Men… hur blir det nu? Mina solceller levererar likström som omformas till växelström i min växelriktare. Sen förmodar jag att Homevolt har en egen växelriktare som växlar tillbaka till likström för att kunna ladda/ladda ut batteriet. Sen omvandlar den tillbaka till växelström igen… Mycket förluster här… skulle ju vara bättre att lagra strömmen direkt från solcellerna. Och sen växelrikta till växelström när det ska ut till huset eller nätet… Hur mycket omformningsförluster blir det egentligen med Homevolt som står på växelströmssidan helt utan sammankoppling med solcellerna?
Allan J skrev:
Men… hur blir det nu? Mina solceller levererar likström som omformas till växelström i min växelriktare. Sen förmodar jag att Homevolt har en egen växelriktare som växlar tillbaka till likström för att kunna ladda/ladda ut batteriet. Sen omvandlar den tillbaka till växelström igen… Mycket förluster här… skulle ju vara bättre att lagra strömmen direkt från solcellerna. Och sen växelrikta till växelström när det ska ut till huset eller nätet… Hur mycket omformningsförluster blir det egentligen med Homevolt som står på växelströmssidan helt utan sammankoppling med solcellerna?
Ja, batterier direkt till solceller har nog högst effektivitet.H hrundi skrev:
Min växelriktare har Eu effektivitet på 97,9% får anta att homevolt kan ha liknade så blir 96% effektivitet.
jag skippa batterier då har ej plats för det vid växelriktaren. Jag gillar Home volt kan sättas på helt annat ställe eller inomhus i ett hörn.
Har solceller men behöver köpa lite el när solen inte lyser såklart. Med ett Homevolt hade jag nog sluppit detta helt april-sept. Tycker nätavgifterna också katterna är väldigt hög så hade vart gott att slippa.
Dock ligger nog den stora affären i ersättningen för lastbalansering av nätet.
Dock ligger nog den stora affären i ersättningen för lastbalansering av nätet.
Jag håller med, denna tjänst verkar helt avgörande för ekonomin av ett batteri, nu är ju leveranstiden ganska lång hos Tibber och man kan hoppa av sin beställning, så lika bra att lägga en order och hoppas att de har närmare besked när produkten är tillgänglig.F fediwu skrev:
Den dag ni får era batterier så kommer ersättningen att bli mycket lägre, risken är enorm med en installation av denna typ. Notera dessutom att billigare batterikemier är på gång att börja tillverkas.
De som får sina batterier först kommer kanske att kunna räkna hem detta, men hur långa köer är det och hur snabbt urholkar det ersättningen för nätstabilitet?
Notera också att ni inte kan använda batterierna själva när ni har lagt upp dem som nätstabiliserande, vilket gör att den tid på året då ni kanske har en möjlighet att tjäna pengar på batterierna genom köp/sälj, då får ni inte använda dem.
Jag hade inte vågat satsa på detta, detta borde räknas som spel och dobbel...
De som får sina batterier först kommer kanske att kunna räkna hem detta, men hur långa köer är det och hur snabbt urholkar det ersättningen för nätstabilitet?
Notera också att ni inte kan använda batterierna själva när ni har lagt upp dem som nätstabiliserande, vilket gör att den tid på året då ni kanske har en möjlighet att tjäna pengar på batterierna genom köp/sälj, då får ni inte använda dem.
Risken är väl inte enorm, den är väl begränsad till inköpspriset, realistiskt minus någon form av intäkt?pacman42 skrev:
Den dag ni får era batterier så kommer ersättningen att bli mycket lägre, risken är enorm med en installation av denna typ. Notera dessutom att billigare batterikemier är på gång att börja tillverkas.
Jag håller med om att frekvensregleringstjänsten verkar överbetald i nuläget, kommer säkert att sjunka, men att det ska ske bara för att Homevolt kommer ut tror jag inte, det kommer nog finnas tröghet i detta också och ju snabbare man har batteri med tjänst på plats desto bättre. Förstod det på Tibber som att man kan använda batteriet samtidigt, inom vissa parametrar, som man är ansluten till denna.
Leveranstiden är nog enklast att kolla hos leverantören vid varje tillfälle, den kan nog komma att vara rörlig.
"risen är enorm" och "spel och dobbel" är väl kanske lite att ta i. Är man ute efter ett batteri för att minska köp av el dyra timmar är lösningen mycket bra. Det är helt omöjligt att veta hur framtiden ser gällande elpriserna. Jag vill ha ett batteri för att använda min solel så mycket som möjligt. Att Tibbern dessutom kan undvika dyra timmar ser jag som mycket positivt. Den ekonomiska prognosen är egentligen omöjlig att sia om. Jag tror man som villaägare ska energieffektivisera sina hus så mycket som möjligt och försöka använda "egentillverkad" el så mycket som möjligt. Men jag kanske är pessimistisk.pacman42 skrev:
Tyvärr ser det inte ut i närtid, fick detta svaret från Tibber support.engs skrev:
"Island mode är en läcker funktion, men Homevolt kommer inte att fungera under ett strömavbrott eftersom växelriktaren behöver nätström för att fungera. Island Mode är kostsamt att utveckla och innebär att växelriktaren eller smartmätaren ska kunna upptäcka att nätströmmen är slut och sedan kunna återställas för att fortsätta arbeta med enbart användning av batterikraft
"Fler får helt enkelt tjata på dem!
