130 810 läst ·
468 svar
131k läst
468 svar
Tibber - tack för den här tiden
Det är ju inte så att det inte går att sänka sina utgifter på bil och värme bara för att man också tvättar och diskar på natten…?tensiden skrev:
Sen det här med att det skulle vara något problem med sunkig tvätt bara för att man inte tvättar på dagen köper jag inte. Jag har tvättat på natten i flera år av tidsbesparingsskäl. Det är supersmidigt att ha en maskin klar för torktumling och sätta igång en ny tvätt direkt på morgonen. Det är bara att sätta maskinen på att vara klar ungefär när man går upp. Tvätten blir ju inte sunkig för att den ligger någon timme innan man tar ut den.
Torktumlar man mer än kallingar strumpor och handdukar idag? Själva äger vi ingen torktumlare. Den som fanns i huset åkte ut 2 månader efter vi flytta in.Elon Musk skrev:
Det är ju inte så att det inte går att sänka sina utgifter på bil och värme bara för att man också tvättar och diskar på natten…?
Sen det här med att det skulle vara något problem med sunkig tvätt bara för att man inte tvättar på dagen köper jag inte. Jag har tvättat på natten i flera år av tidsbesparingsskäl. Det är supersmidigt att ha en maskin klar för torktumling och sätta igång en ny tvätt direkt på morgonen. Det är bara att sätta maskinen på att vara klar ungefär när man går upp. Tvätten blir ju inte sunkig för att den ligger någon timme innan man tar ut den.
I lägenheten fanns torkskåp. Det användes till allt utom just det jag skrev =) Nu får allt lufttorka.
Nej det gör det kanske inte, och man förlitar sig därför på att alltid kunna köpa direktel till rimligt pris, tillsammans med övriga loosers som inte heller tänker mer än ett steg framåt och därför vältrar över sitt egna ansvar på oss andra.G OMathson skrev:
Därav min idé om att hjälpa folk till deras eget bästa.
Tack för påminnelsen!
Hur du väljer att torka dina kläder är helt irrelevant för det jag skrev.Rkarlsson skrev:
Helt är det ju ändå inte för många använder inte en tumlare. Många vill inte tvätta på natten heller. Samtidigt som en del vill göra det.Elon Musk skrev:
Just för energins skull så har vi ju iallafall nästan 6-9 månader man kan hänga tvätten ute. Men visst folk väljer ändå att tumla och gnälla över energin för den sakens skull.
Vi har relativt välisolerat och 1300 volymtank med sjövärmepump. Om man stänger av värmen helt när det blir dyrt kl 6 så faller inomhustempen med en grad framåt 2100.G OMathson skrev:Spelar inte så stor roll då det nästa alltid är uppvärming som står för den största energiförbrukning, de som har värmen via brf eller hyresvärd kan ju inte påverka direkt. Stänga av ett värmesystem pga högt pris på el funkar ju sällan bra om det är kallt/dyr el flera dygn. Visst, om man toppar en vp med el kanske man kan förskjuta någon timme hit eller dit men det kan påverka verkningsgraden negativt.
Sedan gäller det bara att värmepumpen hinner värma upp allt under natten.
I mitt fall inte så jag fick stödelda de värsta dygnen.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Ja, de är ju få förunnat med sjötomt... Svårt att sänka tempen i en sjö under +4C, vattens högsta densitet. Sämre med berg/jord och luften är ju som den är när det bidde kallt.K karlmb skrev:
När det är dut så är det dut.
Arvidsjaur verkar ha bland de lägsta med -38C och Visby bara -12C. Stockholm -18C. Att stänga av vp vid eller nära dut kan normalt inte va nån bra idé.
Att stoppa en bvp halva dygnet och köra den dubbelt så hårt på natten sänker inte totala energiuttaget från berget eller annan källa.G OMathson skrev:Ja, de är ju få förunnat med sjötomt... Svårt att sänka tempen i en sjö under +4C, vattens högsta densitet. Sämre med berg/jord och luften är ju som den är när det bidde kallt.
När det är dut så är det dut.
Arvidsjaur verkar ha bland de lägsta med -38C och Visby bara -12C. Stockholm -18C. Att stänga av vp vid eller nära dut kan normalt inte va nån bra idé.
Nej, men vid vilken procentuella prisskillnad mellan perioderna börjar det löna sig? Om priset på dagen är säg... Fyra gånger så högt som på natten, lönar det sig inte då?K karlmb skrev:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Du har tillgång till sjö, de flesta har inte det. Vi bor högst troligen tätare än du. Kolla gärna Sgu karta i tättbebyggda villaområde. Du har rätt när det gäller energi men inte effekt när hålen ligger nära varandra och efter en tid på vintern redan är nedkylda.K karlmb skrev:
Jag vidhåller att det är få förunnat att ha tillgång till sjö, vi har haft denna diskussion tidigare. Du har rätt i din verklighet jag har rätt i min.
