Kan själv!
· Trelleborg
· 18 395 inlägg
”Batteriet är designat för 6000-8000 laddningscykler och har då 80 % kapacitet”H hrundi skrev:
Om detta är en lysande ekonomisk idé (förutom för tillverkaren av batteriet), varför använder inte alla stora elproducenter detta redan i stor skala? De borde ju kunna köpa batteribanker till bråkdelen av kostnaden och kunna lagra delar av sin producerade el när elen är gratis för att sälja i dyrtider på dygnet? Eller det görs kanske redan?
Om man kan göra en krona i snitt i vinst per kWh och nyttjar alla 13,3 kWh varje dag så blir det knappt 5000 om året, så 13 år för att betala den. Sen tjänar man 5000 om året.S Sniken skrev:Verkar jo onekligen intressant efter grönt avdrag. Men det tar tid att spara in 65lax.
Själv säljer jag ca 5000kWh varje år och köper ca 10000kWh nu innan jag har skaffat elbil. Men med skattereduktion och betalningen för såld el så är det rätt svårt att spara in mellanskillnaden just nu.
frågan är väl hur länge skattereduktionen kommer finnas, hur stora skillnader det blir på priset i framtiden och vad grid reward potentiellt kan ge. Och batteriet kunde ju gärna varit ännu större. Finns det någon bra lönsamhets-kalkylator som använder historisk data?
Ser inget om att likriktare ingår?
Om man istället kan få 8% i avkastning på kapitalet så har man drygt 170 000 om 13 år men inget batteri. Däremot knappt 14000 i avkastning som ökar efterhand (ränta på ränta).
Tjänar man däremot 2:- per kWh i snitt hela året och nyttjar den maximalt så tar det bara 6,5 år och sen tjänar man knappt 10 000 om året. Efter dessa 6,5 år har man bara 8300 i avkastning på sina 8%.
Man kan ju leka lite med siffrorna, jämföra maxpris och minpris över dygnet de senaste 5-10 åren, genomsnittlig avkastning på fonder så får man nog en bild av hur god affär det är. Samt kanske bedöma hur livslängd och underhållskostnader kommer att se ut.
Livslängden verkar vara 20 år, eller cirka 7000 cykler. Säg 20 år.Tomtom79 skrev:
Om man kan göra en krona i snitt i vinst per kWh och nyttjar alla 13,3 kWh varje dag så blir det knappt 5000 om året, så 13 år för att betala den. Sen tjänar man 5000 om året.
Om man istället kan få 8% i avkastning på kapitalet så har man drygt 170 000 om 13 år men inget batteri. Däremot knappt 14000 i avkastning som ökar efterhand (ränta på ränta).
Tjänar man däremot 2:- per kWh i snitt hela året och nyttjar den maximalt så tar det bara 6,5 år och sen tjänar man knappt 10 000 om året. Efter dessa 6,5 år har man bara 8300 i avkastning på sina 8%.
Man kan ju leka lite med siffrorna, jämföra maxpris och minpris över dygnet de senaste 5-10 åren, genomsnittlig avkastning på fonder så får man nog en bild av hur god affär det är. Samt kanske bedöma hur livslängd och underhållskostnader kommer att se ut.
Med 1 kr i vinst per kWh har du alltså 7 år på dig efter att du betalt av din investering på 66 kSEK tills dess att batteriet måste kasseras. Räknar jag rätt ger detta cirka 31 kSEK i vinst under de 20 år batteriet håller (du har tjänat 20*365*13.3*1 = 97 kSEK, minus investeringen på 66 kSEK).
Omräknat i % ger det en årlig avkastning på cirka 2% på de initiala 66 kSEK som batteriet kostar. Finansieras detta med lån med ränta blir det en ännu sämre affär.
Kan du tjäna 2 kr per kWh blir den årliga avkastningen istället cirka 5.5%.
Jag vill därmed nog sälla mig till dem som hävdar att man inte bör investera i detta för att tjäna pengar, utan isf av andra anledningar.
Du bör räkna med 10% förlust vid urladdning av batteriet också.A Alexander HB skrev:Livslängden verkar vara 20 år, eller cirka 7000 cykler. Säg 20 år.
