89 764 läst ·
261 svar
90k läst
261 svar
Tianchen S520
Hej. Ny med en begagnad s520 från 2015. Har precis börjat testa lite. Uppdaterat till senaste mjukvara (2,5). Har kört lite på auto och den klipper på bra. Dock, när jag testat att köra på home blir det märkligt. Han stänger klippmotorn och ger sig av mot gränstråden. Kommer en bit över, stannar till och börjar vända högervarv. Stannar dock inte när han vänt rätt utan fortsätter snurra ca 3 varv innan det larmar för kantledning bruten. Har testat ett flertal gånger med samma resultat. Verkar dock som om han lyckats själv i autoläge. Laddstationen ligger på ca 3,5V, slingström ca 400mA.
Någon som har idé vad detta kan vara?
Mvh Henrik
Någon som har idé vad detta kan vara?
Mvh Henrik
prova mjukvara 2.2 om felet kvarstår så hojta igen
Hekne
Jag har precis samma problem när jag kör med grejerna från 2015. Min slutsats är att kortet i laddstationen är problemet. Tianchen själva sa att man ska ha 1,2 A på slingan. Men jag tycker det låter helt galet högt, och laddkortet bli jättevarm när jag har så mycket ström. Men har jag så lågt som du nämner så rymmer den eller gör som din och snurrar för att sedan larma om att slingan är bruten. Kolla ditt kort speciellt på komponent U1, har blivit lite för varm hos mig. Men ibland fungerar det ändå.
Nu kör jag med 2014 års grejer och den går riktigt bra, dock rör den sig lite osmart tycker jag, så därför skulle jag ju vilja ha igång 2015 års grejerna.
Jag har precis samma problem när jag kör med grejerna från 2015. Min slutsats är att kortet i laddstationen är problemet. Tianchen själva sa att man ska ha 1,2 A på slingan. Men jag tycker det låter helt galet högt, och laddkortet bli jättevarm när jag har så mycket ström. Men har jag så lågt som du nämner så rymmer den eller gör som din och snurrar för att sedan larma om att slingan är bruten. Kolla ditt kort speciellt på komponent U1, har blivit lite för varm hos mig. Men ibland fungerar det ändå.
Nu kör jag med 2014 års grejer och den går riktigt bra, dock rör den sig lite osmart tycker jag, så därför skulle jag ju vilja ha igång 2015 års grejerna.
Tavvo,
Intressant. Men skulle detta vara något genomgående problem på 2015 års hårdvara skulle man väl hört detta även från andra? Jag köpte som sagt begagnad och förra ägaren hade inga problem, vad han sade ska tilläggas.
Finns det andra med 2015års hårdvara med samma problem och vilka slingströmmar har ni?
Jag har även mailat Outl1 som sålt maskinen. Det är defacto garanti kvar.
Men som jag förstår på dig Tavvo så är detta fenomen hårdvara snarare än mjukvara?
Har inte skruvat med laddstationen, är det lurigt att höja slingströmmen? Vanlig potentiometer?
Intressant. Men skulle detta vara något genomgående problem på 2015 års hårdvara skulle man väl hört detta även från andra? Jag köpte som sagt begagnad och förra ägaren hade inga problem, vad han sade ska tilläggas.
Finns det andra med 2015års hårdvara med samma problem och vilka slingströmmar har ni?
Jag har även mailat Outl1 som sålt maskinen. Det är defacto garanti kvar.
Men som jag förstår på dig Tavvo så är detta fenomen hårdvara snarare än mjukvara?
Har inte skruvat med laddstationen, är det lurigt att höja slingströmmen? Vanlig potentiometer?
Testade precis att försöka höja slingströmmen. Kom dock max upp i c:a 700mA. Uppmärksammade även att den slog ifrån efter några sekunder för att sedan sättas på igen. Antagligen något skydd. Dock, ingen skillnad i funktion hos Robert. Kör till kantlinjen och börjar snurra högervarv.
Testade även att göra en liten slinga på 7-8m och testade med olika slingströmmar men utan någon som helst skillnad. Börjar redan tröttna på att fippla med detta.
Någon som har fler teorier/tips?
/Henrik
Testade även att göra en liten slinga på 7-8m och testade med olika slingströmmar men utan någon som helst skillnad. Börjar redan tröttna på att fippla med detta.
Någon som har fler teorier/tips?
/Henrik
Medlem
· Östergötland
· 6 inlägg
Hur uppdaterar man mjukvaran då. Finns det nån USB nånstans? Var i så fall?
Micro USB sitter under maskinen, en svart tätplugg skyddar kontakten. Behövs också speciellt program för att kunna ansluta. Jag hittade allt på Outl1 hemsida.
Men, inget har hjälpt mot mitt problem. Enda hoppet för mig är att Outl1 tar tag i det. Annars ser jag ingen annan utväg än skroten.
Men, inget har hjälpt mot mitt problem. Enda hoppet för mig är att Outl1 tar tag i det. Annars ser jag ingen annan utväg än skroten.
