När husägarens laddbox gick sönder nedgraderade Tibber till en billigare med sämre effekt, nu får de bakläxa i ARN.

Du kan läsa artikeln här: Tibber bytte trasig laddbox mot sämre

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
De tänkte väl att de också hade rätt till shrinkflation som alla andra.

• Gilla
  • Haha
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
Ojdå! Intressant fall.
Jag fick tyvärr utbytt min Easee Home till en "sämre" laddbox, Easee Lite, men min bil klarar ändå inte att ta emot mer än 11 kW i max AC-effekt på trefas. Jag tänkte inte på att klaga och effektavgifter står ju bakom hörnet. Det är nu drygt ett år sedan.

+1

Nu låter det som ett försvar mot Tibber, men i praktiken undrar jag hur många som faktiskt har nytta av 22kw - är väl snarare den gamla boxen som såldes inte med lite för mycket effekt ?

De flesta bilar klarar inte att ta emot 22 kw AC, och du behöver därtill stora säkringar in och inte så många andra effektförburkare kan vara på samtidigt (Typ 32 A huvudsäkring ?). Så jag misstänker att i de flesta fall där det sitter en 22kw laddbox så är den konfigurerad för lägre effektuttag...

Antagligen erbjuder därför Tibber det som "funkar för de flesta", men dom borde ju vara lyhörda om kunden vill ha 22kw istället, och rimligen är det mindre kostnad och mindre pr-minus om dom, om kunden hör av sig, direkt erbjuder en större tycker man...

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Nu låter det som ett försvar mot Tibber, men i praktiken undrar jag hur många som faktiskt har nytta av 22kw - är väl snarare den gamla boxen som såldes inte med lite för mycket effekt ?

De flesta bilar klarar inte att ta emot 22 kw AC, och du behöver därtill stora säkringar in och inte så många andra effektförburkare kan vara på samtidigt (Typ 32 A huvudsäkring ?). Så jag misstänker att i de flesta fall där det sitter en 22kw laddbox så är den konfigurerad för lägre effektuttag...

Antagligen erbjuder därför Tibber det som "funkar för de flesta", men dom borde ju vara lyhörda om kunden vill ha 22kw istället, och rimligen är det mindre kostnad och mindre pr-minus om dom, om kunden hör av sig, direkt erbjuder en större tycker man...
Det är väl så Tibber resonerar. Ingen bil kan väl laddas med någon större effekt från senast 2027 när effektavgifterna är införda. Jag får väl ladda publikt någon annanstans. Jag kommer inte ha råd att ladda hemma.

Purre
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Ja dom flesta lär vara begränsade till 16/20/25A säkring.
Däremot finns det flera som kan ladda med 25A eller högre, det är främst de som har solceller och/eller batterier där man kan öka uttaget utan att höja inkommande säkring. Men det förutsätter också så klart att bilen klarar av det.

S Sotarsyster skrev:
Det är väl så Tibber resonerar. Ingen bil kan väl laddas med någon större effekt från senast 2027 när effektavgifterna är införda. Jag får väl ladda publikt någon annanstans. Jag kommer inte ha råd att ladda hemma.
Jo då. Min bil laddar jag i full effekt ett par minuter om jag kommer hem typ tio / kvart i någon timme... Men man har inte nytta av den extra effekten under någon längre tid.

Jag har ställt in min laddning på 3.4 kWh/h och det är ungefär det jag får hemma om jag har igång 2 av disk/tvätt/spis samtidigt någon timme. Det är svårt för mig att komma ner längre ändå, så det blir inte dyrare med effektavgiften. (Och vissa bolag har lägre eller ingen effekt som dras på natten - då kan man alltså ladda fullt eller kanske 6 kW utan att det kostar extra)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.