Med 1 kr i vinst per kWh har du alltså 7 år på dig efter att du betalt av din investering på 66 kSEK tills dess att batteriet måste kasseras. Räknar jag rätt ger detta cirka 31 kSEK i vinst under de 20 år batteriet håller (du har tjänat 20*365*13.3*1 = 97 kSEK, minus investeringen på 66 kSEK).
Omräknat i % ger det en årlig avkastning på cirka 2% på de initiala 66 kSEK som batteriet kostar. Finansieras detta med lån med ränta blir det en ännu sämre affär.
Kan du tjäna 2 kr per kWh blir den årliga avkastningen istället cirka 5.5%.
Jag vill därmed nog sälla mig till dem som hävdar att man inte bör investera i detta för att tjäna pengar, utan isf av andra anledningar.
Tack för bra beräkningar. Antar att ni också har solpaneler. Jag tänker att batteriet under vår och höst troligtvis kommer laddas upp dels på natten (med billig el från nätet) som sen förbrukas på morgonen. Sen laddas det ånyo på dagen av solel som man sätter sprätt på under kvällen. På sommaren buffrar det väl mest så man aldrig köper dyr el och säljer (iaf 13kWh av) sin solel när det är som mest lönsamt. På vintern köper man billigt på natten (och kanske även mitt på dagen?) och fyller i bästa fall på med några enstaka kWh solel mitt på dagen.C Cerb skrev:
Nåt sånt? Jag tänker mao att man troligtvis använder flera laddcykler per dag. Hur tänker ni?
Låter väl rimligt. Om man antar att den håller 20 år och en cykel om dagen, eller 10 år med två cykler om dagen så måste man tjäna minst 68 öre per kWh för att bara betala apparaten. Vill man sen göra vinst också så får man nog upp i 1-2 kr. De flesta dagar har man inte sådan skillnad i två perioder, många dagar har man inte ens den skillnaden EN gång.H hrundi skrev:Tack för bra beräkningar. Antar att ni också har solpaneler. Jag tänker att batteriet under vår och höst troligtvis kommer laddas upp dels på natten (med billig el från nätet) som sen förbrukas på morgonen. Sen laddas det ånyo på dagen av solel som man sätter sprätt på under kvällen. På sommaren buffrar det väl mest så man aldrig köper dyr el och säljer (iaf 13kWh av) sin solel när det är som mest lönsamt. På vintern köper man billigt på natten (och kanske även mitt på dagen?) och fyller i bästa fall på med några enstaka kWh solel mitt på dagen.
Nåt sånt? Jag tänker mao att man troligtvis använder flera laddcykler per dag. Hur tänker ni?
Tog en titt på januari i år, 9/1-5/2. Ingen aning om den är representativ men en vintermånad i alla fall. Jämför jag max och min per dag så snittar skillnaden på 114 öre. Varierar mellan 20-255 öre. Man kan möjligen få mellan 109-127 öre i snitt, beroende på vilken brytpunkt man har på dagen.
Egentligen ska man bara titta framåt till 13.00 dagen efter när priserna släpps. Vid varje tillfälle kan ju en smart styrning bara se priser 11 till 35 timmar framåt och således ta beslut efter dessa siffror. Blir lite klurigare beräkning då. Men råkar man sitta på timpriser för de senaste åren i en excelfil så är det ju hyfsat enkelt att simulera vad man tjänat/sparat med en batterilösning.
Man får förstås räkna på planerad livstid på systemet, men enligt vad som givits ovan är väl ändå inte tanken att systemet ska dö efter ~7000 cykler utan att det då har tappat i kapacitet ner till 80%, så det är ju möjligt att man sedan kan få ut 5-10-15 år till.
Det är ett mysterium för mig, har ett minne av att jag läst en artikel om att någon installerat batterier och ställt till nätägarens förfogande, detta skulle vara lönsamt.H hrundi skrev:
Även i Tibbers presentation är detta en av funktionerna som lyfts fram, kanske denna som kan tippa detta över till lönsamt?