89 764 läst ·
261 svar
90k läst
261 svar
Tianchen S520
pmat dig
m71 var tog du vägen
Låter intressant med nya kortet. Priset då? Och andra kort och priser?
Håller på å undersöker deras programvara....enbart för att det är kul.
Har ett antal förbättringar ocg ideer som borde vart inne i många fabrikat redan.
Håller på å undersöker deras programvara....enbart för att det är kul.
Har ett antal förbättringar ocg ideer som borde vart inne i många fabrikat redan.
Hoho!
Nu får vi slå våra kloka huvuden ihop för att få dessa robotar att fungera i sommar!
Jag kör nu med den första generationens kortuppsättning i klipparen, men har fått lite problem med att den rymmer ibland. Har en spänning på 1,6 volt i slingan och 350 mA, har satt logger på strömmen i några timmar och den låg då mellan 348 och 350 mA, så verkar helt okej. Men vet ej om spänningen är tillräcklig.
Har också mätt de fyra spolarna som ska känna av tråden, alla fyra låg på 56,7 ohm, så detta verkar ju också okej.
Någon som har andra idéer?
Nu får vi slå våra kloka huvuden ihop för att få dessa robotar att fungera i sommar!
Jag kör nu med den första generationens kortuppsättning i klipparen, men har fått lite problem med att den rymmer ibland. Har en spänning på 1,6 volt i slingan och 350 mA, har satt logger på strömmen i några timmar och den låg då mellan 348 och 350 mA, så verkar helt okej. Men vet ej om spänningen är tillräcklig.
Har också mätt de fyra spolarna som ska känna av tråden, alla fyra låg på 56,7 ohm, så detta verkar ju också okej.
Någon som har andra idéer?
Hoi.
Min gjorde faktiskt det för första gången i förrgår. Gicka rakt öven linan och jag hann pecis nypa den innan den gick under taggtråden å ut i en kohage. Skulle va kul å prova annan mjukvara men vart finns det sådan som är säker?
Min är 2014 så det finns säkert nyare att få tag på. Ska hålla ögonen öppna om den skulle smita fler gånger.
Den har åxå börjat vobbla när den går. Vilken den aldrig gjort förut. Korrigerar riktningen oftare och kraftigare därför detta oroliga mönster. PID regl behöver kanske justeras? ev dämpa känsligheten...
Min gjorde faktiskt det för första gången i förrgår. Gicka rakt öven linan och jag hann pecis nypa den innan den gick under taggtråden å ut i en kohage. Skulle va kul å prova annan mjukvara men vart finns det sådan som är säker?
Min är 2014 så det finns säkert nyare att få tag på. Ska hålla ögonen öppna om den skulle smita fler gånger.
Den har åxå börjat vobbla när den går. Vilken den aldrig gjort förut. Korrigerar riktningen oftare och kraftigare därför detta oroliga mönster. PID regl behöver kanske justeras? ev dämpa känsligheten...
Kan du inte prova att kolla spänning/ström i slingan? Jag kör med den mjukvara som finns på Veikkos sida, supomannen.se . Den som han säger fungerar bäst, men den är ju som sagt snart två år gammal, borde finnas en bättre mjukvara med smartare klippmönster. För det är klart bättre på 2015 års modell, den rör sig mycket effektivare.
Men det kan väl inte finnas några hinder för att applicera det möstret på den äldre varianten också.
Men det kan väl inte finnas några hinder för att applicera det möstret på den äldre varianten också.
Väldigt vanligt att moderkortet går sönder för just slinggivarna. Förbrukat 3st moderkort på 2 säsonger med S510an. Men det nya kortet verkar ha en helt ny konstruktion. Kolla din klippare med testprogrammet och se om alla givare ger fullt utslag vid slingan.
Jag har ett kort till, plus ett 2015 års kort, har mätt alla spolarna till samma = 56 ohm.
Men det kanske kan bli andra fel än att det är just spolen i sig som orsakar rymningarna. Har testat en massa olika mjukvaruversioner, men aldrig kört något diagnos program.
En annan sak är att klipparen går med tråden lite till vänster om mitten, antar då att känsligheten är sämre på vänster sida, så borde kanske vara något skit där.
Men som sagt, händer inte direkt ofta, men vill ändå få väck problemet.
Men det kanske kan bli andra fel än att det är just spolen i sig som orsakar rymningarna. Har testat en massa olika mjukvaruversioner, men aldrig kört något diagnos program.
En annan sak är att klipparen går med tråden lite till vänster om mitten, antar då att känsligheten är sämre på vänster sida, så borde kanske vara något skit där.
Men som sagt, händer inte direkt ofta, men vill ändå få väck problemet.
Hej,
Någon mer som har haft problem med nödstoppknappen?
Min verkar ligga i hela tiden. Ibland hoppar displayen igång men den startar om sig så fort man försöker köra igång roboten, (hem/auto).
Prövade att bygla förbi nödstoppen och då startar displayen direkt.
Någon mer som har haft problem med nödstoppknappen?
Min verkar ligga i hela tiden. Ibland hoppar displayen igång men den startar om sig så fort man försöker köra igång roboten, (hem/auto).
Prövade att bygla förbi nödstoppen och då startar displayen direkt.
På en del andra modeller finns det offset inställning. Detta för att klipparen inte skall gå i precis samma spår som ger djupa spår i gräsmattan. Kan det vara nåt sånt? Verkar ju finnas en uppsjö med mjukvaror. På min 158 står det när man startar upp den "Välkommen till S510" så man kan ju undra. Nån som har trasiga sensorkort eller moderkort till nya klippare? Vill undersöka dem litet. Kanske få till kretsschema vilket gör det litet lättare att felsöka.