En fastkörning varje dag - grattis. Det är mer var femte minut. Har dragit fast dubbade cykeldäck men den kör fast och rymmer ändå.
 
Hmm ok skarvar i slingan. Måste ju vara fukt. Vet även att jag hade lite lutning/ojämnheter på ett par ställen längs med slingan som min inte fixade när det var blött
 
MultiMan
Jag följer denna tråden därför jag är lat och sugen på att slippa klippa gräs om möjligt. Det jag sett hittills verkar dock luta åt att en självgående Klippo bör bli mitt nästa inköp. Vad säger ni som ägt en robotklippare under längre tid, ser jag bara alla problem och inte alla de andra vars klippare aldrig krånglar?
 
peternicklas
MultiManOriginal skrev:
Jag följer denna tråden därför jag är lat och sugen på att slippa klippa gräs om möjligt. Det jag sett hittills verkar dock luta åt att en självgående Klippo bör bli mitt nästa inköp. Vad säger ni som ägt en robotklippare under längre tid, ser jag bara alla problem och inte alla de andra vars klippare aldrig krånglar?
Finne fler trådar om robotklippare. Titta på Landroid, m.fl. så tror jag du ändrar dig rätt snabbt.
 
MultiManOriginal, inte skall du ge upp så lätt!

Om du vill ha en S510 så finns det säkert tomter den fungerar utmärkt på. Det gäller även andra märken som HQ, Landroid, Stiga eller min Bosch.

Viktigt att kolla förutsättningarna för dig. Gräsmatteform, -kvalitet och hinder är det som jag inte hade så mycket tanke på innan mitt köp. Slänter mot tomtkanten, konstiga passager, buskar, gångar spelar roll. Och hur mycket du vill ha klipparen traskande omkring, barn som vill leka, tyst vid grillkvällen. Finns massor att ta hänsyn till. Men de flesta har nog aldrig en sådan tomt som de flesta reklamfilmer visar, en liten superjämn gräsplätt utan svåra hinder (lutande träd, studsmattor, äpplen) eller lutning. Där går nog alla robotar bra!

Det enklaste valet kanske är att hålla sig till känd teknik och fortsätta med en bensinosande-bullrande-tröttsam Klippo (har en på landet), Jag har dock aldrig haft så fin gräsmatta hemma som jag har nu med minimalt manuellt jobb. Grannarnas ser inte alls lika fina ut. Men för att komma dit krävs en del planering, justering och manuell trimmning/klippning. Man slipper inte gräsmatteskötseln helt, den får bara en annan dimension!

Det som lockar mig och kanske andra också med S510:an är möjligheten att byta mjukvara själv. Det är lite öppnare kort vad gäller den punkten här än hos andra märken enligt mig. Att välja en mjukvaruvariant som passar så bra som möjligt hos mig skulle vara fantastiskt trevligt.

Jag har dock ingen S510:a och har inte sett någon på riktigt heller så även om jag visste hur din tomt såg ut skulle jag ha svårt att bedöma hur just den funkar hos dig!
 
  • Gilla
grymmeoffe
  • Laddar…
sturban skrev:
MultiManOriginal, inte skall du ge upp så lätt!

Om du vill ha en S510 så finns det säkert tomter den fungerar utmärkt på. Det gäller även andra märken som HQ, Landroid, Stiga eller min Bosch.

Viktigt att kolla förutsättningarna för dig. Gräsmatteform, -kvalitet och hinder är det som jag inte hade så mycket tanke på innan mitt köp. Slänter mot tomtkanten, konstiga passager, buskar, gångar spelar roll. Och hur mycket du vill ha klipparen traskande omkring, barn som vill leka, tyst vid grillkvällen. Finns massor att ta hänsyn till. Men de flesta har nog aldrig en sådan tomt som de flesta reklamfilmer visar, en liten superjämn gräsplätt utan svåra hinder (lutande träd, studsmattor, äpplen) eller lutning. Där går nog alla robotar bra!

Det enklaste valet kanske är att hålla sig till känd teknik och fortsätta med en bensinosande-bullrande-tröttsam Klippo (har en på landet), Jag har dock aldrig haft så fin gräsmatta hemma som jag har nu med minimalt manuellt jobb. Grannarnas ser inte alls lika fina ut. Men för att komma dit krävs en del planering, justering och manuell trimmning/klippning. Man slipper inte gräsmatteskötseln helt, den får bara en annan dimension!

Det som lockar mig och kanske andra också med S510:an är möjligheten att byta mjukvara själv. Det är lite öppnare kort vad gäller den punkten här än hos andra märken enligt mig. Att välja en mjukvaruvariant som passar så bra som möjligt hos mig skulle vara fantastiskt trevligt.

Jag har dock ingen S510:a och har inte sett någon på riktigt heller så även om jag visste hur din tomt såg ut skulle jag ha svårt att bedöma hur just den funkar hos dig!
Bra svar!
 
