S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 723 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 723 inlägg
Om du har facebook finns det Tibbergrupper som både användare och anställda svarar i.D djac skrev:
Fått en offert från Svea Solar med solceller + batteri. För att kunna nyttja stödtjänster var man tvungen att ha dubbla abb hos Svea Solar fattar jag som. Dels så måste man ha de som elleverantör, dels ett extra abb för stödtjänsterna.David Wallin skrev:
Hur blir det med valfriheten? Är man låst till Tibber för all framtid för att kunna använda deras app? Vad händer om Tibber går i konkurs och appen slutar att fungera? I forumets plejdtrådar pratar vi mycket, länge och intensivt om kompatibilitet med andra system och att göra sig beroende av ett enskilt företag för lång tid framåt. I detta fall, när produkten kostar skitmycket pengar och ev lönsamhet kan dröja ganska många år blir det ju enormt viktigt att veta hur man kommer att kunna kommunicera med produkterna i framtiden.
Vill inte behöva låsa in mig till en leverantör i X antal år, kanske decennier? (om man har tur att allt fungerar så länge).
Så denna fråga tycker jag är aktuell, samt om det finns batterier med någon form av API-lösning så de är framtidssäkra, dvs man kan byta tjänsteleverantör för att ansluta t.ex. stödtjänster.
Vad gäller laddboxar har man ju OCPP, finns det någon motsvarande standard för sådana här batterier?
Mindre notis men ser att Tibber samarbetar med Sesol för solceller, men Sesol säljer inte Homevolt-batterier. Kan tänka mig många vill ha allt klart / fixat av en leverantör.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tibber och bonus vid köp av laddbox
Laddboxar -
Finns det bättre hembatterilösning än Tibbers Homevolt?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Varför Tibber HomeVolt - glädjekalkyl?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Svea Solar - Sunbeam vs? Tibber HomeVolt
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Homevolt batteri - Tibber
Elavtal, elpriser & elförbrukning