Jag har svårt att överhuvudtaget komma åt en sjö för att ta ett dopp på sommaren har inte lyckats ännnu, har du?
Ja, det är trevligt med sjötomt.G OMathson skrev:Du har tillgång till sjö, de flesta har inte det. Vi bor högst troligen tätare än du. Kolla gärna Sgu karta i tättbebyggda villaområde. Du har rätt när det gäller energi men inte effekt när hålen ligger nära varandra och efter en tid på vintern redan är nedkylda.
Jag vidhåller att det är få förunnat att ha tillgång till sjö, vi har haft denna diskussion tidigare. Du har rätt i din verklighet jag har rätt i min.
Jag har svårt att överhuvudtaget komma åt en sjö för att ta ett dopp på sommaren har inte lyckats ännnu, har du?
Resten motsäger inte det jag skrev.
Det finns inget problem i att förskjuta effektuttaget till natten. Det enda intressanta i borrhålet är det genomsnittliga uttaget per dygn.
Oavsett om du har 20 eller 200m till närmsta granne.
Det lönar sig redan vid 20% skillnad skulle jag gissa. Blir lite lägre COP iom med ngt lägre brinetemp kan jag tänka mig.stefancrs skrev:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Du har erfarenhet av sjövärme, jag har erfarenhet av mitt "dåliga" hål och ändå vet du mer om dåliga hål än jag?K karlmb skrev:
Säg att man plockar ca 120kW/dygn (5kW/timme) från kalla sidan när pumpen går hela tiden, -3 in och -7 ut. Man skulle alltså kunna plocka 10kW/timme i 12 timmar i stället, vad tror du man får som in temp då? eller i extremfallet 120kW på en timme utan problem?
Man får tillbaka sin egen kyla, slangarna ligger emot varandra hela sträckan i samma vattenvolym som inte ksn geifrån sig hur mycket effekt som helst.
Igentligen är bergvärmehål rätt dåliga värmeväxlare men på årsbasis funkat det ju ändå rätt bra som "energiflyttare över året" och pumparna är optimerade för att funka ok vid runt 0C in ändå men bättre med 4C in som du kanske i teorin har som lägst.
Vad är din DUT?G OMathson skrev:Du har erfarenhet av sjövärme, jag har erfarenhet av mitt "dåliga" hål och ändå vet du mer om dåliga hål än jag?
Säg att man plockar ca 120kW/dygn (5kW/timme) från kalla sidan när pumpen går hela tiden, -3 in och -7 ut. Man skulle alltså kunna plocka 10kW/timme i 12 timmar i stället, vad tror du man får som in temp då? eller i extremfallet 120kW på en timme utan problem?
Man får tillbaka sin egen kyla, slangarna ligger emot varandra hela sträckan i samma vattenvolym som inte ksn geifrån sig hur mycket effekt som helst.
Igentligen är bergvärmehål rätt dåliga värmeväxlare men på årsbasis funkat det ju ändå rätt bra som "energiflyttare över året" och pumparna är optimerade för att funka ok vid runt 0C in ändå men bättre med 4C in som du kanske i teorin har som lägst.
Att du sitter med underdimensionerat hål motsäger inte mkt av det jag skriver.
Under dagen skulle tempen återställas om du stoppar bvp.
Som jag skrev så är det möjligt att COP sjunker något. Men med prisskillnader på 20-1000% är det ju inget, eller hur?
Och tycker man 20% inte spelar någon roll så kan ju pumpen få gå den dagen.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
DUT -18C. Nibe F1245-7 2020, hål från 2003 ca 140m ca 130m aktivt, acc 300l, nu in vid vv 5,5 in så hålet återhämtning sig bra på årsbasis men brine in sjunker rätt snabbt på senhösten, såg detta redan hösten 2003.K karlmb skrev:Vad är din DUT?
Att du sitter med underdimensionerat hål motsäger inte mkt av det jag skriver.
Under dagen skulle tempen återställas om du stoppar bvp.
Som jag skrev så är det möjligt att COP sjunker något. Men med prisskillnader på 20-1000% är det ju inget, eller hur?
Och tycker man 20% inte spelar någon roll så kan ju pumpen få gå den dagen.
När pumpen i början på vintern börjat gå en hel del per dygn och det är ca -2 in, slår över till vv så kan in öka till ca -1 in, det bevisar att effektuttaget påverkar brine in rätt snabbt, cop minskade ju vid vv pga högre temperatur på varma sidan.
Om elpriset diffar väldigt mycket inom dygnet på hösten/början vintern så stämmer det du skriver men senare på vintern när elpriset troligen är ännu högre funkar det sämre.