130 810 läst ·
468 svar
131k läst
468 svar
Tibber - tack för den här tiden
Tusen tack. Då förstår jag lite mera. Förmodar det sen tillkommer moms och andra påslag på detta pris så frågan är om det är lönt att testa timpris istället för rörligt när vårt fasta avtal snart löper ut. Är så velig och försöker läsa på allt jag kanMagnus E K skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 216 inlägg
Skatter och avgifter läggs på alla elpriser, vare sig man har rörligt eller fast pris. Tittar man på timprisavtal (eller månadsavtal) rör det sig några öre per kWh, medan fasta avtal blir en gissning eftersom att varken leverantör eller kund vet vad det underliggande priset kommer vara.
För att hantera denna osäkerhet är bundna avtal normalt dyrare, men ibland gissar leverantören fel till kundens förmån, så vid extremt höga (och oförutsedda) elpriser som i december kan man tjäna på bundet.
För att hantera denna osäkerhet är bundna avtal normalt dyrare, men ibland gissar leverantören fel till kundens förmån, så vid extremt höga (och oförutsedda) elpriser som i december kan man tjäna på bundet.
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 355 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 355 inlägg
När du drar ner llvp så kanske ftx / elelement får stödja med ren el istället. Eller golvvärme?H HM2020 skrev:Okej. Jag tycker bara det är konstigt att förbrukningen är lägre när vi "gasar på" än när vi typ inte gör något alls. Som sagt häromdagen när det var billig el gör vi följande , tvättar 2-3 maskiner, kör diskmaskinen 2 gånger, torktumlar 2 gånger, tar varsin dusch, kör en kalops på gamla spisen ca 3h. Luft luft inställd på 25 grader, näst högsta styrka på fläkt. Förbrukningen då = 65 kWh.
Igår = ingen dusch, ingen tvättmaskin, ingen torktumlare, ingen disk, ingen dusch. Kollade lite på tv kanske 3h. Ingen spis, ingen micro, luft luft nerställd till 22 grader och näst lägsta fläkt.
Förbrukningen =69 kWh.
Jag struntar egentligen i att det är lite dyrare, är bara sjukt nyfiken varför det typ alltid är såhär. Dagar när det är dyrt förbrukar vi mer, men använder mindre saker hemma. Dagar när det är billigt, använder mer saker men förbrukningen minskar. Bör det inte vara tvärtom?!
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 355 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 355 inlägg
Givet att inte elhandlaren går i KK och du får anvisningsavtalNötegårdsgubben skrev:
Skatter och avgifter läggs på alla elpriser, vare sig man har rörligt eller fast pris. Tittar man på timprisavtal (eller månadsavtal) rör det sig några öre per kWh, medan fasta avtal blir en gissning eftersom att varken leverantör eller kund vet vad det underliggande priset kommer vara.
De flesta kan flytta varmvattenproduktion till natten + slå av värmen 2 ggr fm o em i säg 2 timmar varje gång. Är det inte svinkallt ute och man bor i en oisolerad sommarstuga så lär det knappt märkas. Det enda problemet är att de optimala tiderna för när man ska slå av förbrukning flyttar sig lite dag till dag. En del dagar som idag, är det bara en peak.K Kallens skrev:Rent generellt gäller väl att ser ditt förbrukningsmönster ut som medelkonsumentens blir timdebitering och "vanligt" ungefär samma kostnad. Förbrukar du mer på billiga tider än de flesta så blir det billigare med timdebitering, men också tvärtom. Det sistnämnda inser inte alla.
Som TS säger, de flesta kan inte flytta särskilt stor del av förbrukningen, oavsett hur smart man bygger sitt hem. För de flesta finns då ingen poäng med timdebitering.
Detta går att lösa manuellt om man är hemma eller om man har några enkla brytare kopplat till ngn form av hemautomationssystem, eller helt automatiskt via tex Tibber eller något egenbyggt system.
I normala tider är det dock alltid som dyrast 6-8 och 16-21. Resten av dygnet är oftast ganska billiga. Så smartstyrning krävs oftast inte utan räcker med schemaläggning. Förutsatt att man har smartstyrning på elbilen (men även där kan man schemalägga 01-04 isch och också veta att det är billigast möjliga)K karlmb skrev:De flesta kan flytta varmvattenproduktion till natten + slå av värmen 2 ggr fm o em i säg 2 timmar varje gång. Är det inte svinkallt ute och man bor i en oisolerad sommarstuga så lär det knappt märkas. Det enda problemet är att de optimala tiderna för när man ska slå av förbrukning flyttar sig lite dag till dag. En del dagar som idag, är det bara en peak.
Detta går att lösa manuellt om man är hemma eller om man har några enkla brytare kopplat till ngn form av hemautomationssystem, eller helt automatiskt via tex Tibber eller något egenbyggt system.
