130 811 läst ·
468 svar
131k läst
468 svar
Tibber - tack för den här tiden
Jag skapade ett python script som man kan köra för att ta reda på om man tjänar eller förlorar på timmätt innan man byter till timmätt. Scriptet hanterar data exporter från Ellevio nätägaren och hämtar priser live från Nordpool. Om andra nätägare exporterar i ett annat format så får man göra anpassningar för detta...
priset presenteras utan elcert, moms, skatter, överföring, balanskostnader, påslag och månadsavgift för att vara elhandlar neutralt
https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/ellevio_hourly_costs.py
indata:
priset presenteras utan elcert, moms, skatter, överföring, balanskostnader, påslag och månadsavgift för att vara elhandlar neutralt
https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/ellevio_hourly_costs.py
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
indata:
Oljefyllda radiatorer tenderar till att hålla värmen längre. Vet ej hur Nya icke oljefyllda jämför sig men de vi bytte ut stängde av sig och satte på sig konstant utan något mellanläge. Var som en fön.A AndersS skrev:
Det var ingen speciellt bra jämförelse. De drar precis lika mkt energi. I ett rum som är isolerat går det åt lika mkt för uppvärmning, men de oljefyllda ger en jämnare uppvärmning. Det är snarare så att oljefyllda har en lägre temp och är därför ofta något större medans klassiska ofta är mindre och har en högre temp. Som att jämföra vattenradiatorer för högtemp och låg temp..P Paratroopa skrev:
Du har fel. Du borde lägga dina pengar på nått vettigare än att värma din kåk med direktverkande el. Det är sådana som du som vi har att tacka för våra energipriser.P Paratroopa skrev:
Nej, det är våra mindre begåvade politiker vi har att tacka för de absurda energipriser vi har, och då menar jag inte Putin.Johan1975z skrev:
Felet ligger hos Merkel, som lägger ner fungerande kärnkraft i Tyskland pga. tsunamis (som aldrig kommer till Tyskland).
Svenska politiker är lika korkade som straffbeskattar kärnkraften men subventionerar slumpkraften (vindkraften) som dessutom mördar tusentals fåglar.
Lägg därtill elenergiområdena som EU ville ha med kablar till misskötta energimarknader likt den Tyska så får vi ännu högre energikostnader.
Hur kan det vara svårt att förstå att man kan spara hälften eller ännu mer med olika former av värmepumpar jfrt med att köra med direktverkande el?P Peter787 skrev:Nej, det är våra mindre begåvade politiker vi har att tacka för de absurda energipriser vi har, och då menar jag inte Putin.
Felet ligger hos Merkel, som lägger ner fungerande kärnkraft i Tyskland pga. tsunamis (som aldrig kommer till Tyskland).
Svenska politiker är lika korkade som straffbeskattar kärnkraften men subventionerar slumpkraften (vindkraften) som dessutom mördar tusentals fåglar.
Lägg därtill elenergiområdena som EU ville ha med kablar till misskötta energimarknader likt den Tyska så får vi ännu högre energikostnader.
Stänger du ens fönstren på vintern?
Ska politikerna göra det också åt dig?
Eller gillar du bara att betala skatt?
Vad hjälper det att spara hälften, om energipriset i elområde 4 är 30 gånger högre än i elområde 1 pga. korkade politiker ?K karlmb skrev:
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Funderar starkt på 128 öre 3-års fast pris, sjukt är det. Vintern kommer bli galen. Jag kan tyvärr inte sluta förbruka el.
Kanske 168 öre 12 mån fast, hur tänker ni andra?
Se3
Kanske 168 öre 12 mån fast, hur tänker ni andra?
Se3