D djac skrev:
Det är ett mysterium för mig, har ett minne av att jag läst en artikel om att någon installerat batterier och ställt till nätägarens förfogande, detta skulle vara lönsamt.

Även i Tibbers presentation är detta en av funktionerna som lyfts fram, kanske denna som kan tippa detta över till lönsamt?
Ja man skulle vilja ha lite mer hårda fakta här.
 
Läs på om FCR-D, frekvensstödtjänster.

Det har, sen det infördes, varit otroligt lönsamt för de som var snabba på det med återbetalningstider på under året i vissa fall.

Det är, såvitt jag förstått det, mest drivet av att utbudet är så himla litet vilket gjort att de få aktörer som funnits fått dela på en stor kaka. Nu ser vi stora investeringar i området. Särskilt fastighetsbolag tittar på att installera batterier för att vara med på den marknaden.
 
  • Gilla
hrundi och 1 till
  • Laddar…
A
tveksamt tveksamt skrev:
Man får förstås räkna på planerad livstid på systemet, men enligt vad som givits ovan är väl ändå inte tanken att systemet ska dö efter ~7000 cykler utan att det då har tappat i kapacitet ner till 80%, så det är ju möjligt att man sedan kan få ut 5-10-15 år till.
Problemet, som jag förstår det, är att den fortsatta degraderingen accelererar kraftigt efter att kapaciteten nått 80% av ursprungsvärdet. Det är därför inte så att 20 år till innebär att man då är nere på 60%, utan man har nått 0% sedan länge. Därför räknar man 80% som end-of-life (EOL).

Några 10-15 år extra är inte realistiskt. Måhända något eller några enstaka år, kanske.
 
  • Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
A Alexander HB skrev:
Problemet, som jag förstår det, är att den fortsatta degraderingen accelererar kraftigt efter att kapaciteten nått 80% av ursprungsvärdet. Det är därför inte så att 20 år till innebär att man då är nere på 60%, utan man har nått 0% sedan länge. Därför räknar man 80% som end-of-life (EOL).

Några 10-15 år extra är inte realistiskt. Måhända något eller några enstaka år, kanske.
Ok, ja det gör ju rätt stor skillnad.
 
A Alexander HB skrev:
Problemet, som jag förstår det, är att den fortsatta degraderingen accelererar kraftigt efter att kapaciteten nått 80% av ursprungsvärdet. Det är därför inte så att 20 år till innebär att man då är nere på 60%, utan man har nått 0% sedan länge. Därför räknar man 80% som end-of-life (EOL).

Några 10-15 år extra är inte realistiskt. Måhända något eller några enstaka år, kanske.
Det är förstås ett problem. Har du någon vettig källa att läsa på om just det här, det känns ju som ganska avgörande för batteristruktur över huvud taget.?

Edit: inte för att jag misstror det du säger alltså, jag vill bara läsa på mer om det för egen vinnings skull.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Det är förstås ett problem. Har du någon vettig källa att läsa på om just det här, det känns ju som ganska avgörande för batteristruktur över huvud taget.?

Edit: inte för att jag misstror det du säger alltså, jag vill bara läsa på mer om det för egen vinnings skull.
Tycker jag märker det på mobiler, batterier till maskiner osv. När man börjar märka att de blivit äldre så åldras de plötsligt väldigt fort.
 
Man borde kunna spara en slant på de nya effekttarifferna som införs nu genom att ha en lägre peak, undra om det går att ställa in en sådan funktion att batteriet hjälper till vid just höga effektuttag?
 
  • Gilla
Bosse Lostål och 1 till
  • Laddar…
Sen ska man ha med sig att det där är garantierna som tillverkaren har, gränserna är troligtvis satta för att behöva betala ut en minimal mängd ersättningar.
 
  • Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
D
  • Gilla
Allan J
  • Laddar…
Hur blir det med valfriheten? Är man låst till Tibber för all framtid för att kunna använda deras app? Vad händer om Tibber går i konkurs och appen slutar att fungera? I forumets plejdtrådar pratar vi mycket, länge och intensivt om kompatibilitet med andra system och att göra sig beroende av ett enskilt företag för lång tid framåt. I detta fall, när produkten kostar skitmycket pengar och ev lönsamhet kan dröja ganska många år blir det ju enormt viktigt att veta hur man kommer att kunna kommunicera med produkterna i framtiden.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 4 till
  • Laddar…
Någon som vet om det kan användas i ödrift? Då skullen den vara extra spännande!
 
