P Peter_Bromma skrev:
Du har sett denna va? [länk]
Tack för tipset!

• Gilla
Peter_Bromma
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Tänk på att poolen avger stora mängder vatten som kommer att kondensera på undersidan. Tror inte stålbalkar överlever detta över tid.
Kanske är lika bra att bara köra på tryckta reglar med ett par bärlinor

Katarsis Katarsis skrev:
Kanske är lika bra att bara köra på tryckta reglar med ett par bärlinor
Men jag famlar lite i mörkret angående hur mycket jag behlver regla upp.

Jonas Persson
Katarsis Katarsis skrev:
Jag har funderat på detta också men vi har byggt med dessa Järn utomhus massa gånger och har aldrig sett någon rost.

Nu är förvisso poolvattnet klorat men tror inte det påverkar så värst mycket. Funderade på att måla med någon giftig färg.

Brukar vinterplåtar rosta mycket?
Avklorerat vatten nära noll är inte samma sak som 30-gradigt klorerat vatten som ständigt dunstar och håller undersidan av taket fuktigt.

Utan några tekniska underlag vill jag påstå att denna miljö är mer korrosiv än om du sänker ned något i poolen då det tillsätts mer syre från luften. Forumet får gärna rätta mig.

Så ja, det är skillnad på pool(tak) och stål utomhus i allmänhet.

• Gilla
OFP och 1 till
  • Laddar…
Avklorerat vatten nära noll är inte samma sak som 30-gradigt klorerat vatten som ständigt dunstar och håller undersidan av taket fuktigt.

Utan några tekniska underlag vill jag påstå att denna miljö är mer korrosiv än om du sänker ned något i poolen då det tillsätts mer syre från luften. Forumet får gärna rätta mig.

Så ja, det är skillnad på pool(tak) och stål utomhus i allmänhet.
Tur jag har lång tid på mig att klura. Undrar vad Aqvisdeck använder för material?

Jonas Persson
Man kan även fundera på det där med organiskt material och fukt som brukar resultera i mikrobakteriell påväxt. Så hur bra blir det med ett lock byggt av tryckt virke om det inte skyddas mot fukt av ett oorganiskt material som tex plast?

Man kan även fundera på det där med organiskt material och fukt som brukar resultera i mikrobakteriell påväxt. Så hur bra blir det med ett lock byggt av tryckt virke om det inte skyddas mot fukt av ett oorganiskt material som tex plast?
Många bra frågor.

Jonas Persson
Önskar jag hade svar på dem.

Att förstå Aqvisdecks design skulle underlätta. Tittar man på bilderna ser det ut att vara tillverkat av kompositträ som innehåller en massa plast. https://www.aqvisdeck.se/om-aqvisdeck

Jonas Persson
Men denna variant ser ut att vara tryckt virke med aluminiumram/stomme.
Tryckt träaltan med aluminiumram, två vita stolar ovanpå, omgiven av gräsmatta och pool.

Önskar jag hade svar på dem.

Att förstå Aqvisdecks design skulle underlätta. Tittar man på bilderna ser det ut att vara tillverkat av kompositträ som innehåller en massa plast. [länk]
Man kan köpa dem som byggsats och lägga trall själv iaf. Men är ganska säker på att det är en stomme av stål eller aluminium.

[bild]
Exakt

[bild]
Det ser faktiskt ut som aluminium.

F
Katarsis Katarsis skrev:
Men jag famlar lite i mörkret angående hur mycket jag behlver regla upp.
Vilka dimensioner på stålreglar hade du tänkt dig?

F fsn skrev:
Vilka dimensioner på stålreglar hade du tänkt dig?
Jag är open minded 😂 men det verkar som att stål inte tåler den klorade miljön.

F
Katarsis Katarsis skrev:
Jag är open minded 😂 men det verkar som att stål inte tåler den klorade miljön.
Måste väl vara möjligt med nån epoxigrund och ordentlig färg? Fraktfartyg är i stål och dom sjunker inte för att dom ligger i saltvatten.

Kan ju bygga i aluminium med? Kan du svetsa aluminium?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.