• Gilla
tjalol och 1 till
  • Laddar…
D
Verkar vara precis det man verkligen letat efter, intressant att höra någon kunnig recensera.

Det jag mest undrar över är "grid reward", detta har jag sett att andra gjort och det verkar vara ganska bra betalt, någon som har insikt i detta och kan uppskatta hur pass betydande den delen kan bli?

• Gilla
Peter #11
  • Laddar…
Hur stor andel av solelsproduktionen kan man ”flytta” till tider då energin behövs bättre och priset är högre?

D
blackarrow blackarrow skrev:
Hur stor andel av solelsproduktionen kan man ”flytta” till tider då energin behövs bättre och priset är högre?
Kapaciteten är ju 13,3kWh men det kan också lagra köpt el.

S
Verkar jo onekligen intressant efter grönt avdrag. Men det tar tid att spara in 65lax.
Själv säljer jag ca 5000kWh varje år och köper ca 10000kWh nu innan jag har skaffat elbil. Men med skattereduktion och betalningen för såld el så är det rätt svårt att spara in mellanskillnaden just nu.

frågan är väl hur länge skattereduktionen kommer finnas, hur stora skillnader det blir på priset i framtiden och vad grid reward potentiellt kan ge. Och batteriet kunde ju gärna varit ännu större. Finns det någon bra lönsamhets-kalkylator som använder historisk data?

Ser inget om att likriktare ingår?

• Gilla
hrundi
  • Laddar…
D
S Sniken skrev:
Verkar jo onekligen intressant efter grönt avdrag. Men det tar tid att spara in 65lax.
Själv säljer jag ca 5000kWh varje år och köper ca 10000kWh nu innan jag har skaffat elbil. Men med skattereduktion och betalningen för såld el så är det rätt svårt att spara in mellanskillnaden just nu.

frågan är väl hur länge skattereduktionen kommer finnas, hur stora skillnader det blir på priset i framtiden och vad grid reward potentiellt kan ge. Och batteriet kunde ju gärna varit ännu större. Finns det någon bra lönsamhets-kalkylator som använder historisk data?

Ser inget om att likriktare ingår?
Jag kikade på presentationen och "allt" ingår, dubbevägig likriktare sitter i.

Känns väldig dyrt, en begagnad elbil med v2g kopplad till lämplig laddbox borde ge ett bättre pris.

• Gilla
Kristian Ask och 2 till
  • Laddar…
Det står inte hur många laddcykler man räknar med att batteriet ska klara?

Jag är extremt skeptisk till batterilagring, då man medvetet bygger in en massa förluster som i sin tur ökar klimatpåverkan. Bättre är att producera elen då den behövs. Men jag inser att jag är rätt ensam om denna ståndpunkt numera...

Sen är det väl ingen större tvekan om att batterier är skapligt dåliga för miljön redan från tillverkningen osv.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S
13th Marine 13th Marine skrev:
Känns väldig dyrt, en begagnad elbil med v2g kopplad till lämplig laddbox borde ge ett bättre pris.
Men hur lång tid tar det förrän det dyker upp begagnade elbilar som stödjer v2g? Knappast att nya bilar ens stödjer det nu?

• Gilla
Chrec
  • Laddar…
S Sniken skrev:
Men hur lång tid tar det förrän det dyker upp begagnade elbilar som stödjer v2g? Knappast att nya bilar ens stödjer det nu?
Som jag har förstått det så ska alla VAGbilar med större batteriet i deras MEB-plattform ha fått/ska få V2G.

Såg en sliten Enyaq, tyvärr med lilla batteriet, gå för 360tkr i förra veckan.

D
13th Marine 13th Marine skrev:
Som jag har förstått det så ska alla VAGbilar med större batteriet i deras MEB-plattform ha fått/ska få V2G.

Såg en sliten Enyaq, tyvärr med lilla batteriet, gå för 360tkr i förra veckan.
Det förutsätter ju att man inte kör med bilen (längre bort än sladden räcker) ;) och det tar nog tid innan man får en Enyaq för under 67.000..

V2G är nyckeln. Man måste komma ihåg att om man har små batterier betyder det att laddcyklerna från 0-100-0% blir många och därmed degraderingen blir hög. Frågan är när batteriet är uttjänt jämfört med återbetalningstiden.

Har man en elbil man kan nyttja är det annorlunda då man bara behöver nyttja en mindre del av batteriet sommartid för att dra nytta av billigt pris på natten eller mitt på dagen. Och på smällkalla vinterdagar kan bilen stötta huset en hel dag utan att man ens behöver vara kopplad mot elnätet.

• Gilla
hrundi
  • Laddar…
D
J JockeHX skrev:
V2G är nyckeln. Man måste komma ihåg att om man har små batterier betyder det att laddcyklerna från 0-100-0% blir många och därmed degraderingen blir hög. Frågan är när batteriet är uttjänt jämfört med återbetalningstiden.

Har man en elbil man kan nyttja är det annorlunda då man bara behöver nyttja en mindre del av batteriet sommartid för att dra nytta av billigt pris på natten eller mitt på dagen. Och på smällkalla vinterdagar kan bilen stötta huset en hel dag utan att man ens behöver vara kopplad mot elnätet.
Fast en bil ska ju rulla för att vara lönsam, är man inne på det spåret så skulle det ju vara bättre att bara köpa ett Teslabatteri för 150´ och fixa till resten på något sätt?

Jag fattar inte riktigt om den kan installeras oavsett vilken växelriktare man har till panelerna? Eller det kanske inte spelar någon roll, dvs. att den jobbar fristående från den "vanliga växelriktaren?

D djac skrev:
Fast en bil ska ju rulla för att vara lönsam, är man inne på det spåret så skulle det ju vara bättre att bara köpa ett Teslabatteri för 150´ och fixa till resten på något sätt?
Blir en bil lönsam för att den rullar? Taxiförare?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.