Problemet är att det knappt märks på elräkningen heller. Räknade ut att man i december hade sparat i snitt 76 öre/dygn + moms genom att förskjuta 1 kWh en timme. De stora besparingarna uteblir eftersom de efterföljande timmarna då man "kör ikapp" inte heller är särskilt billiga. Tyvärr inträffar också den optimala timmen oftast lite för tidigt på dygnet för att inleda en nattsänkning.K karlmb skrev:
Jo visst. En kWh 1 gång gör ju ingen rik. Flyttar man ett antal kWh varje dag så blir det ju i alla fall lite pengar. Gör man det med automatik så är det ju bara att glömma bort.C cpalm skrev:Problemet är att det knappt märks på elräkningen heller. Räknade ut att man i december hade sparat i snitt 76 öre/dygn + moms genom att förskjuta 1 kWh en timme. De stora besparingarna uteblir eftersom de efterföljande timmarna då man "kör ikapp" inte heller är särskilt billiga. Tyvärr inträffar också den optimala timmen oftast lite för tidigt på dygnet för att inleda en nattsänkning.
Jag tror det bara är att vänja sig vid att elpriset svänger. Automatisera det som går, göra saker smart. Nu är det ca 19% vindkraft och jag har sett prognoser på 45-50% vindkraft 2050. Med tanke på hur vinden blåser så kommer det finnas mängder med billiga timmar i framtiden. Och snordyra timmar också, eftersom backupen till vindkraft förmodligen är ganska dyr även i framtiden.
Jag hade 93 öre/kWh inkl moms i januari, timprisavtal (nätavgifter och elskatt exkluderat). Lite märks det allt på elräkningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo. Men det är rätt många timmar mellan 16 och 21 vilket gör att man i de flesta fall behöver hitta några timmar utöver 21-06 för att hinna med att få in hela dygnsbehovet av el för den viktigaste posten, uppvärmning vintertid.H hewsbyggare skrev:I normala tider är det dock alltid som dyrast 6-8 och 16-21. Resten av dygnet är oftast ganska billiga. Så smartstyrning krävs oftast inte utan räcker med schemaläggning. Förutsatt att man har smartstyrning på elbilen (men även där kan man schemalägga 01-04 isch och också veta att det är billigast möjliga)
De flesta kör ju inte med elpatron i 2m3 acctankar utan har någon form av värmepump med mer begränsad effekt.
Men det är möjligt att man tröttnar på att jaga varenda dyrtimme och blir nöjd med en enkel timer som går in några timmar i 16-21 sjoket och som struntar i dyrtiden mellan 06 och 12.
Visst, men vi får i diskussionen inte tappa bort proportionerna.B BSOD skrev:
Alla pratar om "smarta lösningar" och det är ju i sig inget fel med det.
Men en krona här och där hjälper föga för den som sitter med en femsiffrig elräkning.
@cpalm nej, du har helt rätt. Tror det är mer realistiskt att man kanske få 10-15% lägre energikostnad, och kanske undvika lite effekttaxa, utan att rubba alltför mycket på komforten. Netto blir det nog mindre, eftersom teknik för att utföra detta kostar en del. Men den absoluta lejonparten av alla kostnader kommer ju kvarstå helt klart.
Jag kör oxå tibber med luft-luft pump. Några elelement och vvb med elepatroner. Även solceller på taket.
Nätägaren debiterar nätavgiften efter de tre högsta effekttopparna 07 till 19 vardagar.
VVB drar ca 3kw när den går. Så när den är på de tider som meldeleffekten mäts så höjs min nätavgift. Har därför stängt av vvb dagtid sen i december. Det har sänkt nätavgiften med 100-150 sek per månad. Sen kommer ytterligare lägre kostnad med lägre kwh-pris då jag flyttar 10-12 kwh till nattetid.
Nätägaren debiterar nätavgiften efter de tre högsta effekttopparna 07 till 19 vardagar.
VVB drar ca 3kw när den går. Så när den är på de tider som meldeleffekten mäts så höjs min nätavgift. Har därför stängt av vvb dagtid sen i december. Det har sänkt nätavgiften med 100-150 sek per månad. Sen kommer ytterligare lägre kostnad med lägre kwh-pris då jag flyttar 10-12 kwh till nattetid.
Pratar vi 10-15% (snarare än enstaka promille) är vi så klart inne på en mycket mer intressant storleksordning, även om det naturligtvis fortfarande står sig ganska slätt som motvikt till en 300-400%-ig prisökning.B BSOD skrev:
Nyckelordet här är tyvärr "tror". Jag ser inte konkret den potentialen i förskjutning av uppvärmningen när man räknar på det. Inte ens i samma världsrymd som du kanske förstår. Erkänner samtidigt att min kalkyl är något banal och utmanar alla som hävdar något annat att presentera sina egna siffror. Men låt oss lyfta diskussionen till att handla om fakta och inte om vad vi tror. Det är lätt att lura sig vad gäller just uppvärmningen.
Återkommer 1 mars. Jag börjar med att spara 20-50 öre på avsaknad av profilpåslag. Så det finns lite att ta av för toppar.C cpalm skrev:Pratar vi 10-15% (snarare än enstaka promille) är vi så klart inne på en mycket mer intressant storleksordning, även om det naturligtvis fortfarande står sig ganska slätt som motvikt till en 300-400%-ig prisökning.
Nyckelordet här är tyvärr "tror". Jag ser inte konkret den potentialen i förskjutning av uppvärmningen när man räknar på det. Inte ens i samma världsrymd som du kanske förstår. Erkänner samtidigt att min kalkyl är något banal och utmanar alla som hävdar något annat att presentera sina egna siffror. Men låt oss lyfta diskussionen till att handla om fakta och inte om vad vi tror. Det är lätt att lura sig vad gäller just uppvärmningen.