Kört in nya programvaran i displayn samt bytt till april utgåvan i mainkortet lirar bra ihop riktigt bra
Ska testa lägga in lite vikt i bakändan
Veikko föreslog ca 700g
 
  • Gilla
VJT och 1 till
  • Laddar…
F
jermal skrev:
En fastkörning varje dag - grattis. Det är mer var femte minut. Har dragit fast dubbade cykeldäck men den kör fast och rymmer ändå.
Om det är mig du relaterar till så.... Min gräsmatta är fin. Har klippt med en Toro greenklippre på 100kg i tre år. Har klippt på 15-18mm och succesivt dressat bort många ojämnheter. Har även "provkört" slingan förra året, då jag ändå åker på kanttrimmning så har jag lagt kabeln relativt konservativt, kunde mycket väl ha lagt den 5-10cm längre ut och hårdare i hörnen. Har inte några skarvningar på slingan heller.

Anser att min tomt har mycket bra förutsättningar för robotklippare bara den får ett par hjul som biter. Idag var det torrt och inte en rymning på 110 minuters schemalagd klippning. Däremot så drar den alltid lite åt vänster. Kan det vara störning av den elektroniska kompassen?
 
Jag hade förra året stora problem med rymningar. Prövade därför att installera mjukvaran från 2014-04-17. När jag sedan körde igång den så började den backa hela tiden och rymde nästan direkt.

Jag efter den betedde sig så konstigt så prövade att köra igenom testprogrammet och allt fungerar utom regnsensorn.

1. Någon annan som upplevt samma problem?
2. Vilken mjukvara fungerar bäst om man backar och hinder 1m från begränsningsslingan?
3. Hur uppdaterar man display mjukvaran, hittar ingen information ang detta!
4. På kretskortet under displayen finns två portar som det står "rain sensor" på, skall det gå sladdar till dessa?

Tacksam för alla tips!
 
Stefan Jonasson skrev:
Jag hade förra året stora problem med rymningar. Prövade därför att installera mjukvaran från 2014-04-17. När jag sedan körde igång den så började den backa hela tiden och rymde nästan direkt.

Jag efter den betedde sig så konstigt så prövade att köra igenom testprogrammet och allt fungerar utom regnsensorn.

1. Någon annan som upplevt samma problem?
2. Vilken mjukvara fungerar bäst om man backar och hinder 1m från begränsningsslingan?
3. Hur uppdaterar man display mjukvaran, hittar ingen information ang detta!
4. På kretskortet under displayen finns två portar som det står "rain sensor" på, skall det gå sladdar till dessa?

Tacksam för alla tips!


Min gjorde likadant backade och vände som ett mongo men jag körde in nya programvaran i displayn och nu funkar det perfekt... Du behöver ett programeringsdon för din typ av display kort har du nya eller gammla
 
Finns det någon fw som inte kräver uppdatering av displayen?
Sparade inte orignalet innan jag gjorde uppdateringen!
 
Stefan Jonasson skrev:
Jag hade förra året stora problem med rymningar. Prövade därför att installera mjukvaran från 2014-04-17. När jag sedan körde igång den så började den backa hela tiden och rymde nästan direkt.

Jag efter den betedde sig så konstigt så prövade att köra igenom testprogrammet och allt fungerar utom regnsensorn.

1. Någon annan som upplevt samma problem?
2. Vilken mjukvara fungerar bäst om man backar och hinder 1m från begränsningsslingan?
3. Hur uppdaterar man display mjukvaran, hittar ingen information ang detta!
4. På kretskortet under displayen finns två portar som det står "rain sensor" på, skall det gå sladdar till dessa?

Tacksam för alla tips!
Prova fw 0625 orginal, den tycker jag funkar bäst med hinder intill linan.
På kretskortet skall det sitta sladdar i rain sensor. En från moderkortet och en upp till regnsensorn om jag minns rätt.
 
power650 skrev:
Prova fw 0625 orginal, den tycker jag funkar bäst med hinder intill linan.
På kretskortet skall det sitta sladdar i rain sensor. En från moderkortet och en upp till regnsensorn om jag minns rätt.
Från display lådan går det 2kablar som sitter i ett kontaktstycke till mellan kortet på batteri packet lr hur menar du
 
grymmeoffe skrev:
Från display lådan går det 2kablar som sitter i ett kontaktstycke till mellan kortet på batteri packet lr hur menar du
Det var tänkt som svar på på frågan nr 4 om det skall sitta några kablar i kontakterna "rain sensor", och det skall det vara.
 
  • Gilla
grymmeoffe
  • Laddar…
Jag försöker lagra områden men den stannar vid ett och samma hörn typ jämt, områdes menyn låser sig och jag får starta om hela maskin för att försöka på nytt. De få gånger jag fått till det så tappar den områdena ganska fort. Kör senaste fw.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.