AJJJ, det var inte bra. Jag hade min Tiachen , köpt från Outl1 i fem dagar och maken till elände att inte fungera. Manualen var bra, tydlig och på svenska - det var faktiskt klipparen som var riktigt usel. Laddningstiden var uppåt 13 timmar, sen klippte den 10 minuter innan den plötsligt stängde av och gick tillbaka för ytterligare laddning. Funktionen Range som ska göra den mindre rymningsbenägen fungerade inte alls, Den körde verkligen hårt med nya felkoder hela tiden. Om den stötte mot ett hinder återgick den också direkt till laddstationen. Jag reklamerade den, fick adress av Outl1, skickade iväg den (kostade över 500
och... sen dess inget svar av Outl1. Så nu ligger jag ute med nästan 10 000:- och kan inte få tag på outl1.
Medlem
· Östergötland
· 6 inlägg
Känns som om det vore bra om alla kunde gå ihop mot outl1 för att vi ska få nån ordning på detta elände
Hej
har samma problem vid hemgång med en 2016-klippare. Kör en bit på slingan stannar till och börjar snurra. Ibland hittar den slingan igen och fortsätter en meter men tillslut stannar den och larmar för slingfel. Även en och annan rymning med låg spänning på batteriet. I övrigt fungerar själva klippningen utmärkt med rakbladen som knivar. Har även en brant slänt som den klipper fint.
Hade inte min multimeter hemma så har inte mätt upp slingsträmmen ännu. Har dock kortat av slingan utan förbättrat resultat.
Hur ställer man slingströmmen? Har öppnat och kikat på kortet men hittade inget att ställ in.
/Mikael
har samma problem vid hemgång med en 2016-klippare. Kör en bit på slingan stannar till och börjar snurra. Ibland hittar den slingan igen och fortsätter en meter men tillslut stannar den och larmar för slingfel. Även en och annan rymning med låg spänning på batteriet. I övrigt fungerar själva klippningen utmärkt med rakbladen som knivar. Har även en brant slänt som den klipper fint.
Hade inte min multimeter hemma så har inte mätt upp slingsträmmen ännu. Har dock kortat av slingan utan förbättrat resultat.
Hur ställer man slingströmmen? Har öppnat och kikat på kortet men hittade inget att ställ in.
/Mikael
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Hej!
Vet inte om 2016 års kort ser ut som 2015 men där finns en vridpotentiometer (blå kub med lite spårskruv). Medsols höjer slingströmmen.
Tyvärr har inget jag testat hjälpt och Outl1 hävdar (förvisso korrekt enligt garantivillkoren) att jag som andra ägare inte har rätt till garanti.
Ingen här som har något laddkort från 2015/16 att sälja för en billig peng?
/Henrik
Vet inte om 2016 års kort ser ut som 2015 men där finns en vridpotentiometer (blå kub med lite spårskruv). Medsols höjer slingströmmen.
Tyvärr har inget jag testat hjälpt och Outl1 hävdar (förvisso korrekt enligt garantivillkoren) att jag som andra ägare inte har rätt till garanti.
Ingen här som har något laddkort från 2015/16 att sälja för en billig peng?
/Henrik
tack för snabbt svar. Jo den blå kuben sitter där. Dock är det lim över skruven så jag tänkte avvakta med att skruva och höra med Outl1 först vad de föreslår.
De säljer ju laddkort för 995. Har kikat på AliExpress och dx.com men hittade inget. Hittade dock reservknivar.
De säljer ju laddkort för 995. Har kikat på AliExpress och dx.com men hittade inget. Hittade dock reservknivar.
Glöm Outl1.se det är en riktigt skojarföretag. Vilket förmodligen är ett krav om man ska sälja produkter som denna.
Jag har haft en hel del kontakt med tillverkarna i kina, sales@tianchen-cn.com.
Dom svarar i alla fall på mail och har skickat en hel del reservdelar till mig, men nu är det stopp för min del.
Tror att ni andra kanske kan ha mer lycka, speciellt bör påpekas detta med basstationens kort, tror det är många med 2015 års prylar som skulle behöva ett nytt kretskort där, även jag!
Ligg på dom och säg att vi är många som har samma problem, roboten snurrar runt på tråden, larmar för avbrott m.m.
Dom bör kunna lösa det, eller kanske redan har gjort det, ser att dom har ett nytt kort nu i år som inte ser lika ut som förra årets. Försök få dem att skicka över en bunt!
Jag påpekade att det är ganska lätt att sprida sanningen om produkten och att det är ganska illa för dem om man gör det, kan vara bra att ta till om dom inte vill hjälpa till på första försöket.
Jag har haft en hel del kontakt med tillverkarna i kina, sales@tianchen-cn.com.
Dom svarar i alla fall på mail och har skickat en hel del reservdelar till mig, men nu är det stopp för min del.
Tror att ni andra kanske kan ha mer lycka, speciellt bör påpekas detta med basstationens kort, tror det är många med 2015 års prylar som skulle behöva ett nytt kretskort där, även jag!
Ligg på dom och säg att vi är många som har samma problem, roboten snurrar runt på tråden, larmar för avbrott m.m.
Dom bör kunna lösa det, eller kanske redan har gjort det, ser att dom har ett nytt kort nu i år som inte ser lika ut som förra årets. Försök få dem att skicka över en bunt!
Jag påpekade att det är ganska lätt att sprida sanningen om produkten och att det är ganska illa för dem om man gör det, kan vara bra att ta till om dom inte vill hjälpa till på första försöket.