F fsn skrev:
Måste väl vara möjligt med nån epoxigrund och ordentlig färg? Fraktfartyg är i stål och dom sjunker inte för att dom ligger i saltvatten.

Kan ju bygga i aluminium med? Kan du svetsa aluminium?
Vi har samma tankar. Tyvärr kan jag inte svetsa.

F
Katarsis Katarsis skrev:
Vi har samma tankar. Tyvärr kan jag inte svetsa.
Då borde du lära dig det om du skall bygga nåt sånt här.

F fsn skrev:
Då borde du lära dig det om du skall bygga nåt sånt här.
Haha ja absolut. Det finns andra lösningar än att svetsa dock. Har byggt mycket med fyrkantsprofiler och det finns färdiga 90° böjar, T och + profiler.

Aqvisdäcken har en alustomme med cellplast isolering, sen kläs dem med läkt mellan aludäcken och sedan valfri trall upp till 28mm normal 22mm

För pool skulle jag välja themoträ på trallen.

Marko Koistinen Marko Koistinen skrev:
Aqvisdäcken har en alustomme med cellplast isolering, sen kläs dem med läkt mellan aludäcken och sedan valfri trall upp till 28mm normal 22mm

För pool skulle jag välja themoträ på trallen.
Hade du vågat använda varmförzinkat om fet car målat med bra färg?

F
Katarsis Katarsis skrev:
Haha ja absolut. Det finns andra lösningar än att svetsa dock. Har byggt mycket med fyrkantsprofiler och det finns färdiga 90° böjar, T och + profiler.
Nån länk till profiler och böjar? Det är ganska enkelt att göra en indikerande beräkning eller lägga in det i CAD-program som har en modul för en enklare beräkning om man bestämmer sig för vilka randvillkor som gäller.

Katarsis Katarsis skrev:
Hade du vågat använda varmförzinkat om fet car målat med bra färg?
Nej rosfritt syrafast eller alu eller komposit.
Jag har ritat ett rörligt pooldäck där balkarna gjordes i kolfiber komposit, glasfiber går också men blir troligen tyngre.

Killgissningslösning:

Kan du inte bara spänna upp och sätta fast en byggplast på undersidan av ”trädäcket” borde inte det ta det mesta av det klorerade vattnet? Sätter du trallen tillräckligt tätt lär man knappt se plasten ovanifrån ändå..

• Gilla
Katarsis
  • Laddar…
P Poppsis skrev:
Killgissningslösning:

Kan du inte bara spänna upp och sätta fast en byggplast på undersidan av ”trädäcket” borde inte det ta det mesta av det klorerade vattnet? Sätter du trallen tillräckligt tätt lär man knappt se plasten ovanifrån ändå..
Jag har funderat på liknade lösningar. Till exempel skumma in allt med fogskum eller liknande.

Katarsis Katarsis skrev:
Jag har funderat på liknade lösningar. Till exempel skumma in allt med fogskum eller liknande.
Skum suger väta/fukt och blir nog väldigt svårt att skumma rätt. Det exspanderar rätt häfftigt.

J jonaserik skrev:
Skum suger väta/fukt och blir nog väldigt svårt att skumma rätt. Det exspanderar rätt häfftigt.
Där är man. Tur jag har lång tid på mig att klura.

Katarsis Katarsis skrev:
Jag har funderat på detta också men vi har byggt med dessa Järn utomhus massa gånger och har aldrig sett någon rost.

Nu är förvisso poolvattnet klorat men tror inte det påverkar så värst mycket. Funderade på att måla med någon giftig färg.

Brukar vinterplåtar rosta mycket?
Om man tittar i simhallar så klarar inte vanligt rostfritt miljön utan det måste vara syrafast för att överleva…

• Gilla
Katarsis
  • Laddar…
Vattna ordentligt. Är ju nästan sommarvärme nu.

Efter detta får poolen vänta till vinter/vår innan jag gör något mer. Nu är det fokus på annat.

• En person vattnar en nylagd betongplatta i en utgrävd grop med hjälp av en trädgårdsslang, omgiven av avspärrningsband.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betongplatta under arbete med slangar och verktyg, omgiven av hus på en solig dag.
    Skapa konto
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Man kan även fundera på det där med organiskt material och fukt som brukar resultera i mikrobakteriell påväxt. Så hur bra blir det med ett lock byggt av tryckt virke om det inte skyddas mot fukt av ett oorganiskt material som tex plast?
Komposit-trall?

Kul tråd, och spännande att följa ditt nya bygge!

Vi har precis satt igång grävningen för vår 4x8. Stötte på en ”liten” bergsknall som behövs tas bort… Önska oss lycka till!

Grävmaskin vid utgrävd tomt med berg och grus, omgiven av träd och byggutrustning, under förberedelse för byggprojekt.
Skapa konto

• Wow
  • Gilla
Katarsis och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.