Låt mig uttrycka det så här då, det är stor risk att ni kommer att få återbetalningstider på dessa batterier som går mot oändligheten, med de priser som batterierna har per laddcykel så kanske de aldrig går att tjäna in om frekvensregleringstjänsten snabbt tappar sitt värde. Att tjäna pengar på att ladda batterierna med egen el går inte, de kostar mer per återförd kWh än vad variationerna i elpris är (utom vid några tillfällen i vintras).
66947 kronor för 13,3 kWh på 5000 laddcykler (min gissning baserat på liknande produkter) ger ett pris per cirkulerad kWh på 99 öre - vilket är ett väldigt bra pris. Men det är inte så bra att det lönar sig under särskilt många dagar per år. Låt mig ta de två första veckorna i januari i SE3 som exempel, alltså den extrema januari vi hade i år:
Skillnad /dag för dag i januari) mellan hög/ låg timme på XX öre + moms:
60,56
145,96
110,93
61,7
181,21
88,27
69,46
73,69
140,39
117,2
60,72
131,26
92,12
45,67
31
124,76
44,17
124,85
109,04
142,62
120,2
161,99
245,82
246,6
32,14
106,85
190,02
27,64
20,55
32,28
101,13
Det krävs att skillnaden är minst 80 öre för att det skall gå runt alltså (då blir ju värdet 1 kr/kWh), men då har jag inte räknat med energiförluster, försämring av batterikapacitet mm. Det ger att man kan räkna hem den bästa mot den sämsta timmen vartannat dygn ungefär. I hela maj hittade jag 14 dygn i SE3 som man skulle kunna tjäna pengar på detta. I april 7 dygn. I mars, februari och januari är det 19 dygn. Det kan låta bra, men jag har inte räknat med hur lång tid det tar att ladda och ladda ur batteriet utan antar att detta kan göras under en timme vardera.
Notera också att under många av dessa dygn så är det billigare efter dagshögsta, inte före...
Låt oss nu anta 15 dygn per månad i snitt som det lönar sig, det ger att 5000 laddningar räcker i 28 år, hur mycket har batteritekniken då utvecklats? När blir man utkonkurrerad för att priserna är för utjämnade?
Det enda som kan räkna hem dessa batterier är frekvensbalanseringen. Jag har en känsla av att denna i praktiken nästan bara är intressant för SE4, så än en gång är det i SE4 som man möjligen kan räkna hem en installation. Jag har dock inte elpriserna lika lättillgängliga för SE4, så jag räknade med SE3 då det är de priserna jag har i mitt kalkylark...
66947 kronor för 13,3 kWh på 5000 laddcykler (min gissning baserat på liknande produkter) ger ett pris per cirkulerad kWh på 99 öre - vilket är ett väldigt bra pris. Men det är inte så bra att det lönar sig under särskilt många dagar per år. Låt mig ta de två första veckorna i januari i SE3 som exempel, alltså den extrema januari vi hade i år:
Skillnad /dag för dag i januari) mellan hög/ låg timme på XX öre + moms:
60,56
145,96
110,93
61,7
181,21
88,27
69,46
73,69
140,39
117,2
60,72
131,26
92,12
45,67
31
124,76
44,17
124,85
109,04
142,62
120,2
161,99
245,82
246,6
32,14
106,85
190,02
27,64
20,55
32,28
101,13
Det krävs att skillnaden är minst 80 öre för att det skall gå runt alltså (då blir ju värdet 1 kr/kWh), men då har jag inte räknat med energiförluster, försämring av batterikapacitet mm. Det ger att man kan räkna hem den bästa mot den sämsta timmen vartannat dygn ungefär. I hela maj hittade jag 14 dygn i SE3 som man skulle kunna tjäna pengar på detta. I april 7 dygn. I mars, februari och januari är det 19 dygn. Det kan låta bra, men jag har inte räknat med hur lång tid det tar att ladda och ladda ur batteriet utan antar att detta kan göras under en timme vardera.
Notera också att under många av dessa dygn så är det billigare efter dagshögsta, inte före...
Låt oss nu anta 15 dygn per månad i snitt som det lönar sig, det ger att 5000 laddningar räcker i 28 år, hur mycket har batteritekniken då utvecklats? När blir man utkonkurrerad för att priserna är för utjämnade?
Det enda som kan räkna hem dessa batterier är frekvensbalanseringen. Jag har en känsla av att denna i praktiken nästan bara är intressant för SE4, så än en gång är det i SE4 som man möjligen kan räkna hem en installation. Jag har dock inte elpriserna lika lättillgängliga för SE4, så jag räknade med SE3 då det är de priserna jag har i mitt kalkylark...
Vad som är ännu jobbigare är att det kommer att bli en glitch när man skall in igen då frekvensen garanterat inte är samma, så räkna med ett "blink" vid inkoppling igen den dag det är möjligt.B buffyin skrev:Tyvärr ser det inte ut i närtid, fick detta svaret från Tibber support.
"Island mode är en läcker funktion, men Homevolt kommer inte att fungera under ett strömavbrott eftersom växelriktaren behöver nätström för att fungera. Island Mode är kostsamt att utveckla och innebär att växelriktaren eller smartmätaren ska kunna upptäcka att nätströmmen är slut och sedan kunna återställas för att fortsätta arbeta med enbart användning av batterikraft [bild]"
Fler får helt enkelt tjata på dem!