D
B buffyin skrev:
Någon som vet om det kan användas i ödrift? Då skullen den vara extra spännande!
Någonstans nämndes det -inte än, vad det nu betyder, uppdatering senare eller features i senare modell?
 
  • Gilla
buffyin
  • Laddar…
Har tidigare inte tyckt att batterilagring hemma är något utöver hobby eller politiskt statment…, men nu blir jag osäker…

Läser lite om ”stödtjänster” och det låter som det har varit mycket lönsamt senaste åren.

Dock ska ersättningen tydligen beräknad på annat sätt framöver. Någon som förstår detta ordentligt?
Jag tycker det ser ut som att kunna koppla upp batteriet att funka som effektreserv är något som kan göra investeringar i smart batterierna lönsamt mycket fort.
Stötiga priser bör vara ett tecken på att stödtjänster kommer behövas framöver. Och de flesta verkar överens om att det lär dröja innan energibristen är löst.
Brist på kärnkraft, mer solceller och mer vindkraft lär inte stabilisera dygnsvariationen.

Sen finns det ju många elbilar med stora batterier som antingen via V2G eller bara via smart laddning också hjälpa till att stabilisera. Blir dessa bilar många kanske inte ett Homevolt på 13 kWh får så mycket ersättning för stödtjänster i framtiden… Vem vet? Är det nu man ska vara med på tåget eller är det fortfarande galenskap?

Men en fin sak med stödtjänster… Så gott som aldrig utnyttjas batteriet… Man får ju betalt för att stå till förfogande! Möjligt att det kan funka många år in i framtiden oavsett om batterierna börjat degraderas ordentligt…
 
Redigerat:
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Allan J Allan J skrev:
Har tidigare inte tyckt att batterilagring hemma är något utöver hobby eller politiskt statment…, men nu blir jag osäker…

Läser lite om ”stödtjänster” och det låter som det har varit mycket lönsamt senaste åren.

Dock ska ersättningen tydligen beräknad på annat sätt framöver. Någon som förstår detta ordentligt?
Jag tycker det ser ut som att kunna koppla upp batteriet att funka som effektreserv är något som kan göra investeringar i smart batterierna lönsamt mycket fort.
Stötiga priser bör vara ett tecken på att stödtjänster kommer behövas framöver. Och de flesta verkar överens om att det lär dröja innan energibristen är löst.
Brist på kärnkraft, mer solceller och mer vindkraft lär inte stabilisera dygnsvariationen.

Sen finns det ju många elbilar med stora batterier som antingen via V2G eller bara via smart laddning också hjälpa till att stabilisera. Blir dessa bilar många kanske inte ett Homevolt på 13 kWh får så mycket ersättning för stödtjänster i framtiden… Vem vet? Är det nu man ska vara med på tåget eller är det fortfarande galenskap?

Men en fin sak med stödtjänster… Så gott som aldrig utnyttjas batteriet… Man får ju betalt för att stå till förfogande! Möjligt att det kan funka många år in i framtiden oavsett om batterierna börjat degraderas ordentligt…
Jag är exakt som dig och har faktiskt lagt en beställning på Homevolt nu (kan alltid ångra mig).
Stödtjänsterna även vid mindre betalning än historisk kan göra kalkylen lönsam. Checkwatt räknade fram 23 000kr på 13,3kwh, men kan inte räkna på den summan. Vid 8000kr så betalar stödtjänsten tillbaka batteriet på 8år (om man bortser från sälj och egen värdet) och då börjar det faktiskt löna sig.

Får undersöka det vidare och kolla mer på ödrift kommer vara möjligt på första modellen.

En nackdel med V2G är att man alltid måste koppla in bilen, och frågan om bolagen kan lita på att folk gör det alltid.
 
  • Gilla
hrundi och 2 till
  • Laddar…
B buffyin skrev:
Jag är exakt som dig och har faktiskt lagt en beställning på Homevolt nu (kan alltid ångra mig).
Stödtjänsterna även vid mindre betalning än historisk kan göra kalkylen lönsam. Checkwatt räknade fram 23 000kr på 13,3kwh, men kan inte räkna på den summan. Vid 8000kr så betalar stödtjänsten tillbaka batteriet på 8år (om man bortser från sälj och egen värdet) och då börjar det faktiskt löna sig.

Får undersöka det vidare och kolla mer på ödrift kommer vara möjligt på första modellen.

En nackdel med V2G är att man alltid måste koppla in bilen, och frågan om bolagen kan lita på att folk gör det alltid.
Kul. Jag är nära att trycka på beställa-knappen.
 
  • Gilla
Allan J och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.