningar har ett väldigt högt effektbehov när det är riktigt kallt, typ alla luft luft, flesta luft vatten och väldigt många berg/sjö vp. Vad händer då när det blåser dåligt (finns för lite effekt) och är kallt ute, jo effektbehovet bli nästan lika stort för de som har direkverkande el som de som redan har vp så skyll inte på de som inte har vp i Stockholm eller norr om. Effektbehovet blir nästan samma om vp använder luft på kalla sidan och det kallt ute.Johan1975z skrev:
Jag förordar inte direktel men att priset ökar flera hundra procent på nått år och tillgänligheten kommer att minska beror väldigt lite på brukarna i äldre bostäder, det beror på populism, kortsiktghet, vågmästarpartiet, makt, ideologi, krig osv då lungna ner dig!